hoe trager laten lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

hoe trager laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 16:48

Hallo,

Ik heb mn paardje nog niet zo lang, dus ik rijd er nog niet mee maar ik doe wel aan grondwerk (parelli) en ook longeren. Nu lukt het mij vrij goed om hem te laten lopen: eerst rustig stap, dan een drafje,...
Maar ik krijg hem zo moeilijk terug rustig. hij blijft gewoon verder draven. Ik probeer het op te lossen door mijn zij naar hem te keren en mij op zijn schouder te richten ipv hem te drijven vanuit de achterhand. Dus hij moet dit toch wel door hebben? Er is echt een groot verschil qua lichaamstaal...Want soms ga ik denk ik net iets te ver en stopt hij.

Ik moet hierbij wel zeggen dat dit paard nooit fatsoenlijk geleerd is, en lange tijd heeft stilgestaan. Vandaar dat ik dus nog niet rijd maar wel grondwerk doe). Hij reageert ook nog niet op stemhulpen, behalve de stemhulp voor galop. Het is misschien ook belangrijk om te weten dat dit een right brain extrovert paardje is. Hij heeft het moeilijk om mij te zien als zijn leider, en kan zich ook moeilijk concentreren en ontspannen lopen. Eenmaal hij ontspannen loopt (hoofdje laag, goed op achterhand) dan blijft hij ook zo lopen....

Hij is ook zeer gespannen en hangt echt aan het koord, trekt ook echt naar buiten toe. Dit verbetert wel naarmate hij ontspannen loopt.

Misschien staat dit beter bij natural, maar ik denk dat het hier ook wel thuishoort.

Iemand tips?
Alvast bedankt

ponytricks

Re: hoe trager laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:20

Je zou het een keer kunnen proberen om een bak af te zetten van 15 bij 15. Je paard eerst los laten en dan de bak in stappen. Je paard dan de kant op laten lopen die jezelf wil en dan verder gaan met je training. Mijn ervaring is dat onze pony's er beter op reageren om niet aan een lijn te lopen. Ook is het vaak dat je onbewust een verkeerde positie aanneemt. Je zou misschien een keer een boek van emiel voest kunnen lezen over grondwerk. Daar staat echt heel veel heel duidelijk uitgelegd.
Ook voor een dominant paard hebben we hier een methode. We zetten de pony in de bak en eigenlijk negeren we deze. Dan gaan we ons gedragen als de leidende merrie door JOU ruimte op te eisen. Wij doen dat door middel van een halstertouw vast te pakken met de klip in de hand. Nu ga je met je halstertouw ruim om je heen zwaaien en door de bak lopen. Je negeert je pony nog steeds en loopt zo door de bak. Als je pony in de buurt komt, ga je gewoon door en eis jij je ruimte op. Zo leert je pony dat jij ook leider kan zijn en dat hij respect voor je moet hebben.