[AR] Nieuw in de wereld van het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Nieuw in de wereld van het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:00

Na bijna 25 jaar lang te hebben (bij)gereden heb ik sinds een tijdje mijn eerste paard(je). Een shetlanderkerel van 8 jaar. Ik heb een slechte rug, en rijden is voor mij moeilijk geworden. Daarom ontstond de wens om te gaan mennen. Met mijn bijrijdpaardjes was dit nooit zo gelopen. Mijn dochtertje rijd op ons shetlandertje, en ik wilde ermee gaan mennen.
Ik realiseer me dat dit niet zomaar even iets is, dus ik ben me er in gaan verdiepen.
Ik heb me laten adviseren door stalgenoten van me die al een hele tijd mennen. Ik heb inmiddels al het materiaal in huis, inclusief supertoffe sulky. Afgelopen woensdagmiddag was de grote dag; mijn pony zouden we gaan aanspannen.
Hij zou beleerd moeten zijn was me verteld bij de aankoop, maar ja, dat weet je natuurlijk niet helemaal zeker, ik heb het niet gezien.

Mijn anders zo eigenwijze shet, bleef keurig staan bij het optuigen, en ook toen de kar erachter ging reageerde hij niet verbaasd; hij was het dus kennelijk wel gewend.
Voor mij is alles nieuw, dus na wat geoefend en gekeken te hebben met het tuig, heb ik dit nog even overgelaten aan een ervaringsdeskundige:-) Maar, ingespannen en wel gingen we van start. Wat onwennig ging mijn shet aan de wandel. Hij was wel wat zenuwachtig, telkens op zoek naar de teugeldruk, misschien was hij altijd met strakke teugel gemend? Ik vond het verschrikkelijk spannend, en dat voelt hij ook wel natuurlijk, maar gelukkig was mijn lerares duidelijk tegen me; hij voelt wat jij voelt! En zo is het ook. Gek dat je na zoveel ervaring met paarden van alle maten nog zo nerveus kan worden van een nieuwe ervaring zeg!
Maar jeeeeeeeeeetje wat was het LEUK!!!!! Hij deed het zoooo goed!! Hij wilde wel telkens hard draven, het duurde even voordat hij de rust kreeg. Telkens als er een vrachtwagen of trekker langs kwam stapte ik af, maar hij reageerde eigenlijk heel goed.
Ik heb genoten, ondanks de zenuwen, en hoop snel voor de tweede keer te gaan! Volgende keer zelf de teugels in handen proberen te nemen onder begeleiding uiteraard. Geoefend heb ik al een keertje bij de pony van mijn lerares:-) Dat viel me erg mee, maar ik onderschat het zeker niet!!

Nou ben even mijn eitje kwijt, en ga hier actief mee lezen om zoveel mogelijk kennis op te doen. Een mencursus wil ik eigenlijk ook wel heel graag gaan volgen, maar weet nog niet echt hoe en wat handig is.
Advies daarin is welkom!!

Biancacoo

Re: Nieuw in de wereld van het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:37

Eerst een cursus koetsiers/menbewijs gaan doen ?
Die kun je door heel nederland halen, is wel een eerste stap denk ik.
En dan lessen gaan volgen om echt te leren mennen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:41

Wat leuk dat je het mennen hebt gevonden en het nog leuk vind ook!

Weer een menner erbij :)

Ik men zelf ook nog niet zo lang maar ook ik vind het HELEMAAL geweldig!

Lekker veel kilometers maken met een ervaren iemand erbij, en fijn dat je zo'n geweldige pony hebt gevonden die je hiermee gaat helpen!

Heel veel plezier samen, en idd gewoon eens mee doen aan een mencursus hier en daar. Erg leerzaam en leuk namelijk!

Gaat wel goed komen als ik het zo lees, je hebt veel en volgen smij ook wel goede begeleiding dus komt vast wel goed :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:12

Allereerst welkom in de menwereld! +:)+ Wat een super leuke stap heb je gezet! ;)

De volgende stap is net zo leuk en vooral heel leerzaam: menles nemen. Je leert zo ontzettend veel, soms nog wel meer dan dat je erop zit. En dan leer je ook meteen dat je niet van de bok af moet stappen in geval van "gevaar", omdat dat juist heel gevaarlijk is. ;) Maar de eerste stap is gezet en dat is een heel bijzondere! Ik wil je dan ook heel, heel veel menplezier toewensen! ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:02

Hoi!
Ja, ik heb er even naar zitten kijken, maar daar moet ik nog ff voor sparen hoor, jeetje wat een bedrag voor een cursus! 500 euro! Daarnaast heb ik nog een probleem; ik werk onregelmatig. Ik zie dat al die cursussen met vaste dagen werken. Hoe moet ik dat nu toch oplossen?!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:02

Gewoon lekker prive les gaan nemen ;)

Kun je zelf afspreken hoe en wanneer!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 13:30

Ja, maar wie geeft er hier in de omgeving dan priveles?? Ik woon in Spijkenisse

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:51

Bij een aantal maneges kun je ook het FNRS menbewijs halen, maar daar kun je ook gewoon menlessen krijgen. op www.fnrs.nl kun je ongetwijfeld meer informatie vinden en ook welke manege's meedoen enzo.

Groetjes, lacuna

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:40

Brendaaaa schreef:
Hoi!
Ja, ik heb er even naar zitten kijken, maar daar moet ik nog ff voor sparen hoor, jeetje wat een bedrag voor een cursus! 500 euro! Daarnaast heb ik nog een probleem; ik werk onregelmatig. Ik zie dat al die cursussen met vaste dagen werken. Hoe moet ik dat nu toch oplossen?!

Je kunt ook lid worden van de plaatselijke rijvereniging, waar men ook menlessen geeft. Kost je een x-bedrag per jaar en kun je dan elke week voor lessen. ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 18:58

Ja das allemaal leuk, maar met mijn onregelmatige rooster kan ik geen wekelijkse lessen krijgen.... ik moet dan perse privelessen gaan volgen; nog duurder dus...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:13

Dan lijkt privéles inderdaad de enige optie, maar je kunt altijd in de omgeving informeren. Wellicht kun je je rooster enigszins aanpassen? Sommige bedrijven hanteren de mogelijkheid dat je op bepaalde dagen niet kunt of wilt werken.