de do en dont's van een bosal ...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alena

de do en dont's van een bosal ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:30

hallo allemaal,
ik rij met mijn haflinger al een tijd bitloos,
ik heb dit hoofdstel uit Australië en het lijkt een beetje op een sidepull maar dan net iets anders ;)
nou wil ik overstappen naar een bosal maar....
wat zijn nou de grote verschillen en waar moet je echt op letten wanneer je met een bosal rijdt.

alle tips of weetjes zijn welkom want in mijn omgeving rijdt niemand met een bosal ;)

groetjes
p.'s voor interesse als ik dus en bosal koop komt mijn Australische hoofdstel te koop :Y)
en als je zelf een bosal te koop hebt hoor ik het ook graag.

snowdon

Re: de do en dont's van een bosal ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:42

Waar vind ik meer info/foto van zo'n australisch hoofdstel?

Ik rijd al enkele jaren recreatief met een bosal bij mijn ruin, maar echt do's and don't kan ik je niet geven. Wel ben ik benieuwd wat anderen te zeggen hebben hierover :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:50

Een goede bosal is handgevlochten, met hele fijne repen rawhide. Een goede uitgebalanceerde bosal kost een paar centen en ik ben heb hem in Nederland nog niet te koop gezien.
De bosal moet goed afgesteld zijn op je paardje, omdat hij op de neusrug ligt maar op de wangen werkt. En omdat hij op de neusrug ligt kan ieder scherp randje van de rawhide een blessure op de neus veroorzaken.
Je kunt het beste een paardenharen mecate gebruiken, en aan neckreining gaan doen.
Investeer ook in een paar handschoenen voor jezelf omdat de paardenharen mecate best zeer kan doen aan je handen.
Ik zou mijn Australische hoofdstel iig zo snel niet te koop zetten.

En mocht je willen weten wat Dr. Cook ervan vindt:

http://www.bitlessbridle.com/traditiona ... ridles.pdf

en wat meer uitleg.

http://www.cowboyway.com/What/WhatIsBosal.htm

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:51

Een bosal is een prachtig werktuig naar zoals cassidy zegt niet iets dat je even tussendoor doet met een setje van de divoza (ik noem maar wat). Zorg dat je goede (helaas betekent dat ook dure!) spullen krijgt en neem les van een goede westerninstructeur (die hebben daar vaak de meeste ervaring mee).

Voor aanschaf zou je contact kunnen opnemen met nevada@bokt, zij heeft vaak spullen te koop en verstand van zaken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:25

De fijnheid van een bosal wordt aangegeven in plaits.
Een 60 plait bosal is kwalitatief beter dan een 8 of 12 of 16 plait bosal (en voelt veel zachter). Gewoon omdat hij uit meerdere dunnere repen rawhide is gemaakt.
En als ik ga kijken op 60 plait bosal, dan kom ik uit op een Amerikaanse site voor 350 Dollar. En dan heb je alleen de bosal, en niet de hanger, en niet de mecate reins.

http://www.theperfectbit.com/index.php? ... 5&Itemid=1

Vergelijk even op Ebay met de prijzen (en de kwaliteit van bosals) die je daar kunt vinden.
Laat je niet afleiden door allerlei tierelantijnen op de hanger, dat kost alleen maar meer.
Verder heb je de bosal in verschillende maten, dus een willekeurige bosal gaat niet op ieder paard passen.

Hoe minder plaits, hoe minder repen rawhide er gebruikt zijn, hoe scherper de randen van de rawhide zijn op de neus van je paardje....
Ik zou mijn paard niet wagen aan een goedkope bosal...
En ik zou het geld niet overhebben voor een dure...alleen omdat ik bitloos wil rijden.
Een gewone rope halter kost een fractie...

Rawhide is normaal licht van kleur, en is erg moeilijk schoon te houden en schoon te maken.
Vieze rawhide wordt grijs en dat is niet meer schoon te krijgen. Er bestaat speciale creme voor om het te beschermen.
Maar ga er maar van uit dat je mooie naturalkleurige 350 Dollar dure bosal niet mooi naturalkleurig blijft....