jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sasjhuu

jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 18:08

hey
ons paardje is nu 2,5 jaar oud geworden.
ik ben al een beetje begonnen met rechrichten en ze pakt het echt goed op en ze vind het heerlijk om bezig te zijn met ons.
ik heb haar ook al geleerd om kusje tegen geven op het commanda kus en ze kent al op commanda achteruit lopen op commando achter.
borstelen kent ze al (het is een smeerpoets) en ik kan haar voorhoeven al uitkrappen en ze kan al aan het touw naast je lopen
nu was mijn vraag weten jullie nog een paar dingen om een jong paard te leren??
( natuurlijk wel op de grond, we hebben besloten om te beginnen met zadel mak maken op de leeftijd van 3,5)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:14

Achterhoeven uitkrabben, vast staan, afspuiten...bedenk je eens wat je met een volwassen rijpaard allemaal graag wilt en moet kunnen, gewoon de normale dagelijkse dingen. Die zijn belangrijk.

Rechtrichten met een 2,5 jarige vat ik eerlijk gezegd niet, die zijn nog zo volop in ontwikkeling, ik heb zo'n gevoel dat je het ze daar alleen maar moeilijker mee maakt...rechtrichten doe je door spieren te trainen en dat vind ik echt te vroeg hoor.

sasjhuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 18:24

_Esther_87_ schreef:
Achterhoeven uitkrabben, vast staan, afspuiten...bedenk je eens wat je met een volwassen rijpaard allemaal graag wilt en moet kunnen, gewoon de normale dagelijkse dingen. Die zijn belangrijk.

Rechtrichten met een 2,5 jarige vat ik eerlijk gezegd niet, die zijn nog zo volop in ontwikkeling, ik heb zo'n gevoel dat je het ze daar alleen maar moeilijker mee maakt...rechtrichten doe je door spieren te trainen en dat vind ik echt te vroeg hoor.

een paard is van nature scheef, door rechtrichten verminder je de scheefheid alsware. ik ga niet op een paard rijden dat niet is rechtgericht dan maak je, je het paard alleen maar moeilijker mee

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:53

sasjhuu schreef:
_Esther_87_ schreef:

een paard is van nature scheef, door rechtrichten verminder je de scheefheid alsware. ik ga niet op een paard rijden dat niet is rechtgericht dan maak je, je het paard alleen maar moeilijker mee

Ehm, ik ben niet blond, ik weet heus wel dat een paard scheef is van nature, dat spreek ik ook niet tegen als je goed zou lezen.

Maar de enige manier om een paard recht te richten, is door gericht de juiste spieren te trainen. Spieren staan in verbinding met pezen en gewrichten. Het trainen van een paard is daardoor automatisch ook het trainen/belasten van pezen en gewrichten. Kortom jij denkt waarschijnlijk je paard te 'helpen' zodat het straks met rijden beter gaat, in plaats daarvan ben je nu de delen van je paard aan het belasten die je nog helemaal niet wil belasten (anders zat je er ook wel al op)

Buiten dat zijn er maar weinig paarden die zó scheef zijn dat je er niet eerst op kan gaan zitten om ze vervolgens rustig onder het zadel recht te gaan richten. Met kunnen bedoel ik dat ze daar niets van lijden. Is je paard wel zo scheef dat je daarover twijfelt raad ik je zeker aan hem eens door te laten lichten voordat je er echt mee gaat beginnen straks.

Edit: Trouwens, zie post van Geerke, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Als je een andere manier van rechtrichten hebt gevonden ben ik serieus geinteresseerd!
Laatst bijgewerkt door 0000 op 27-03-11 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:55

hoe richt jij een paard recht dan,TS?
Gewoon intresse...

J_tombobecky

Re: jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:59

balkjes draven, lekker knuffelen <3