hoe omgaan met trappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kyliam

hoe omgaan met trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:57

Ik ga waarschijnlijk binnenkort beginnen met een 5 jarig paard te beleren.
Het is niet mijn eerste paard om te beleren. Maar deze merrie trapt gericht op ongeveer alles achter haar schoft. Dus ook naar mensen, sticks enz.
Er ligt geen trauma aan de basis. Dit paard heeft gewoon helemaal paard kunnen zijn, op de wei samen met haar moeder en zus. Maar is niet erg gewend aan mensen.
Nu komt ze dagelijks in handen maar je moet dus erg uitkijken om geen trap te krijgen. Het lijkt in haar bloedlijn te zitten want haar moeder/zus en broer doen dit ook.
Nu wil ik haar op een paardvriendelijke manier gaan opleren maar ben toch een beetje bang voor mijn eigen veiligheid. Wil niet graag een trap krijgen.
Iemand tips of ervaringen?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:58

Ontzettend consequent zijn.

En je niet laten trappen. Dan bedoel ik niet dat je er met een boog omheen moet lopen, maar aanpakken.

Muzefee

Re: hoe omgaan met trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:13

Veiligheid voor alles... Maar probeer het paard vertrouwt met je te krijgen, blijkbaar is dat er weinig en zal ze uit zelfverdediging van zich aftrappen. Je zult een boel tijd in dit paard moeten steken, maar dat zal beloond worden. Veel tijd met haar doorbrengen en niet gelijk veel verlangen. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:21

Ga met Parelli aan de gang, friendly game, en begin met de stick, niet met je handen. Trappen of bijten naar de stick? Niet bestraffen, stick voelt geen pijn, gewoon stug doorgaan waar je mee bezig was, gebruik de advance en retreat methode.
Als je de tijd neemt voor de friendly game (en je kunt nooit lang genoeg friendly doen) heb je dit probleem zo uit de wereld.

Dus accepteert ze geen aanraking achter de schoft? Dan blijf je voor de schoft en tast je je langzaam naar haar achterhand toe....krijg je weerstand, en al is het maar een lelijk gezicht, weer terug naar een plek dat ze wel fijn vind. Gaandeweg zul je steeds verder komen....

Blijf bij deze oefening in een hoek van 45 graden voor het paard staan.

Ik kan even kijken of ik een filmpje kan vinden....

gevonden: in dit geval heeft de man op de film een plastic zakje aan de stick vastgemaakt. Paard is bang, niet agressief.
In jouw geval zou ik het plastic zakje weglaten. Blijf in een hoek van 45 graden schuin voor het paard staan, kan hij je niet raken.
Voordat deze meneer met stick en zakje aan de gang is gegaan, heeft hij wat andere dingen met dit paard gedaan. Deze vind je ook op dit kanaal (dag 1 tm 3)
En de rest van de trainingsdagen zijn zeer de moeite waard om ook een keer te gaan bekijken.
De meneer op dit filmpje gebruikt de methode van Clinton Anderson, lijkt heel erg op Parelli.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

Het verhaal van Fancy begint hier: http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

En na het grondwerk, kon er op de derde dag dat ze onder het zadel was, het volgende trailparcours afgelegd worden:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Hi7YGCKlgE

Kyliam

Re: hoe omgaan met trappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 09:16

Bedankt voor de tips.
Ik ben met haar begonnen en eigenlijk gaat het heel goed. Ik kan haar ondertussen met stokje en hand en borstel aanraken tot en met waar het zadel ligt en boven op haar achterbenen. Daar ben ik bewust gestopt tot nu toe. Kleine stapjes en steeds een beetje verder.
Hoewel ze wel trapt naar de eigenaar heeft ze dit (nog) niet naar mij gedaan. Ik ben heel rustig en voorzichtig met haar. Maar het gaat eigenlijk prima zo.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:15

oei dit herken ik.
onze merrie schopt al je aan de achterbenen komt ( nu ze drachtig is)

recht voor zn raap , eerlijk maar toch streng afstraffen is t beste tot nu toe.