Zitten: hoe rechter hoe beter, ook voor paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zitten: hoe rechter hoe beter, ook voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:13

Op Bokt zie je een hoop vrijheidsdressuurfoto's voorbijkomen, waaronder ook redelijk wat van pony's en paarden die zitten. Dat is ook een ontzettend leuk kunstje, maar wat me opvalt is dat de paarden vaak scheef zitten en niet rechtop. Het kan natuurlijk zijn dat die foto nog tijdens het aanleren genomen is, maar het is wel belangrijk voor de gezondheid van het paard dat hij zo snel mogelijk rechtop leert te zitten: met de voorbenen recht voor de achterbenen en een rechte, niet opzij gebogen ruggegraat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zitten: hoe rechter hoe beter, ook voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:01

Mooi filmpje :j
En verder ben ik het ook met je eens .. Er zijn volgens mij een heel aantal mensen die de kunstjes willen doen om de kunstjes, terwijl het zoveel meer is, en je bij alles in de gaten moet houden hoe je pony z'n houding erbij is. Iedereen is het er over eens dat je bij het rijden in balans moet zitten en je paard moet rechtrichten etc. etc., maar met dit soort "spelletjes" letten mensen vaak een stuk minder op en je kan zoveel verkeerd doen ... Het is niet zomaar even "liggen, zitten, steigeren", het is onderdeel van een groter geheel, van het trainen met je paard om hem/haar beter te maken (qua houding & bespiering) .. Of zo zie ik het toch :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 00:04

Ik denk ook dat je met vrijheidsdressuur veel meer kunt bereiken dan alleen een leuk kunstje: het kan ook echt een goede vorm van stretchen en gymnastiek voor het paard zijn, als je het op de goede manier doet.

Maar ook als je het wel gewoon om het kunstje doet, dan is daar in mijn ogen niets mis mee. Ik ben ook bezig met dressuur in vrijheid omdat ik het ook zelf zo interessant vind of je zo nou wel of niet een echte piaffe kunt aanleren enz., dus als je het gewoon leuk vind als je paard kan buigen, dan is dat prima. Alleen geldt ook dan dat je paard het op een gezonde of een ongezonde manier kunt uitvoeren, en dan ben je als trainer in mijn ogen wel altijd verantwoordelijk voor dat je het zo aanleert/doortraint dat het je paard in elk geval nooit schade berokkent - en in het mooiste geval natuurlijk zelfs gezonder maakt!

J_tombobecky

Re: Zitten: hoe rechter hoe beter, ook voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:50

Goed dat je dat zegt, mee eens! :D