[AR] Ideale manier vervoeren paarden + koets?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Ideale manier vervoeren paarden + koets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:15

Titel is vrij duidelijk maar toch. Wat is in jullie optiek de fijnste manier van het vervoeren paarden + koets? Met B E rijbewijs (een dikke vrachtwagen willen we wellicht allemaal wel maar is toch wel vrij onmogelijk).
Op dit moment heb ik een Humbaur Rapid met koetsframe. Dus wat dat betreft ben ik wel voorzien. Maar een 3/4 paards trailer waar ik 2 paarden en een koets in kwijt kan, dat lijkt me toch ook wel wat. Ik heb ook wel gekeken naar een BE oplegger combinatie, maar dat neemt qua stalling weer zoveel ruimte in.
Ik hoor graag jullie ideeën!

hafjelinger

Re: Ideale manier vervoeren paarden + koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:43

Je kunt een tweepaardstrailer met koetsenframe overwegen. Die hebben wij ook gehad. Erg over tevreden :j
Wij hebben op dit moment een grote aanhanger waar twee flinke paarden in kunnen en een koets en tuig. Het is eigelijk hetzelfde als een trailer met koetsenframe maar dan volledig overdekt en wat hoger. Hij iets ietsjes langer als een trailer met koetsenframe en ietsjes breder.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:46

weet op het moment wel een mooi BE combi te koop. In Hengelo (gld). Staat ook op marktplaats.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:24

Wij hebben een bus waar de kar net in past en dan een trailer erachter, moet je BE voor hebben...

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:07

Wij hebben het net een weekje voor elkaar: ons 2paardstrailer heeft nu een ander schot erbij, zodat we voorin de marathonwagen zetten, schot overdwars en pony daarachter, ook overdwars. Kan met een 'gewone' auto, het geheel is niet te zwaar en hangt ook mooi horizontaal. Bij noodgevallen kan de pony er ook meteen uit, dat vind ik een heel groot voordeel.
Nu gaan we nog met 1 pony op stap, over een tijdje gaan we tandem rijden, dan moeten we weer kijken hoe we het gaan doen.
We zaten al te denken, vóórdat we deze huidige mogelijkheid hadden, om inderdaad ook een bus aan te schaffen waar de koets in kan, en wij in kunnen overnachten als dat moet. Misschien blijven we daarbij als we straks tandem gaan rijden.

Zo'n 3/4 paards trailer leek ons inderdaad ook erg gaaf, maar dan hebben we ook een andere auto nodig. Het wachten is nog op een meewerkende loterij :)

Menner waar ik bij groom heeft ongeveer zo'n combinatie waar patrick76 het over heeft. Kunnen 2 koetsen en 5 pony's in. Enige minpuntje is dat er maar 2 personen in de cabine kunnen.

Een andere menner waar ik bij groom heeft een vrachtwagentje waar meer dan 4 pony's in kunnen. (Is van dezelfde eigenaar geweest als die nu op MP staat) :) Hij heeft net een jaar een nieuwe marathonwagen die te groot is voor de vrachtwagen, waardoor die achteraan de vw op een aanhanger moet.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:40

wij hebben een mercedes 407 vrachtwagen met B rijbewijs. Marathonwagen gaat voorin. Schot er tegen en dan de pony er dwars achter. Als het moet kunnen er zelfs 2 staan. Op de wedstrijd gaat de wagen eraf. Schot naar voren en zo een ruime stal voor de pony. Zelf slapen we in de caravan.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:57

Of het de meest ideale manier is... geen idee, maar het bevalt ons tot nu toe prima:

Verhoogde bus, enkele cabine, wagen er in, trailer + pony er achter. Op wedstrijd slaapt de pony in zijn kingsize trailerbed, en wij in een bustent die, jawel, als voortent aan de bus staat. Wagen staat dan buiten.

Afweging voor ons was simpel: ik ga ook vaak met de trailer op pad zonder koets en met een loos frame voorop rondrijden zag ik niet zitten, en voor een koetsframe moet onze inrit ook verbouwd worden anders kan de combi niet naar binnen :D.
Een vrachtwagen er bij is me te duur, aanschaf, rijbewijs, etc.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:56

Hier ook een 2-paards trailer met koetsenframe, maar met koets voor op het frame zakt de auto te ver door zijn veren, dus rijd nu tot we een andere auto hebben met de trekker naar de menclub.
werkt prima....alleen zou een auto dan wat sneller gaan, maar de trailer is fantastisch !! alles kan lekker mee !!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:19

Vrachtwagen.....
En na deze gewoon weer eentje, dochter c laten halen en dan kunnen we overal naartoe...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:04

Ik neem de bus van mijn vader (eigen zaak), een verhoogde en verlengde Interstar, daar gaat de wagen in en dan trailer met pony erachter. :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:39

Nadeel van de bus vond ik toch wel dat als je een hele vieze marathon had gereden ook die hele vieze baggerkar weer achterin moest. Mijn spullen lagen dan onder en op de kar. Hele auto rook naar de modder en met een beetje pech droop de modder er nog vanaf.
Ik zou liever dan een mentrailer met koetsenframe hebben. En dat dan achter een mooie camper zodat er ook voor ons comfort is (mmmm.... lekker door blijven dromen)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:14

Ik heb mijn wagen in mijn auto staan en daar achter een 1,5 paards trailer die ingericht is voor 2 pony's.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:21

@Napie, hmmm ik rij nog geen marathons maar daar heb je idd wel een punt....

