[AR] paard voor de kar nadelig voor rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

paard voor de kar nadelig voor rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:46

het is een beetje een vage titel dus ik zal het hier wat duidelijker beschrijven.

ik heb zef twee friezen waarvan 1 jonge ruin. het lijkt me leuk om hem met de tijd voor de kar te laten beleren en te gaan mennen met hem. nu heb ik alleen hier en daar wel eens gehoord dat dit nadeilig is voor de (dressuur) prestaties onder de man. ze zouden zogezegd hard in de mond worden en de rug meer wegdrukken, de "verkeerde" spieren ontwikkelen. terwijl andere mensen zeggen dat ze juist de rug veel moeten gebruiken etc etc.

ik heb zelf weinig ervaring met mennen en de ervaring die ik ermee heb is dat de pony'S (in dit geval shetten) alleen gebruikt worden voor het mennen en niet om te rijden. nu wil ik graag van jullie weten wat hiervan waar is en of het werk onder het zadel hieronder te lijden heeft.

(uiteraard zal ik voor het eventueel zover is mijn koetsiersbewijs willen halen en mij verder willen verdiepen in het mennen alvorens ermee te beginnen)

mirror666

Re: paard voor de kar nadelig voor rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:48

in mijn geval; helemaal niks nada noppes :)
beestje is ontzettend licht in de mond, en kan voor de kar een aardig enthousiast staaltje dressuurachtig werk laten zien :)
voor de kar en onder het zadel lijkt het wel of ik 2 verschillende ponys heb, dat staat voor hem echt los van elkaar :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:49

Als een paard op de juiste manier aangespannen gereden wordt heb je daar alleen maar profijt van!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:58

Ga met de rest mee. Het is zo'n verschrikkelijk vooroordeel en fabeltje dat menpaarden per definitie hard en stug in de mond zijn, of als ze ohz. gereden worden en ook voor de wagen, dat ze ohz. stug in de mond worden.
Als dat al zo zou zijn, is er maar 1 persoon die je dat kan verwijten, en dat is de menner zelf. Als jij op normale wijze met een normale, vriendelijke hand rijdt, dan is er niets aan de hand.

Voor de wagen gebruiken de meesten toch wel een bit met hefboomwerking, dit om in bepaalde situaties toch net iets meer te vertellen te hebben. Maar als jij je paard bijv. op een liverpool gaat rijden, en de leisels niet vrijwel constant in de onderste sleuf doet (= hele scherpe inwerking) maar bijv. in de bril of in de 1e sleuf, en je rijdt gewoon met zachte en normale hand, zal je er niets van merken.

Ik zou het juist als een goede aanvulling zien, als het idd maar correct gebeurd. Voor de wagen gebruiken ze idd wel degelijk andere spieren en ook op een andere manier dan bij het rijden ohz. en daar kan je mooi je voordeel mee doen.
Daarbij is het andersom ook vaak handig; als je paard ohz. gereden kan worden, kan je sommige dingen die voor de wagen toch nét iets lastiger te trainen zijn (stelling & buiging bijv.) eerst of gelijktijdig ook ohz. trainen.

Zie ook dit topic:
[AR] Aangespannen rijden, nadelen voor engels rijden?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:04

bedankt voor de reactie's :)
ik had de zoekfunctie wel gebruikt maar kon niks vinden maar er is dus wel een ander topic.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:24

vind het ook een heel groot voordeel. Pony van mij is veel bespierder geworden en vind het rijden onder het zadel nu leuker en makkelijker. Verder ligt het inderdaad aan de menner zelf hoe hard het paard in zijn mond wordt. mijn pony is als fluweel.
verder is eigenlijk alles al gezegd.

als ze in een goede aanleuning lopen hoeft het helemaal niet te zijn dat ze hun rug wegdrukken, dit kan ohz net zo goed gebeuren als voor de wagen.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:29

Als hij hard in de mond word ment men verkeerd ;)

Het nadeel is dat ze bochten hele stijf nemen enzo. Maar ik heb alleen ervaring met paarden die al voor kar stonden en waar daarna een zadel erop is gelegt. Waarschijnlijk ga je af en toe mennen, en meer dressuuren. Dus dan heb je er geen last van. Tenminste die combi gaat bij mij en mijn paarden goed. Alleen de eerste dag na het mennen kan wat lastig zijn (hoeven voor kar niet aan de teugel te lopen en dat bevalt wel hehe :P ).

