[AR] Zo spannend weer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kasty

Zo spannend weer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 20:31

Heey!

Noou zit al dagen in de stress want Tetsje wordt waarschijnlijk van de week weer voor de kar gezet.
Ik zie overal apen en beren en vind het rete spannend.

Ik ben begonnen met beleren in het tuig en slepen ongeveer een dik jaar geleden.. Tet staat prima op commando's, kan goed slepen maakte zich niet al te druk... en kon ook gerust de strengen tussen de benen hebben.
Uiteindelijk wel de keuze gemaakt om zonder oogkleppen verder te gaan want daar werd ze toch wel wat hipperig van.
In de longeerbak voor de kar (tweewieler zwaar onding) gestaan, ik sturen, ging super!
Toen even een weekje of 2 niks gedaan en toen voor de marathonwagen in de kleine en daarna grote bak.
Kleine bak ging goed..
De baas van de stal had Tet voor vast en ik sturen... alleen domme fout ik liep naast de kar en er niet op..
De kar begon te rammelen.. en daar schrok Tet van.. en ja hoe harder Tet ging hoe harder het begon te rammelen..
Ze dook achter de baas van stal langs, maar die hield gelukkig wel vast.. ik kon haar niet meer houden en moest los laten...
Toen ze mij weer in het verzier kreeg was het de rem erop... Daarna nog wel 10 rondjes met de kar gedaan.. erg veel stress maar ging goed.
Volgende dag wilde ik gaan slepen maar ze draaie haar gelijk vast en ging onderuit.. Verder niet dramatisch.. rustig uitgespannen..

Toen begon het eigenlijk winter te worden en heb ik de keuze gemaakt om eerst verder te gaan met onder het zadel... Nu wilden we in de herfst weer beginnen, maar durfde ze niet meer tussen het lamoen te staan..Zucht!
Kont wegdraaien, sprintje trekken.. noem maar op!
In de herfst en in de winter geoefend.. en staat ze weer rustig in het lamoen.. Ook wel door gemend met er achter lopen gaat goed..

Gisteren kilootje biks aan het hek in een emmer.. Tet los lekker eten in de longeerbak en kan nu dus zo de kar weer om haar heen schuiven.. ook het lamoen weer flink heen en weer bewegen.
Heb inmiddels een goede 2 wieler kar op de kop getikt die niet rammelt.. en dus ook niet kan scharen... Ook kan ik rustig rijden in de bak met een men combinatie.. die op een meter afstand voorbij komt raccen..

Dus ik denk dat de tijd nu weer is gekomen om Tet ervoor te zetten. Ik heb nu wel bedacht dat de baas van stal maar op de kar moet.. en ik voor vast houden.. Tet is mij gewend, kan ik haar zo nu en dan een brokje toeschuiven.. en de baas van stal is een goede menner en niet gauw bang..

Verder nog goede tips?? Ik vind het reuze spannend, maar heb wel het idee dat als dit goed gaat dat ze er dan doorheen is. We zijn ook van plan om niet kort 10 minuten te gaan.. maar gelijk wel een half uur.. of langer..

Nou ja ik moest het even kwijt!! Tips zijn welkom!!

Groetjes hennie

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:39

belangrijkste tip:
blijf zelf op afstand, omdat je het zo spannend vindt. Je hebt de verkeerde energie bij je en je zal daarom te heftig reageren. Laat de menner het doen en zoek 2 ervaren hele rustige grooms en ga zelf op afstand kijken. Volgens mij doe je je paard het meeste plezier om hem te omringen met rustige ervaren menners.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:55

Ga helemaal met Janouk mee.
Als je zelf beren ziet, ziet je paard die ook. Als het te vaak niet lekker loopt verliezen ze alle vertrouwen in de wagen en komt het ook niet meer goed. Dus ik zou het in jouw situatie (als ik zo zou reageren) lekker overlaten aan de ervaren mannen/vrouwen en me er de eerste tijd totaal niet mee bemoeien. Als je dan hoort (en later ziet) dat het goed gaat, kom jij letterlijk en figuurlijk weer in beeld.
Succes ermee, mennen is zo leuk :D

