Galopperen aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Galopperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:31

Ik ben op dit moment bezig om mijn kanjer 2-3 maal in de week te longeren.

Van de vorige eigenaar weet ik dat zij dit nooit gedaan heeft en hij dit dus nog niet kende.
Inmiddels zijn we ruim 2 maanden verder en gaat het eigenlijk prima behalve de galop.

Ben begonnen met alleen hoofdstel en longeerlijn, langzaam opgebouwd en laten wennen en op dit moment longeer ik met hoofdstel in, longeersingel, touwtjes heel licht gespannen eraan (van tussen zijn benen, door de bitringen en vastgeknoopt op zijn zij) en de zweep erbij.

Stap en draf gaat echt perfect, hij reageert prima op de commando's en aanwijzingen. Echt helemaal top.

Alleen zodra je hem in de galop wil hebben gaat het mis...
Zodra je hem wilt laten aangalopperen krijgt hij meteen flinke spanning in zijn lijf (terwijl de rest ontspannen gaat).
Met een beetje geluk doet hij een paar passen galop, valt er vervolgens uit en breekt óf uit óf stopt en hij draait zijn lijf naar jou toe.

Heb inmiddels verschillende methode's geprobeerd maar allemaal met eigenlijk geen resultaat.
Heb hem aantal malen meteen uitbundig beloond voor de passen die hij wel deed, rustig terug gezet en vervolgens weer opgepakt en ontspannen verder gegaan. En dan vooral eraan gewerkt om de ontspanning terug proberen te krijgen. En stuk later pas weer de galop gevraagd.
Aantal malen meteen ingegrepen zodra hij naar mij toedraaide, zachte tik op de kont of borst en daarna verder met longeren en weer ontspanning terug proberen te krijgen.
Daarna op het moment dat hij uitbrak of naar mij toedraaide flink gecorrigeerd en daarna weer rustig verder gegaan.

Vandaag met instructrice erbij gelongeerd, en zij heeft hem op gegeven moment overgenomen om te ervaren hoe en wat maar haar lukte het ook niet..

Mijn vraag is hoe moet ik dit nu aanpakken?
Ik laat binnenkort sowiezo een osteopaat komen om hem even na te laten kijken of hij misschien vast zit waardoor hij moeite heeft met de galop op een kleinere draaicirkel. (Onder het zadel trouwens nooit problemen met galop maar misschien heeft hij daar meer steun aan mij bij)
Moet ik voorlopig even alleen concentreren op de stap + draf en gewoon lekker ontspannen bezig zijn met hem aan de longe? Zodat hij even alleen een positieve ervaring opdoet?
Moet ik hem juist op rustige wijze blijven corrigeren en weinig aandacht geven aan zijn fouten en vooral het positieve belonen?
Of moet ik hem juist laten blijken dat ik het niet pik als hij stopt en zich naar mij toedraait?
En is het een idee om tijdens het rijden te gaan werken met stemcommando's zodat hij het woord "gaalloop" koppelt aan wat ik wil aan de longe?

Vanuit draf in galop laten "vallen" en uitbundig belonen heeft geen positieve uitwerking.
Mijn positie tegenover hem heeft ook geen andere uitwerking, let erop dat ik in een drijvende positie sta, ook qua zweepgebruik maar nee hoor geen effect.
Stuk van de bak afzetten zodat hij beperkt stuk heeft heb ik ook al een tijd gedaan, maar hierbij ook geen effect.
Wil wel aan de buurman vragen of ik aantal keren zijn paddock mag gebruiken, misschien dat dát nog iets helpt.

Weet het even niet meer, dus hoop dat iemand hier raad weet.
Want het lijkt laatste 2 keer alleen erger te worden, vandaag wilde hij helemaal niet meer aangalopperen.
Merk ook dat zodra hij denkt dat hij moet galopperen hij gespannen word en dan begint het riedeltje..
Sorry voor het misschien warrige verhaal maar is lastig te omschrijven :+

Mungbean

Re: Galopperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:37

Wat denk je van tijd geven? Je doet net of 2 maanden lang is, maar het komt dus neer op zo'n 15x longeren. Uit je profiel maak ik op dat het paard in het tuigtype staat. Daarbij kost het gewoon langer. Zeker op dat kleine rondje aan de longe is dat voor zo'n type paaed gewoon zwaar. Richt je liever op kracht vanuit het achterbeen via balkjes lopen e.d. Galop komt nog wel. Onder de man rechtuit mee beginnen of los in de bak zonder longe en zeker zonder touwtjes.