Ik men mijn ene paard met rubberen bit, en op het eerste gaatje van de liverpool dus dat is echt niet scherp!
laat je wel helpen door iemand met vervaring!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:30

Paarden die dressuurmatig gereden worden voor de wagen horen ook gewoon nageeflijk te lopen en te buigen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:31

voor wat betreft rug wegdrukken en dat soort dingen: dan heb je het voornamelijk over de echte tuigsport, wordt ook wel gedaan met friezen, maar ook met bijv. Hackney's en tuigpaarden.
Daar zie je vaak wel dat die op een manier lopen die alles behalve dressuurmatig is te noemen; kan me voorstellen dat als een paard daar echt op wordt getraind voor die tak van sport, dat het dan erg lastig is dit te combineren met het dressuurmatig rijden, of dit nou voor de wagen of ohz. is.

Kijk maar eens naar topics van Nouvel; die loopt zowel ohz. als ook voor de wagen echt super dressuurmatig!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:35

bedankt. ik was zeker niet van plan om dit alleen te doen :) als ik het doe wil ik dat het goed gedaan wordt en dat hij op een rustige en correcte manier voor de kar beleerd wordt. ik heb zelf veel ervaring met het ohz inrijden van paarden en heb mijn ruin ook zelf ingereden maar zelf voor de kar beleren ga ik me absoluut niet aan wagen. wat ik een aantal van jullie ook hoor noemen is dressuurmatig les voor de kar. weet iemand een instructeur in omgeving ootmarsum die dat doet? ik wil hem zeker niet verpesten voor de kar door verkeerd mennen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:37

JoyCiej007 schreef:
voor wat betreft rug wegdrukken en dat soort dingen: dan heb je het voornamelijk over de echte tuigsport, wordt ook wel gedaan met friezen, maar ook met bijv. Hackney's en tuigpaarden.
Daar zie je vaak wel dat die op een manier lopen die alles behalve dressuurmatig is te noemen; kan me voorstellen dat als een paard daar echt op wordt getraind voor die tak van sport, dat het dan erg lastig is dit te combineren met het dressuurmatig rijden, of dit nou voor de wagen of ohz. is.

Kijk maar eens naar topics van Nouvel; die loopt zowel ohz. als ook voor de wagen echt super dressuurmatig!

als ik in de phryso (maandblad van kfps) foto's zie van die paarden voor de kar krijg ik spontaan pijn in mijn rug :+ dat is dus wat ik niet wil. een paard met hoofd in de lucht rug haast op de grond en de achterbenen die ergens erachteraan komen en dan vinden dat het paard zo mooi opgooit van voren :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:41

Marietje_007 schreef:
Als hij hard in de mond word ment men verkeerd ;)

Het nadeel is dat ze bochten hele stijf nemen enzo. Maar ik heb alleen ervaring met paarden die al voor kar stonden en waar daarna een zadel erop is gelegt. Waarschijnlijk ga je af en toe mennen, en meer dressuuren. Dus dan heb je er geen last van. Tenminste die combi gaat bij mij en mijn paarden goed. Alleen de eerste dag na het mennen kan wat lastig zijn (hoeven voor kar niet aan de teugel te lopen en dat bevalt wel hehe :P ).

Ik men mijn ene paard met rubberen bit, en op het eerste gaatje van de liverpool dus dat is echt niet scherp!
laat je wel helpen door iemand met vervaring!

Sorry maar dit is echt grote onzin!
Wat denk je dat er gevraagd wordt van een combinatie voor de wagen tijdens een mendressuurproef? Dat lijkt in wezen héel erg op een dressuurproef ohz. en daar moeten ze ook netjes op de letter rijden, netjes in correcte stelling en buiging de hoek door en nageeflijk lopen.

