Van de vorige eigenaar weet ik dat zij dit nooit gedaan heeft en hij dit dus nog niet kende.
Inmiddels zijn we ruim 2 maanden verder en gaat het eigenlijk prima behalve de galop.
Ben begonnen met alleen hoofdstel en longeerlijn, langzaam opgebouwd en laten wennen en op dit moment longeer ik met hoofdstel in, longeersingel, touwtjes heel licht gespannen eraan (van tussen zijn benen, door de bitringen en vastgeknoopt op zijn zij) en de zweep erbij.
Stap en draf gaat echt perfect, hij reageert prima op de commando's en aanwijzingen. Echt helemaal top.
Alleen zodra je hem in de galop wil hebben gaat het mis...
Zodra je hem wilt laten aangalopperen krijgt hij meteen flinke spanning in zijn lijf (terwijl de rest ontspannen gaat).
Met een beetje geluk doet hij een paar passen galop, valt er vervolgens uit en breekt óf uit óf stopt en hij draait zijn lijf naar jou toe.
Heb inmiddels verschillende methode's geprobeerd maar allemaal met eigenlijk geen resultaat.
Heb hem aantal malen meteen uitbundig beloond voor de passen die hij wel deed, rustig terug gezet en vervolgens weer opgepakt en ontspannen verder gegaan. En dan vooral eraan gewerkt om de ontspanning terug proberen te krijgen. En stuk later pas weer de galop gevraagd.
Aantal malen meteen ingegrepen zodra hij naar mij toedraaide, zachte tik op de kont of borst en daarna verder met longeren en weer ontspanning terug proberen te krijgen.
Daarna op het moment dat hij uitbrak of naar mij toedraaide flink gecorrigeerd en daarna weer rustig verder gegaan.
Vandaag met instructrice erbij gelongeerd, en zij heeft hem op gegeven moment overgenomen om te ervaren hoe en wat maar haar lukte het ook niet..
Mijn vraag is hoe moet ik dit nu aanpakken?
Ik laat binnenkort sowiezo een osteopaat komen om hem even na te laten kijken of hij misschien vast zit waardoor hij moeite heeft met de galop op een kleinere draaicirkel. (Onder het zadel trouwens nooit problemen met galop maar misschien heeft hij daar meer steun aan mij bij)
Moet ik voorlopig even alleen concentreren op de stap + draf en gewoon lekker ontspannen bezig zijn met hem aan de longe? Zodat hij even alleen een positieve ervaring opdoet?
Moet ik hem juist op rustige wijze blijven corrigeren en weinig aandacht geven aan zijn fouten en vooral het positieve belonen?
Of moet ik hem juist laten blijken dat ik het niet pik als hij stopt en zich naar mij toedraait?
En is het een idee om tijdens het rijden te gaan werken met stemcommando's zodat hij het woord "gaalloop" koppelt aan wat ik wil aan de longe?
Vanuit draf in galop laten "vallen" en uitbundig belonen heeft geen positieve uitwerking.
Mijn positie tegenover hem heeft ook geen andere uitwerking, let erop dat ik in een drijvende positie sta, ook qua zweepgebruik maar nee hoor geen effect.
Stuk van de bak afzetten zodat hij beperkt stuk heeft heb ik ook al een tijd gedaan, maar hierbij ook geen effect.
Wil wel aan de buurman vragen of ik aantal keren zijn paddock mag gebruiken, misschien dat dát nog iets helpt.
Weet het even niet meer, dus hoop dat iemand hier raad weet.
Want het lijkt laatste 2 keer alleen erger te worden, vandaag wilde hij helemaal niet meer aangalopperen.
Merk ook dat zodra hij denkt dat hij moet galopperen hij gespannen word en dan begint het riedeltje..
Sorry voor het misschien warrige verhaal maar is lastig te omschrijven