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:41

Waarschijnlijk heeft je paard er gewoon nog moeite mee om op een kleine volte te longeren. Mijn paard had dat namelijk ook, omdat hij zo'n grote galop was het moeilijk om wat kleiner te galopperen zeg maar. Maar toen heb ik er onder het zadel meer geoefend op de galop en nu gaat het aan de longeerlijn ook een stuk beter.
Mijn tip ; ik zou het gewoon tijd geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:45

Er zijn trouwens ook paarden die nooit erg goed zullen worden in galop aan lijntje. Als het onder de man wel goed gaat zie ik in zo'n geval geen toegevoegde waarde, het geeft vooral een zeer sterke eenzijdige belasting.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:48

Ik zou ook die touwtjes maar eens afdoen (in elk geval voor de galop) Paard is nog helemaal niks gewend en dan al (zij het lichtjes) aangespannen in de galop moeten op een volte MET druk (hoe licht ook) van de longe.... Ik zou ook in verzet gaan. Ga het eerst eens los oefenen zodat ie alle ruimte heeft zijn passen te maken, zijn rug te gebruiken, en aan het hele commando te wennen. Of evt als je toch controle wil houden aan de longe, maar zonder touwtjes. Geef hem ruimte en geef hem tijd, hij moet het nog leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:52

Om te beginnen zou ik hem voor het galopperen niet bijzetten. Het lijkt er namelijk op alsof je paard er nog geen vertrouwen in heeft dat hij dit kan. Waar je ook erg op moet letten is dat je ervoor zorgt dat hij niet in je hand springt bij het aanspringen. Dat is eigenlijk net als onder het zadel, op het moment dat hij wil aanspringen gaat hij net een halve meter teveel rechtuit, springt te groot naar voren, komt je hand tegen, is geblokkeerd en springt dus liever niet meer aan. Dit gebeurt vaak als het paard teveel de buitenschouder opzoekt in een te hoog draftempo. Ik zou bij zijn gehele repertoire dat hij opvoert in plaats van aan te galopperen, toch proberen te blijven aanvragen en dus voorwaarts blijven denken en galop uit blijven lokken. Als hij wil uitbreken moet je eigenlijk snel genoeg zijn om hem toch nog impuls mee te geven in plaats van hem zijn gang te laten gaan om je hand op te zoeken en zo in te breken op wat jij eigenlijk wilde (galopperen). In de eerste seconde moet je hem eigenlijk een tik mee geven zodat hij voorwaarts blijft lopen en zijn hals ervoor houdt. Ook hier kan hij pas succesvol inbreken al hij op de buitenschouder kan vallen. Let wel, als je voorwaarts wil in plaats van succesvol uitbreken, heb je zelf wel wat conditie nodig in een gewone bak, in een longeerbak is dit makkelijker :D. Neem ook een zweep mee waar je hem desnoods mee kan raken om je commando te versterken, een tikkie op het binnenachterbeen kan wel eens per ongeluk een galopje uitlokken na (geirriteerd) hupje.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:03

Ik had er ook een met fratsen in de galop maar uiteindelijk was ik ze voor, met de longeerzweep kan ik ze precies gericht een tikje op d'r billen geven. Voor ze wilde omdraaien was de zweep al bij de voorhand, dat was al genoeg om het niet te doen. Belangrijk is dat je in een een driehoeks verhouding staat, je navel wijst naar het midden van je paard, je paard loopt tussen je andere twee handen. Volte niet te klein maken. Bij mij liep ze gewoon aan een halster, geen moeilijke dingen aan haar lijf, lekker op eigen vrijheid, eerst die stemhulpen er goed in. Nu op stemhulpen gaat ze al, loopt ze braaf haar dingetjes. Met galop heb ik wel een dubbele stemhulp zodat ze weet dat de galop er aan komt, "let op.....gaaaalop". Voorheen stond ze bij "let op" al anders om maar nu zie ik ze denken.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 00:20

Sizzle schreef:
Wat denk je van tijd geven? Je doet net of 2 maanden lang is, maar het komt dus neer op zo'n 15x longeren. Uit je profiel maak ik op dat het paard in het tuigtype staat. Daarbij kost het gewoon langer. Zeker op dat kleine rondje aan de longe is dat voor zo'n type paaed gewoon zwaar. Richt je liever op kracht vanuit het achterbeen via balkjes lopen e.d. Galop komt nog wel. Onder de man rechtuit mee beginnen of los in de bak zonder longe en zeker zonder touwtjes.

Zoals je kan lezen heeft hij er onder de man geen problemen mee. Ook los in de bak zonder de longe zijn er totaal geen problemen met de galop.

Verder ga ik het de komende tijd eens zonder touwtjes doen, misschien dat het enig verschil uitmaakt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:36

Je bent natuurlijk pas kort bezig + wat lastiger ras EN idd die touwtjes :) paardje heeft bij vorige eigenaar longeren niet goed geleerd ,maar nu word het hem wel geleerd maar ipv dat je stap 1 doet (eerst normaal longeren en hoe die dat doet maakt niet uit als ie maar braaf is en loopt) ga je naar stap 2 die al gaat om ontspanning en waarbij de basis verder uitgebreid word
Stap 1 begrijpt hij duidelijk niet wardoor je nooit naar stap 2 al kan overspringen :)

Succes! Je staat iig open voor comentaar en doet er ook wat mee dus dat moet goedkomen!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 01:37

Heb je een longeercirkel? Dan kan je hem zonder lijntje in de galop zetten op de volte.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:32

OPG-->GVL