Mijn Draver met been problemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MiesEnRijk

Mijn Draver met been problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:15

Hallo,

De titel zegt het al..
ik heb een draver genaamd Rijk word in april 12 jaar.
hij is nu 3 jaar in mijn bezit en heeft sinds 5 maanden nadat we veel dresuurmatig zijn gaan rijden last van zijn rechtervoorbeen.
Nu heb ik 2 osteopaten laten komen een zadelmaakster en een fisiotherapeut omdat ik dacht dat het aan zijn spieren en wervels lag.
Er kwam idd uit dat hij helemaal vast zat en dat is los gemaakt en daarna zou het beter moeten gaan..
maar dit heeft allemaal niet geholpen.
ik ben begin januari naar de Dierenarts geweest in Utrecht.
hier hebben ze allerlei onderzoeken gedaan en ze dachten eerst dat het aan zijn zenuwstelsel lag daar hebben ze hem op getest maar uit de testen bleek dat niet het geval..

ook vonden ze hem wel een beetje lopen als een Chronisch hoefbevangen paard.. nu hebben ze foto's gemaakt van zijn hoeven maar daaraan was ook niks te zien.. al met al heeft hij 3 dagen op de kliniek gestaan met weinig resultaat..
ik heb toen voor 10 dagen metacan meegekregen en hij staat op speciaal beslag.
ik moest eerst 2 weken 10 tot 20 min met hem stappen aan de hand daarna mocht ik er twee weken een half uur tot 3 kwartier Zelf op stappen en dan moest ik 2 weken intensief doorijden met hem en daarna zou hij weer contact met mij opnemen.

Dit heeft hij gedaan me paard liep wel iets beter maar ik vond dat hij nog steeds niet GOED liep.. (steeds struikelen, door zijn achterbenen heen zakken)
En de dierenarts zei dat ik nog maar even 6 weken door moest gaan met intensief doorrijden en longceren..
nou had ik hem al een paar keer aan de pessoa gegooit en dit ging erg goed ik mertke wel dat hij echt kracht op moest gaan bouwen en zelfs het struikelen werd minder.
Afgelopen zondag was hij weer aan het hinken ben toen gelijk gestopt nou was hij daarvoor flink gestruikeld dus ik dacht misschien spier of iets verrekt dus heb hem nog even door laten draven.. maar hij bleef hinken dus weer gestopt.

maandags rust gegeven en gister heb ik hem even laten rennen liep hij nog wat onregelmatig maar nog niet echt goed.. maar wel weer duidelijk verbetering met zondag..
nu zit ik dus toch te twijfelen moet ik doorgaan zoals de dierenarts zegt of toch maar weer naar de dierenarts gaan en hun volledig uit laten zoeken wat hij nu heeft en of het nog te helpen is..
ik krijg van HEEL erg veel mensen te horen dat dravers heel vaak last hebben van beenproblemen en dat het 9 van de 10 keer niet te helpen is en hier ben ik heel erg van geschrokken..?

nu is mijn vraag hebben jullie ook zoiets met je paard gehad of meegemaakt wat hebben jullie eraan gedaan en is het waar wat ze zeggen over de draver en de beenproblemen?

ik hoop dat jullie mij tips/adviezen kunnen geven over hoe ik hier het beste mee kan handelen want ik weet het op het moment echt niet meer.

In elk geval bedankt alvast.
Groetjes Michelle en Rijk

Apacheshadow

Re: Mijn Draver met been problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:22

Hier hetzelfde verhaal.
Ik heb een draver van 17 jaar oud.
Heeft 6 jaar op de baan gelopen en daarna nog dressuur tot L2 niveau.
Ook hij heeft last van zijn rechter voorbeen. Maar we weten niet precies wat het is.
Momenteel gaat het super, maar hij hoeft zich maar een beetje te verstappen en hij staat
weer kreupel. Echter ik rijd met hem niet meer in de bak, alleen nog maar buiten recht
toe rechtaan. Als ik het in de bak zou proberen loopt hij zo kreupel omdat hij dan korte
bochten en wendingen moet maken.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 15:19

Dus als ik het goed begrijp is mijn paardje MISSCHIEN als ze het echt niet kunnen vinden alleen nog maar geschikt als een paardje waar je lekker buiten mee kan hobbelen? want dat merk ik idd wel als ik buiten rijd met hem dan lijkt hij helemaal nergens een probleem mee te hebben en dan loopt hij gewoon goed.. en dan is hoe harder hoe beter eigenlijk.. en zodra ik hem in een bocht zet loopt hij kreupel

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:53

Dat vind ik een beetje kort door de bocht conclusie. Je weet niet of je paard van hetzelfde last heeft. Je kan dat soort vragen beter stellen aan een goede dierenarts, wij kunnen vanachter de computer ook niet beslissen waar je paard last van heeft :+

M.i. valt het wel mee met beenproblemen, hebben ze niet vaker last dan andere rassen. In 25 jaar fokken hebben we twee paarden met een peesblessure gehad en zijn ze daar ook gewoon van hersteld. Hebben de mensen die je dat verteld hebben zelf ook een Draver gehad met beenproblemen of 'van horen zeggen'?