Kasty

Re: Zo spannend weer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:19

haha ja bovenstaande is ook wat ik het liefst doe, ook al een aantal keren voorgesteld..
Maar er zijn op stal niet echt mensen die we voor zover vertrouwen dat ze het paard houden als ie gaat..
Dat is de pest..
Vandaag wel bezig geweest weer in de bak.. ging zeer goed en ik was ontspannen... dus dat geeft wel hoop voor morgen..

Ik rij ze morgen eerst een half uur flink onder het zadel en daarna spannen we haar in, zodat de energie er al een beetje uit is..
Verder ben ik wel in het bezit van een koetsiersbewijs en heb ook wel meegedaan aan ringsteken etc.. dus redelijk ervaren menner.. maar met het beleren heb ik altijd wat schrik om ze er voor het eerst voor te zetten..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:15

Citaat:
Maar er zijn op stal niet echt mensen die we voor zover vertrouwen dat ze het paard houden als ie gaat..

&
Citaat:
.. ik kon haar niet meer houden en moest los laten...

dus...

Ik vind dat echt (te) heftig hoor, als je ervan uit gaat dat ze zo te keer zal gaan dat je ze niet meer kunt houden. Dan zou ik ze dus nog niet voor de wagen zetten. Nou doe ik dat zowiezo niet, maar goed, dat terzijde := ken je beperkingen denk ik dan :o

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:35

De keer dat ze de benen nam, stond ik zelf op een heel ongunstige plek.. degene die morgen gaat mennen, stond toen gewoon voor en heeft haar gehouden! Ze is er dus niet vandoor gegaan.

Ik denk dat je er altijd rekening mee moet houden dat een paard de benen kan nemen. Zelfs de grootste sok kan schrikken! Dan kun je er beter een stevig iemand naast zetten dan bijvoorbeeld een kind toch?

Een betere voorbereiding dan nu is er denk ik niet.. Ze kan tussen het lamoen stil staan, inspannen. Ze kan de strengen tussen de voeten hebben, ze kan trekkerband slepen, dus volgens mij is ze er klaar voor!

De menner die morgen ment heeft 40 jaar ervaring en geeft elke week menles, dus er wordt niet geprutst!
Zelf ben ik in het bezit van koetsierbewijs en men ook al jaren.
Dus ik ken zeer zeker mijn beperkingen, maar het blijft spannend weer opnieuw inspannen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:47

Kan me voorstellen dat je het spannend vind.
Ook ik zou je adviseren om dan een beetje 'uit de buurt' van het paard te blijven, als je zo gespannen bent. Je weet dat ze dat heel makkelijk overnemen.

Persoonlijk zou ik in dit geval niet zelf verder zijn gegaan, maar haar echt wegbrengen naar een professionele beleerder die ervaring heeft met 'moeilijke paarden' en paarden met een (half) 'trauma'. Als ze zo aan de haal is gegaan, dan is er wel heel wat gebeurd.
Je zegt zelf dat je al jaren ment, je KB hebt gehaald en dat de stalhouder ook ervaren is, en dat er niet 'geprutst' wordt. Met alle respect, dat zal ook wel niet, maar het inspannen van een paard en er vervolgens mee gaan lopen/longeren zónder menner op de bok, tsja dat vind ik dus wel 'gepruts'. Levensgevaarlijk, en jou paard reageerde dus precies op de manier wat wel vaker voorkomt, juist omdat je de menner niet op de bok hebt; dan heb je vanaf de grond niets te houden, paard aan de kletter, en jij hebt het nakijken.

Nooit, nóoit voor de wagen laten lopen als er niemand op de bok zit!

