Kan me voorstellen dat je het spannend vind.
Ook ik zou je adviseren om dan een beetje 'uit de buurt' van het paard te blijven, als je zo gespannen bent. Je weet dat ze dat heel makkelijk overnemen.
Persoonlijk zou ik in dit geval niet zelf verder zijn gegaan, maar haar echt wegbrengen naar een professionele beleerder die ervaring heeft met 'moeilijke paarden' en paarden met een (half) 'trauma'. Als ze zo aan de haal is gegaan, dan is er wel heel wat gebeurd.
Je zegt zelf dat je al jaren ment, je KB hebt gehaald en dat de stalhouder ook ervaren is, en dat er niet 'geprutst' wordt. Met alle respect, dat zal ook wel niet, maar het inspannen van een paard en er vervolgens mee gaan lopen/longeren zónder menner op de bok, tsja dat vind ik dus wel 'gepruts'. Levensgevaarlijk, en jou paard reageerde dus precies op de manier wat wel vaker voorkomt, juist omdat je de menner niet op de bok hebt; dan heb je vanaf de grond niets te houden, paard aan de kletter, en jij hebt het nakijken.
Nooit, nóoit voor de wagen laten lopen als er niemand op de bok zit!
Dat heb je nu waarschijnlijk wel geleerd, maar daar is wel e.a. aan vooraf gegaan.
Als ik dit zo lees, zou ik echt niet zelf aan de slag gaan, maar haar wegbrengen. Van dit soort dingen komen alleen nog maar meer ongelukken, je hebt gezien wat er kan gebeuren.
Tuurlijk kan een paard altijd schrikken, en daar moet je altijd rekening mee houden, en juist daarom hoort de menner dus ook op de bok te zitten, en niet naast de wagen.
Citaat:
De menner die morgen ment heeft 40 jaar ervaring en geeft elke week menles, dus er wordt niet geprutst!
Zelf ben ik in het bezit van koetsierbewijs en men ook al jaren.
Dus ik ken zeer zeker mijn beperkingen, maar het blijft spannend weer opnieuw inspannen!
Mennen en daadwerkelijk het beleren van paarden voor de wagen is wel iets heel anders natuurlijk
Iemand die verstand en ervaring heeft van en met het beleren van paarden voor de wagen, weet dat je dus juist op de bok moet gaan zitten direct, en niet het paard zonder menner maar ingespannen aan een lijn moet laten lopen, dus in die zin, als hij zo ervaren was geweest, had hij dat wel degelijk moeten weten!