Ik word echt hopeloos! Longeren wil maar niet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monsterxx

Ik word echt hopeloos! Longeren wil maar niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:22

Hoihoi,

Ik heb al een lange tijd een verzorgpaard.
Ik ben er superblij mee natuurlijk maar sinds kort wil het maar niet lukken.
Ik kan er nog niet op rijden omdat ze daar te jong voor is.
Daarom longeer ik d'r altijd.
Maar sinds kort gaat het niet meer goed. In het begin liep ze netjes haar rondjes en was ze zelfs erg druk.
Sinds kort wil dit niet meer lukken. Ze loopt naar me toe waardoor de longeerlijn tussen dr benen komt en ze is erg sloom. Ze luisterd voor geen meter meer naar me hoe boos ik ook word.
Uiteindelijk geef ik het dan na een kwartier met de zweep zwaaien en boos op dr afspringen op. Wat erg slecht maar ik word er zo hopeloos van dat ik het dan niet meer zie zitten om verder te gaan.
Ik denk niet dat het iets met d'r gezondheid heeft te maken want als ik wegren met een wortel kan ze opeens wel heeeeel hard achter me aan rennen.

Help me! want ik ben ten einde raad!!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Ik word echt hopeloos! Longeren wil maar niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:27

Kan de eigenaar je niet helpen? Als het een jong dier is, is het belangrijk dat zulke dingen goed worden aangeleerd, dus je moet hier wel hulp bij zoeken!

Monsterxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:28

Het d'r al goed aangeleerd
want ik meer dan een half jaar d'r normaal kunnen longeren. Het is opeens nu dat ze zich zo gedraagd.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:31

Ook dan moet je niet proberen dit probleem in je eentje op te lossen, zeker niet omdat het niet je eigen paard is. Weet de eigenaar al wel dat je dit probleem hebt met longeren?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:32

Misschien is ze het longeren zat?

Monsterxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:34

Ik weet ook niet of het met de ''merrie''heid te maken heeft. Ze is nu 3/4. Heb wel gemerkt dat het bij de baarmoeder gevoelig is maar volgensmij is dat niet een reden dat ze niet meer wil longeren maar wel heel hard achter een wortel aan wil rennen.

Het longeren zat denk ik niet omdat ze ook al rijd maar voor mij nog wat te groen is :)

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:36

Een jong paard komt in de pubertijd.. Mijn paard deed van de ene op de andere dag ook heel anders.. Ze wilde niet meer lopen onder het zadel. Alleen nog maar in zn achteruit. Het is echt niet verstandig om hier helemaal in je eentje mee aan de slag te gaan. Vraag de eigenaar om hulp en het liefst een goede instructeur. Ga lekker grondwerk met je paardje doen. Leen een boek van bijvoorbeeld Parelli en ga (met hulp) aan de slag om een goede vertrouwensband te krijgen. Door frustratie komen jullie samen nergens..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:39

Ik denk dat het paard niet genoeg respect voor jou als leider heeft. Daarom moet je ook iemand zoeken die jou kan helpen wél een leider voor dit paard te worden. Paard heeft door dat ze hiermee weg kan komen en zeg nou zelf: als jij niet persé hoeft te werken, dan doe je het toch ook niet? Je moet leren dat als je je paard iets vraagt, dat ook meteen gebeurt. En je paard moet weer leren dat als jij haar iets vraagt, ze daar meteen op reageert. Maar dat moet bij jou beginnen en daar heb je de eigenaar (of een ander iemand) bij nodig. Blijft mijn vraag nog: weet de eigenaar al dat ze zo vervelend doet?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:41

als het paard nog te jong is om te berijden is het IMO ook te jong om regelmatig gelongeerd te worden

Monsterxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:43

Eigenaar weet dit al :j
Die komt binnenkort even kijken om te zien hoe het nou gaat.
Zat er inderdaad ook aan te denken dat ze geen respect meer voor me had want als ik normaal met haar stap loopt ze wel lekker door.
Er is mij ook (op stal) een advies gegeven dat ik achter dr moet gaan lopen (ipv ernaast) omdat ik dr anders afrem?
vond dit zelf een beetje vreemd omdat het normaal wel altijd goed ging, maar hoe vinden jullie dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:44

Monsterxx schreef:
Hoihoi,
Sinds kort wil dit niet meer lukken. Ze loopt naar me toe waardoor de longeerlijn tussen dr benen komt en ze is erg sloom.

Begin bij het probleem, als ik een paard aan het longeren ben mag hij niet naar me toe komen, dit is een kwestie van goed duidelijk maken, dan maar een keer zweep erbij en focussen op het continu doorlopen.

Ben wel benieuwd hoe oud je paard is? Meestal begin je met 3/4 jaar met longeren, dan zou je dus ook al kunnen beginnen met zadelmak maken. Daarvoor echt nog niet longeren ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:47

Monsterxx schreef:
Het d'r al goed aangeleerd
want ik meer dan een half jaar d'r normaal kunnen longeren. Het is opeens nu dat ze zich zo gedraagd.

Dat is niet waar, anders zou je nu geen problemen hebben. Jij doet iets verkeerd, zo simpel is dat.
Dat het eerst wel ging is geen garantie dat je het goed deed, dat is nu wel duidelijk. Een goede leider zorgt ervoor dat het paard wil werken.
Blijkbaar moet je nog een hoop leren, dat is niet erg(!), maar doe dit AUB wel ondere begeleiding!

Monsterxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:48

Had al gepost dat ze zadelmak is ;)
maar ik rijd er nog niet op omdat ze voor mij nog te groen is.

Met het naar me toen lopen werkt de zweep niet, meestal moet ik dr weer naar de hoefslag brengen om weer verder te kunnen. Meestal werkt dit ook niet en loopt ze nog naar me toe. Dit weet ik ook vaak niet op te lossen tenzij er iemand staat te kijken. Dan blijft ze daar even aan plakken en blijft ze wel op de hoefslag staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:50

Monsterxx schreef:

Dan zou ik eens ga nadenken of ze aan de hand ook niet te groen voor je is.
Als ik het zo lees neemt ze een loopje met je, ze weet duidelijk niet dat jij de baas bent.

Monsterxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:52

Liinn schreef:
Monsterxx schreef:

Als ik het zo lees neemt ze een loopje met je, ze weet duidelijk niet dat jij de baas bent.

aan de hand gaat (voor zover ik zelf denk) alles prima
ze loopt gemakkelijk met me mee, halstertouw hangt altijd in een boogje en ze stopt wanneer ik stop. Dit gaat dus (denk ik) prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:55

Ik zou eens wat aandacht aan grondwerk besteden. En grondwerk is meer dan alleen aan een touwtje meelopen en stoppen wanneer jij stopt. Een paard kan maar 6 kanten uit. Naar voren, naar achteren, naar links en naar rechts, naar boven en naar beneden.
Naar boven en naar beneden willen we niet, dus blijft over, naar voren, naar achteren, pasje zijwaarts naar links, en naar rechts.

En als jij vanaf de grond dit kunt bereiken, en hem kunt laten wijken voor druk op ieder deel van het lichaam, krijg je automatisch meer respect van je paard.

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZH ... re=related

Voordat je echter dergelijke oefeningen gaat meenemen, vraag toestemming aan de eigenaar, en ga ook zelf met dit paard lessen volgen.
Het programma op de film is van Clinton Anderson, hij heeft een website: www.downunderhorsemanship.com

Er is een Amerikaan die in Nederland wat meer bekend is dan Clinton Anderson, en ook instructeurs heeft die volgens zijn methode lesgeven, zijn naam is Pat Parelli.
Je zou je eens kunnen gaan verdiepen in zijn programma, hij heeft een website en een Youtubekanaal en ook een boek geschreven het heet Natural Horse-Man-Ship. Gewoon via Bol te krijgen, of je kunt ook kijken in de bibliotheek of ze het daar hebben.
En een zoektocht op bokt zou je voldoende informatie moeten opleveren.

Maar hier alvast de website: http://www.parelli.nl

En het Youtubekanaal heet Parellitube, ga daar maar op zoeken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-03-11 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:59

RT-P >> GVL

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:08

Als ik lees dat je haar naar de hoefslag moet brengen, om weer op te starten, is het longeren zoals 'het hoort' nog niet echt gelukt. Je krijgt een paard wat op je afloopt namelijk wel weer terug om je heen, door zelf uit te wijken, en met je zweep haar terug en voorwaarts te sturen. Als je je paard laat keren tijden shet longeren, dus van linksom naar rechtsom of vice versa,, doe je het toch in feite ook zo?

Als er mensen zijn die zeggen dat je je paard afremt, loop je idd te ver naar naar voren, nl ter hoogte van de voorhand. Als je longeert, of vrijwerkt, en je wilt je paard voorwaarts houden, loop je ter hoogte van de achterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:24

Monsterxx schreef:
Liinn schreef:

aan de hand gaat (voor zover ik zelf denk) alles prima
ze loopt gemakkelijk met me mee, halstertouw hangt altijd in een boogje en ze stopt wanneer ik stop. Dit gaat dus (denk ik) prima.

Aan de hand bedoel ik alles behalve rijden, dus longeren ook. :j

Monsterxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:43

Dankjewel Cassidy :j
helaas hebben de youtube filmpjes zich tegen mij gekeerd en kan ik ze niet bekijken
De site's ga ik zeker goed bekijken! Super bedankt voor de informatie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:45

Mocht je nog meer filmpjes willen zien, kijk dan alle filmpjes even door op dit kanaal:

http://www.youtube.com/user/secondchanceequine

Begin bij dag 1, en zie de vorderingen in grondwerk van Fancy, een rescue paardje.
De trainingsmethode die hier gevolgd werd is die van Clinton Anderson.

Monsterxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:47

Dankjewel :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:49

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:22

Er zijn paarden die longeren echt helemaal niets aanvinden. Kan het ze niet kwalijk nemen doelloos hetzelfde rondje blijven lopen gaat heel snel vervelen.
Hoe vaak longeer je eigenlijk?
Die van mij vindt er ook totaal niets aan. Dus dan moet je andere simpele dingen uit de hoek zoeken. Zorgen dat het plezier er in komt. Ze weet wat de bedoeling is dus lijkt me niet dat het daar aanligt. Ik zou andere dingen gaan doen dan longeren.

Monsterxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:21

het probleem is opgelost, eventule info is aan te vragen via pb :)