Dat heb je nu waarschijnlijk wel geleerd, maar daar is wel e.a. aan vooraf gegaan.
Als ik dit zo lees, zou ik echt niet zelf aan de slag gaan, maar haar wegbrengen. Van dit soort dingen komen alleen nog maar meer ongelukken, je hebt gezien wat er kan gebeuren.
Tuurlijk kan een paard altijd schrikken, en daar moet je altijd rekening mee houden, en juist daarom hoort de menner dus ook op de bok te zitten, en niet naast de wagen.

Citaat:
De menner die morgen ment heeft 40 jaar ervaring en geeft elke week menles, dus er wordt niet geprutst!
Zelf ben ik in het bezit van koetsierbewijs en men ook al jaren.
Dus ik ken zeer zeker mijn beperkingen, maar het blijft spannend weer opnieuw inspannen!

Mennen en daadwerkelijk het beleren van paarden voor de wagen is wel iets heel anders natuurlijk ;)
Iemand die verstand en ervaring heeft van en met het beleren van paarden voor de wagen, weet dat je dus juist op de bok moet gaan zitten direct, en niet het paard zonder menner maar ingespannen aan een lijn moet laten lopen, dus in die zin, als hij zo ervaren was geweest, had hij dat wel degelijk moeten weten!

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:40

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:34

Het valt mij wel op dat ie geen zweep gebreukt. Is daar een rede voor?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 08:01

*\o/* fijn dat het goed gegaan is. *\o/*

Zelf zou ik gekozen hebben voor oogkleppen bij een ritselig paard. Wij rijden zelf sowieso altijd met oogkleppen. Ervaring leert dat paarden beter geconcentreerd zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:28

Wat goed dat het uiteindelijk weer gelukt is! +:)+ Bij mijn pony was het twee jaar geleden ook mis gegaan, doordat ze ergens van schrok en er vandoor schoot in blinde paniek (buiten). Gelukkig zat er iemand op de bok (ikzelf niet), maar ze was door de beste menner van het land niet meer te houden geweest. Inmiddels heeft ze - na twee jaar "rust" en alleen met lange lijnen lopen - al weer 7 keer voor de kar gestaan. De eerste keer vond ik het ook enorm spannend, vooral toen ze een keer in galop weg schoot (binnenbak). Gelukkig kreeg ik goede aanwijzingen, waardoor ik haar weer netjes terug kreeg. Ze is super braaf en ik krijg echt fijn les! Hopelijk mogen we binnenkort in de groepslessen verder.
Wat me alleen opvalt aan jouw foto's is dat de man op de bok de leidsels erg strak houdt. Het kan natuurlijk de hoek zijn waaruit gefotografeerd is, maar ik heb geleerd om het paard iets meer ruimte te geven zodat het zijn bewegingen kan "af maken". Vooral als het nog moet wennen om (weer voor het eerst) voor de kar te lopen. De armen iets meer naar voren doen is al voldoende, waardoor je ook genoeg ruimte hebt om het paard weer terug te laten komen als het wel er vandoor zou schieten! ;)
Maar hoe je het ook went of keert, ik vind het super om te lezen dat het toch weer gelukt is om jouw paardje te mennen en wens je enorm veel menplezier toe! ;)

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 12:10

Het is me niet opgevallen dat ie ze echt strak had, hij zei nog dat ze heel licht te mennen was.. Dus wellicht wat slechte timing qua fotos maken. Zo nu en dan moest ie even een ophouding maken als ze iets sneller wilde dan de bedoeling was. Ze trok nogal richting hek en dan kwam de kar wat dicht bij de omheining. Maar dat zijn punten die je mooi de volgende keren weer mee kan pakken.

De oogkleppen zijn een bewuste keuze, ze is erg zenuwachtig met oogkleppen het is een paard wat liever alles ziet, dan niks ziet. Later in het proces gaan we weer oogkleppen proberen, eerst meer bevestiging voor de kar.