Verschil qua hoogte bij longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Verschil qua hoogte bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:45

Hee,

Wat ik me afvroeg. Ik longeer regelmatig een pony van ca. 1.30.
Daar word ik soms door mee getrokken (klein stukje) als ik aan het longeren ben.

Maar is er verschil, als je kijkt naar de grootte van een pony?
Dus is het gewoon precies hetzelfde, ook qua kracht als je hem longeert?

Of moet je daar toch iets sterker voor zijn?
Voorbeeld nemen aan een pony van 1.30 en 1.48

Groetjes,
Biggers

Anoniem

Re: Verschil qua hoogte bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:49

Snap ik het goed? Vraag je je af of je meer kracht moet hebben voor een paard/grote pony als voor een kleine pony?

Longeren doe je niet met kracht (niks met paarden doe je met kracht trouwens) maar door middel van lichaamstaal en houding. Als je meegetrokken wordt tijdens het longeren zit er in de communicatie iets niet goed, waarschijnlijk jouw lichaamstaal & hulpen ... En dat moet je niet met kracht willen oplossen, zal je ook niet lukken trouwens ;)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:50

Bedoel je als ze gaan trekken?
Denk dat het wel degelijk verschil uitmaakt.. Maar ligt ook helemaal aan het ras/paard. Bijv. de meeste haflingers zijn wel wat sterker dan een rank gebouwde d-pony.. Shetlanders zijn ook over het algemeen wat ''sterker'' dan pony's rond hun hoogte..
Maar ook als je kijkt naar een trekpaard van 1.74 of een kwpner van 1.74.. Maar dat is natuurlijk wel per paard ook verschillend..

Als dit is wat je bedoeld? :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:52

Dus maakt in principe niet uit.
Want ik wil wel een leasepony, maar daarvoor moet je in galop.
Ik dacht, als ik dan kan longeren, hoef ik niet galop (wat ik niet kan)
Maar dan krijgt ze toch de beweging die ze nodig heeft :)

@Daantjee12,
Nou, ze zijn wel goed bezig met rondjes lopen, maar willen ze toch wat grotere rondjes lopen dan de longeerlijn lang is. Maar niet echt trekken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 01:56

Als mijn pony geen zin meer had om te longeren kon ik op mn kop gaan staan, ze trok me gewoon omver, zo heb ik vaker op mn gezicht gelegen door haar.
Met mn shire heb ik geen problemen en ben nogsteeds even groot/klein, zwaar en oud dus heeft t niks te maken met jou of je paard dr bouw maar met jullie communicatie, jullie band, de manier van luisteren etc :)