Dominant bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PommeH

Dominant bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 17:48

Mijn merrie (heb haar nu 4 weken) was de eerste twee weken heel goed te longeren
Gewoon lekker ontspannen, linksom wel wat moeilijker maar het ging goed zodra ze linksom moest draven.
Nu zo uit het niets gaat ze steeds recht voor me staan,snuiven, beetje dreigen
Als ik opzij stap of achteruit om haar weer op de volte te krijgen doet ze het gewoon weer.
Na een kwartier proberen was ik het spuugzat dus haar makkelijke kant (rechts) geprobeerd
Hetzelfde verhaal herhaalde zich
Ze is 1.72m en ik 1.60 en ik voelde me ineens wel heel klein toen ze steeds zo tegenover me ging staan.
Ik heb de ruimte kleiner gemaakt (de helft van de bak) maar ook dat hielp niet.
Uiteindelijk heb ik het opgegeven en haar maar los door de bak gejaagd

Wie kent dt probleem en weet wat ik eraan kan doen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:53

"Als ik opzij stap of achteruit .... "

Daar zit je probleem .. op dat moment ben jij de ondergeschikte en is het dus normaal dat zij gewoon verder doet. Altijd jouw plaats verdedigen en nooit je verplaatsen (tenzij naar voren om het paard achteruit te drijven).

Verder is dat natuurlijk allemaal makkelijk gezegd, weet ik ook wel, maar het probleem is ook dat je via internet niet veel meer kan zeggen .. Paard reageert op jouw houding & lichaamstaal dus als er iets verkeerd loopt en je bent niet zeker genoeg om het zelf op te lossen (of je weet niet precies wat er mis gaat) moet je hulp zoeken ... real life hulp ...

Succes :)

Edit; dat ze het "nu pas" doet is verder ook heel normaal ... Ik kan me voorstellen dat je nooit erg zeker/duidelijk bent geweest met je lichaamstaal en op een bepaald moment, afhankelijk van het paard, keert zich dat tegen je .. Paarden hebben constant momenten dat ze grenzen opzoeken om te kijken of jij nog op dezelfde manier sterk in je schoenen staat ... Als ze merken dat het niet zo is nemen ze gewoon de leiding over en beslissen zij wat er gebeurt .. En dat is natuurlijk niet handig ;)
Het hoeft trouwens ook niet met longeren verkeerd te zijn gegaan .. Er kan vanalles gebeurt zijn .. dat je erbij in de weide of stal stond en dat ze een stap opzij zette en jij een stap achteruit als reactie, kan al genoeg zijn om alles te gaan testen ;)

PommeH

Re: Dominant bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:26

Dank je wel...Ik denk dat ik me niet genoeg bewust ben van de signalen die ik afgeef
En ik heb nog wel paardentaal en grondwerk gedaan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:28

Bij elk paard is het weer anders, op andere dingen letten & het anders aanpakken ;) Dat maakt het zo moeilijk (en leuk) :)

De basis is overigens wel hetzelfde .. Geen enkel paard mag ongevraagd in je ruimte komen (dat vind ik het allerbelangrijkste) en kan/moet reageren op je aanwijzingen .. Het is alleen dat ze verschillen in reacties als ze bv. bang zijn ofzo wat aanpassen is..

Sommigen gaan als je iets vraagt het gewoon doen, anderen ga je een heel lichte actie bij nodig hebben, weer anderen vereisen (in het begin) een hardere actie, etc. etc.

Als je begrijpt wat ik wil zeggen :+

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:32

[***] schreef:
Als je begrijpt wat ik wil zeggen :+

Ja ik begrijp wat je bedoeld....ik ga morgen gewoon weer aan de slag en beginnen met het oppakken van grondwerk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:33

Dat is een heel goed idee :j :)
En dat longeren komt ook wel goed, gewoon stap voor stap en in het begin nadenken en uiteindelijk gaat het wel automatisch ... :)

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:36

Dank jewel ga alles rustig oppakken en dat komt het vast goed :D
Leuke pony heb j trouwens en dat geel staat echt superleuk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:39

Dank je wel :D

(heb trouwens zelf ook longeerproblemen gehad ;) Naja .. het ging gewoon niet, letterlijk niet ... En nu gaat het wel, en sindsdien heb ik echt iets: alles is mogelijk ... :+ Hier trouwens ook gelukt dmv grondwerk en het bewust worden van mezelf, mijn positie, mijn lichaamstaal en mijn energie ;) ).

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:45

Pfffff dus er is nog hoop voor ons :j
Nee hoor zonder gekheid ik ga gewoon aan de basis beginnen en zien hoe ze dat oppakt
Ik heb met haar nog geen grondwerk ervaring dus dat is ook een leuke uitdaging

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:45

Mijn paardje doet hetzelfde, alleen is zij wel wat kleiner :)
In het begin vond ik het ook maar eng, maar met wat begeleiding ging het beter.
Je moet leren om je niet te laten doen door je paard. Als jij het opgeeft, heeft je paard zo iets van "hehe, ik doe hier lekker mijn zin." }>
En dát is dus niet de bedoeling.
Wees streng & geef niet op!
Als ze niet wil luisteren, mag je er wel eens met de longeerzweep achter. (niet ertegen)
Grondwerk werkt zéker ook, dit doe ik ook & het werkt.
Veel succes :)

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 22:13

Dank je wel ik ga mijn best doen.
Ik heb haar ook bewust door de bak gejaagd zodat ze niet gaat denken dat ze dan maar niks hoeft te doen ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:14

OPG-->GVL

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 02:01

een verzorgpony van me (kleine welsh van 1.20) deed het zelfde, daarvan kreeg ik regelmatig een kopstoot, een stap achteruit/opzij hielp niet, ik moest al van dr wegrennen en dr dan verjagen met de zweep, als ze eenmaal liep en ook maar van plan was één stap naar me te komen deed ik de zweep bij dr hoofd, om dr zegmaar tegen te houden, misschien dat t helpt, of met dubbele teugel/lijdsels, zodat je dr naar buiten kunt nemen? :)

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:17

Ik ben er achter dat ze me echt aan het testen is
Als ik haar nu uit de bak wil halen om te poetsen o.i.d. dan protesteert ze ook, gaat vierkant staan en verzet geen stap.
Totdat ze door krijgt dat ik de baas ben dus ik moet blijkbaar door de testfase heen :D
Longeren heb ik nog niet weer geprobeerd maar ga ik van de week ook weer doen

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:04

Haha dat is weer typisch, zo'n testfase _O-
Ga er helemaal voor, jij bent baas, jij beslist!
groetjes :)

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:43

wat ook helpt is als jij aan het longeren bent, en het paard is in de draf ( kan ook andere gang ) dan zet je plotseling een paar stappen vooruit. met de bedoeling dat ze van je af loopt. als ze dat niet doet wacht je weer ff, en probeer je het nog eens, misschien dan een dreigendere positie in nemen kan ook helpen.

ik zit nu ook lekker in die leuke ( not ) testfase, mn paard is 5 en 1.70. snap wat je bedoeld als je zegt dat je je klein voelt. onder het longeren loopt mn paard al eens vaker met zn hoofd naar mij toe gericht en wat te schudden met zn hoofd en gek lopen te draven ofso. maja, gewoon rustig blijven en er vooral niet op ingaan ( slecht gedrag geen aandacht geven, spoor je ze alleen maar aan om het nog eens te doen ) maar je juist groot opstellen.

en voor de rest is wat [***] zei ook iets indd wat je kunt doen :)

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:10

Ik ga vrijdag weer proberen te longeren update volgt :D