Longeren met één lijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JMkaaay

Longeren met één lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 15:23

Ik heb me de laatste tijd lekker verdiept in Monty Roberts, en hij vertelde dat het slecht is voor een paard om hem te longeren aan één lijn. Dat hij dan precies de verkeerde houding aanneemt en de verkeerde spieren traint.

Nou vertelde ik dit aan de eigenaar van mijn verzorgpaard (een 3 jarige hengst) maar hij zei dat je dan simpelweg iets verkeerd deed en je het paard met één lijn ook naar binnen kan vragen.

Mij lukt dat niet zo vreselijk goed met Dee-Jay, wat zijn jullie gedachten hierover?

Sorry als hier al een topic over was, heb gezocht maar kon niks vinden.

lynne_berna

Re: Longeren met één lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:26

Ik vind dubbele longe veel meer een training dan een enkele longe. Met 2 lijnen kun je meer dan met 1:D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:29

Het is makkelijker te corrigeren met dubbele lijnen, vooral als je paard links of rechts gebogen is of beter gezegd niet rechtgericht is. Zeker een jong paard is nog niet in evenwicht en kan wat ondersteuning gebruiken.
Het gaat dus makkelijker met dubbele lijnen maar dat vraagt ook enig ervaring, is niet zo gemakkelijk als je dat nog nooit gedaan hebt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:30

lynne_berna schreef:
Ik vind dubbele longe veel meer een training dan een enkele longe. Met 2 lijnen kun je meer dan met 1:D

Maar dat is de vraag niet.

Enkele longe is ideaal om je paard los te werken, en met lichaamstaal kan je je paard naar binnen of buiten sturen.
Het ene paard pakt ook beter de buiging op dan de ander maar je kan wel voltes verkleinen en vergroten en tempowisselingen ed. maken.
Ook is het mogelijk om met de enkele longe vierkante voltes te maken.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:33

Afbeelding
Bron: http://www.klassiekpaardrijden.nl/saleroso.htm

I.m.o kan je ook met enkele lijn heel goed longeren. Ik neem aan dat Dee-Jay dus de 3-jarige hengst is waar je het over hebt? Dan kan het ook nog vrij lastig zijn omdat een jong paard nog weinig spieren en balans heeft. Het is ook een kwestie van veel doen en de handigheid erin krijgen. Daarbij moet een paard ook de kans krijgen dit rustig op te bouwen en rustig aan steeds wat beter te kunnen buigen in lengte, binnenachterbeen onder te treden etc etc.

Ik ben het dus niet eens met Monty Roberts, als ik je post zo lees, maar wat verstaat hij onder longeren met één lijn?

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:25

Bedankt voor de reacties!

Ik heb het in een video gezien, maar ik heb even naar een stuk tekst gezocht:

Citaat:
Question: Why do you dislike single-line lunging?

Citaat:
Answer: I consider single line lunging the second worst piece of horsemanship there is. Just think about it and it’s obvious.

A secretary working with a telephone propped to her ear, balanced off her shoulder for any amount of time generally gets a crick in her neck and a backache. Hang the weight of even a light long line on one side of y our horse’s head for any amount of time and it will affect how the horse carries its head, which in turn will affect hot its body travels as well – out of balance.

Double line lunging (also called ground driving) incorporates a long line of each side of the horse’s body allowing it to move in a natural and balanced manner. This is what we desire. The horse will be more comfortable and able to concentrate on his lesson and the messages your are transmitting through long lines.

Don’t forget that you can continue to incorporate your body language in the driving or blocking positions as additional communication aids. On double long lines you can teach and the horse can learn contact. On a single long line, you can non-abusively only teach voice commands while your horse is circling – constantly out of balance.

~ Monty

Hoop dat jullie Engels kunnen, anders wil ik het wel vertalen.

Dee-Jay is inderdaad de 3-jarige hengst waar ik het over heb! Ben gewoon bang dat ik hem sneller verpest met het longeren met één lijn omdat hij nog zo jong is en ik redelijk onervaren met grondwerk..

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:01

Ik denk dat als ik dit stukje van Monty zo lees, dat hij een heel ander beeld heeft over het longeren met één lijn. Zoals ik het doe met kaptoom zit de lijn aan het middelste ringetje op de neus. Eenzijdige belasting van het hoofd is dan niet aan de orde volgens mij, zolang je maar linksom én rechtsom gaat. Daarbij denk ik dat je ook lichaamstaal en de zogenoemde 'driving or blocking positions' etc juist gebruikt in het longeren. Ik sta niet stil maar loop mee in een kleine volte.

Maar misschien heet dan dat wat ik doe wel helemaal geen longeren? ;)

Ik denk dat er meerdere wegen zijn naar Rome, deze past mij eigenlijk wel goed. Maar ik kan me voorstellen dat iemand die goed is met dubbele lijnen ook hier heel veel succes mee kan boeken. Ik denk dat je zowel aan enkele als aan dubbele longe ook veel verkeerd kan doen (paard uit balans halen bv) en dat het er niet aan ligt wát je doet, maar hoe je het doet.

JMkaaay

Re: Longeren met één lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 14:58

In het filmpje liet hij het inderdaad zien met de longeerlijn aan één bitring, geen kaptoom ofzo. Is een kaptoom echt onmisbaar of zijn er ook andere manieren om verstandig te longeren? Dee-Jay heeft nog nooit een bit in gehad.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:44

Tja, onmisbaar ... Met een halster kan je ook longeren. Het is maar net wat je wil bereiken met het longeren. Longeren is eigenlijk vrij breed en iedereen vult dat weer anders in.

Longeren aan het bit vind ik zelf vrij nutteloos omdat het bit dan zijwaarts door de mond heengaat vaak, en dan heeft het bit imo geen enkel nut. Lijkt me ook niet prettig voor het paard ;)