Zijn wel eel voorzichtig aan het rondkijken voor een andere trailer en ik loop al te piepen dat ik graag een koetsframe erop wil, moet alleen wel ff kijken of onze uidige auto dat mag trekken.

Is dan wel een X-trail, maar wel maar 2 wiel aandrijving, en dan maggie toch ineens niet zo veel trekken :s

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:24

en ook een bos kan nogal vies zijn

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 13:13

@Christa, kijk dan goed wat je maximale kogeldruk mag zijn. Scheelt nogal per merk. Iemand die ik ken heeft een bockman met 150kg kogeldruk. Mijn Humbaur heeft 100 kg kogeldruk.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:15

Ja het allemaal ook nog verre toekomstmuziek hoor :)

Ik wil nog zo veel hahaha, nieuwe marathon wagen, nieuwe trailer, andere auto.... noem het maar op

Maar kijken, en dromen kan geen kwaad ;)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 13:23

Afbeelding
Dit is mijn huidige combinatie.

Ik heb van de week op Equitana ook mijn ogen de kost gegeven. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een 3/4 paards trailer waar mijn kar in kan. Thiel Mexx, XXtrail, Atec XXL, Jean Luc Vautras, Humbaur er is zoooooo veeel keus.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:36

Ipsilonka, je maakt me jaloers :+

Wij hebben voorlopig gekozen voor huren. We wonen in de stad, onze straat / wijk kent parkeervergunningen. Trailer huren kost per dag 45,- Euro, per weekend 67,50. Auto huren (VW bus) kost incl BTW/afgekochte verzekering 70,- Euro per dag.

Vind dit wel heel relaxed, we zijn van plan elke maand een wedstrijd te doen, dan ben ik per maand plm kwijt:
trailer 67,50
auto 140,-
En hebben we altijd nieuwe en goede spullen, voor zeg maar plm 250,- Euro per maand. Vaker gebruiken we de trailer toch niet, want we lessen waar we staan en kunnen daar ook alles oefenen van dressuur t/m waterbak enz.
In het weekend huren is 200 km vrij rijden, daarna 15 eurocent per km.

Idee is wel tzt trailer te kopen, maar die auto denk dat we dat zo blijven doen.
Menwagen kan in de auto, of ik breng het de dag van tevoren / rij heen en weer met eigen auto, waar aanhanger ook achter kan (maar geen paardentrailer met groot paard erin).

Maar natuurlijk droom ik van een leuke vrachtwagen met ruimte voor peerd & wagen :D
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 18-03-11 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 13:38

Mijn trailer heb ik met een mazzeltje kunnen kopen (die meneer had duidelijk snel contant geld nodig :P ) En de bus rijd ik zakelijk.Mijn trailer staat overigens binnen, dat is fijn :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:41

We hebben het eens uitgerekend wat een fatsoenlijke bus kost aanschaf, afschrijving, benzine, wegenbelasting etc. en dan is deze optie van huren echt goedkoper, als je uitgaat van 1x per maand dat je hem gebruikt. Daarbij zit het verhuurbedrijf bij ons om de hoek, ook erg handig, net alsof je je eigen auto ophaalt.

Dat trailermazzeltje hoop ik ook ergens dit jaar tegenaan te lopen. We hebben onze ponytrailer net verkocht, want daar kon het paard niet in }:0

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 14:31

Ik zou prive ook niet zo´n bus kopen hoor :D Dan is het niet te doen inderdaad.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:40

Ik rij (zonder trailer erachter :+ ) zo'n 20.000 per jaar. Dat doe ik liever met een wat zuiniger auto dan zo'n grote bak. En om nu drie auto's te onderhouden (man's auto, mijn auto en dan ook nog een auto om trailer te trekken) is ook zoiets.

Maar goed, als we het geld hadden stond er dus een glimmende vrachtwagen hoor, met zo'n mooie visual erop van peerd & wagen, menteam hupsakee etc. 8-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:58

Voor volgende week brengen we het paard een dag eerder heen. Dus dan gaan we zowel vrijdag als zaterdag op pad met de trailer.
Als het allemaal te regelen is op een dag kan ik de trailer alvast bij de stal neerzetten (gewoon met mijn auto ervoor dat kan / mag hij wel trekken een lege paardentrailer)en dan de volgende dag met peerd op en neer etc. En dan ben ik dus maar 70,- Euro kwijt ex brandstof natuurlijk en ex eventuele extra kilometers. Maar goed, die brandstof ben je toch kwijt (en ik rij zelf benzine, de bus is op diesel).

En ik heb onderhand met de paarden geleerd uit te gaan van worst case scenario's dus in onze overweging gaan we maar standaard uit van 2 dagen huren en trailer het hele weekend, valt het altijd mee (hoop je dan maar := )

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:52

Kun je met een ford smaxs een trailer met koetsen framen, koets en 2 shets trekken :o?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:54

Ligt er aan wat voor een trailer: volgens mij kan een ponytrailer met koetsenframe wel