Nu heeft paard de jaren voordat ik hem had met een fout, te krap zadel gelopen en daar is de bespiering ook naar. Liep met weggedrukte rug (ook aan de longe) en ook helemaal op de voorhand, was zijn achterbenen gewoonweg vergeten. Dus ben o.a. balkjes gaan lopen en veel gaan oefenen en inmiddels loopt hij een stuk beter
en zet zijn achterbenen goed onder het middenpunt van zijn lijf (ipv er ver achter). En heb nu een ander zadel, die veel beter ligt en paard is een stuk meer ontspannen.Omdat paard best wat energie en kracht heeft en lange lijnen erg leuk vind
zit ik erover te denken hem aan het tuig te wennen en met hem te gaan slepen (karretjes werk is niet zo weggelegd voor ons). Dat leek mij ook een goed idee voor zijn bespiering en gewoon voor de afwisseling, lol etc. Ik denk nml dat hij dat trekken wel leuk zal gaan vinden. Nu zit ik net te denken dat hij daarmee natuurlijk wel vooral zijn borstkas erin zal zetten. Dus weer die voorhand. Of worden rug, hals en achterhand er ook mee getraind? Moet ik bang zijn dat ie weer terug valt in zijn oude gewoonte en weer zwaar op de voorhand gaat lopen?
Heb de sleep bekeken vandaag. Is een grote dikke balk/ biels. Lekker zwaar, kan hem zelf net aan verslepen. Zit een touw aan beide kanten wat samen komt in een punt. Dus als ik dat bevestig aan het tuig trekt ie maar op 1 punt. Dus geen gedoe met bochten nemen dat het een touw losser komt (binnenkant) dan de andere. Moet dus goed komen. Ga hem eerst aan tuig wennen en aan de oogkleppen. En als we de eerste keer/keren gaan trekken ga ik voor hem lopen zodat ik hem direct kan begeleiden en belonen. Ga het pas van de zomer doen wrs, maar heb er wel zin in hihi.