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 16:30

van horen zeggen... dus vandaar dat ik het zo vraag. ik ga hem zoiezo nog door een andere dierenarts laten nakijken voor een "Second opinium" Zeg maar omdat ik het voor de volle 10000% wil weten wat hij heeft en wat ik eraan kan doen en wat er aan te doen valt als je begrijpt wat ik bedoel..
Hij voelt voor mij als mijn kind en ik doe er alles aan om hem beter te krijgen en hem weer lekker te kunnen laten lopen..

hij trilt wel een beetje met het neerzetten van zijn rechterbeen en 9 van de 10 keer als hij gewoon lekker staat om gepoetst te worden staat hij ook te trillen op zijn rechtervoorbeen... verder is er niets geks aan te zien..
dierenarts in Utrecht vind het een appart iets en kunnen het gewoon niet goed vinden vandaar dat ik naar een andere dierenarts ga misschien dat hun het wel kunnen vinden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:14

MiesEnRijk schreef:
ik krijg van HEEL erg veel mensen te horen dat dravers heel vaak last hebben van beenproblemen en dat het 9 van de 10 keer niet te helpen is en hier ben ik heel erg van geschrokken..?

Dat is echt onzin hoor, maak je daar niet druk over! Dravers zijn juist hele harde, gezonde paarden - anders zouden ze ook niet veel terechtbrengen in de drafsport natuurlijk.
Mijn oudere draver is nu 28 en loopt nog endurancewedstrijden, hij is in 8 jaar en 1200 wedstrijdkilometers nog nooit afgekeurd! Hij heeft ooit een peesblessure gehad (achteraf gezien door mijn schuld) en is daar prima van genezen.

Het klinkt als iets vaags, ik zou met zoiets naar de praktijk van Laarakkers gaan (of vergelijkbaar, maar wel met een goede naam). Onze merrie heeft ook 2 jaar van kwakkelen achter de rug, dan weer goed lopen en dan weer niet, foto's zijn prima en verder ook niks te vinden. Iemand van Laarakkers is er nu 2 keer bij geweest, en we durven het bijna niet te geloven, maar ze loopt weer goed! Het is natuurlijk geen wonderdokter ofzo, maar ze kijken wel heel anders en vaak verder dan reguliere artsen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:21

zijn de beide voorbenen op de foto gezet?
Zijn de pezen ge-scaned?
Ik begrijp het advies van de dierenarts ook niet....gewoon er mee doorwerken.
Zolang de oorzaak niet gevonden is kun je veel stuk maken door er mee door te rijden.

Dravers worden vrij jong aardig belast...sommige hebben daar geen last van.Sommige wel en redden het daardoor en door gebrek aan snelheid het niet in de drafsport.
Er komen vaak peesproblemen voor net als bij renpaarden.Te jong, hoge snelheden...

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:06

ik heb gister een afspraak gemaakt bij een andere paardenkliniek.. in Bodegraven die heeft ook veel dravers behandelt..

Op Utrecht zijn zijn beide voorhoeven op de foto gezet en daaraan was niets te zien..
Zijn beide voorbenen zijn niet op de foto gezet omdat hun dachten dat het echt in zijn hoeven zat..

en in eerste instantie dachten ze dat het aan zijn zenuwstelsel lag en ze legde het mij zo uit..
een paard heeft twee zenuwleiders door zijn borst heen lopen 1 voor het zacht lopen en 1 voor het harder lopen.. en hun dachten dat die van het harder lopen beschadigd was.. daar hebben ze allerlei testen op gedaan maar daar kwam vrij weinig tot niets uit..

toen vonden ze hem wel op een chronisch hoefbevangen paard lopen... en toen hebben ze foto's gemaakt van zijn hoeven maar ook daaruit was niets te zien toen hebben ze ons naar huis gestuurd met een trainingschema en metacan.

eerste paar weekjes ging het wel redelijk wel steeds bokken en steigeren omdat hij alleen maar mocht stappen en uiteindelijk dan draven en dat ging opzich wel goed wat onregelmatig en uit belans maar niet onwijs kreupel.. en daarna ging hij weer struikelen en zakte hij af en toe met zijn achterbenen weg..

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:52

Bodegraven is super, wij komen hier al jaren met onze dravers. Ik weet zeker dat je na dat bezoek meer duidelijkheid zult hebben. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat ik daar met een vaag verhaal naar huis werd gestuurd. Veel succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:31

sterkte morgen..ik hoop dat er wat duidelijkheid komt!

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:36

veel geluk en sterkte ik ben wel benieuwd wat het nu eigenlijk is

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 12:25

Kimmie1974 schreef:
Bodegraven is super, wij komen hier al jaren met onze dravers. Ik weet zeker dat je na dat bezoek meer duidelijkheid zult hebben. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat ik daar met een vaag verhaal naar huis werd gestuurd. Veel succes!

Dat stelt mij al veel meer op mijn gemak moet ik zeggen..!
Ik moet 5 april naar bodegraven toe..
ik hou jullie wel op de hoogte!
thanks voor de lieve reacties!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:31

Je hebt inderdaad een goede keuze gemaakt door naar Bodegraven te gaan. Ze hebben daar enorm veel kennis... Hebben daar mijn merrie ook weer op de been gekregen...Heel veel sterkte en succes...

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 12:34

Jaa.. ik hoor hele goeie verhalen erover.. ben alleen zo bang dat er niks goed uitkomt..
dankjewel in iedergeval!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:15

MiesEnRijk schreef:
Jaa.. ik hoor hele goeie verhalen erover.. ben alleen zo bang dat er niks goed uitkomt..
dankjewel in iedergeval!

Dat je angst hebt voor de diagnose herken ik heel goed... Ik ben helaas twee jaar lang kind aan huis geweest in Bodegraven met mijn merrie. Elke controle weer was ik misselijk van de spanning ... Maar als je eenmaal weet wat er precies met je paard aan de hand is kun je daadwerkelijk handelen.. Onzekerheid is ook vreselijk..Dat sloopt je ook. :(:) .. Nogmaals heel veel sterkte..