Als jou paard voor de wagen de bochten heel stijf neemt, doe je iets toch niet goed, dan zal je meer dressuurmatig aan het werk moeten. Niet alleen voor het behoud van je paard (en dus te voorkomen dat ze verkeerde spieren ontwikkelen, want dat kan net zo goed ohz. als een paard verkeerd getraind wordt!) maar ook voor bijv. het rijden van menwedstrijden, dressuur-vaardigheid-marathon.
Hoe denk je dat een menner met zijn paard op hoge snelheid scherpe wendingen rijdt in bijv. een marathon? Als het paard zo scheef als een banaan of zo stijf als een plank de bocht door gaat, is dat niet eens mogelijk.

Net zo als dat je een beetje normaal een springparcours wil doorkomen, dat je paard ook goed dressuurmatig getraind moet zijn.

Dus wat jij hierboven verkondigd is werkelijk kul van de bovenste plank ;)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:45

Het maakt bij mijn paardje niet uit of ik hem nou onder het zadel rijdt (dressuur, springen, bosrit) of met hem ga mennen. Bij elke discipline gebruiken ze andere spieren dus zal je paard zich veelzijdig ontwikkelen.
Het een sluit het ander dus niet uit zolang je altijd maar dressuurmatig bezig blijft, ongeacht of hij een zadel op zijn rug heeft of voor de kar staat.
Groot voordeel vind ik zelf dat je je paard meer afwisseling kan bieden als hij in meerdere disciplines getraind wordt. Dat is niet alleen goed voor zijn lichamelijke maar ook voor zijn geestelijke ontwikkeling (en ook voor die van jezelf).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:46

carolalisa schreef:
JoyCiej007 schreef:

als ik in de phryso (maandblad van kfps) foto's zie van die paarden voor de kar krijg ik spontaan pijn in mijn rug :+ dat is dus wat ik niet wil. een paard met hoofd in de lucht rug haast op de grond en de achterbenen die ergens erachteraan komen en dan vinden dat het paard zo mooi opgooit van voren :o

En dat is dus het onderscheid tussen de aangespannen tuigsport en de mensport.
Alsjeblieft; Ijsbrand Chardon met z'n 4 span paarden in een dressuurproef:

En de tuigsport/aangespannen sport, met Hackney's, tuigpaarden, en soms ook Friezen, waar het voornamelijk om de knie-actie en de houding van het paard gaat; waar vaak ook allerhande hulpmiddelen worden gebruikt om dit doel te bereiken (denk aan opzetteugels, staartlepels, verzwaarde ijzers, etc.).:

Goed plan dat je het beleren idd niet zelf gaat doen. Het valt wel aan te bevelen om, als je paard dus professioneel beleerd wordt, om zelf dus een mencursus/cursus koetsiersbewijs te gaan volgen, mennen is nl. heel wat anders dan het rijden ohz. en om veilig op weg te kunnen is het een absolute voorwaarde dat je bijv. precies weet waar ieder riempje voor dient, hoe je correct optuigt en inspant, leidselvoering, en wat te doen in bepaalde situaties e.d. :)
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 14-03-11 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:47

Mijn PSG paard Vulkaan loopt ook wel eens voor de wagen.
Ik heb zelfs een wedstrijd gepland staan nadat hij een oefenmarathon heeft gelopen de dag er voor.
Bij hem maakt het niet veel uit.Ik rijd nog een ander die ook aangespannen loopt,maar daar merk ik het wel bij.
Die duwt dan door in de hand.Maar die heeft al de neiging wat voorover te vallen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:50

Het heeft mijn paard alleen maar sterker gemaakt. En ook voor de wagen moeten ze buigen en nageven ook al gebruiken ze andere spieren. Je moet alleen niet gelijk een uur of langer mennen. Een half uur a 3/4 uur is meer dan voldoende. Het is best zwaar werk en ze moeten het leuk blijven vinden. ...ik sta bij een A kader vierspanmenner op stal en zo goed als als zijn paarden worden ook dressurmatig gereden.....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:51

Citaat:
ze zouden zogezegd hard in de mond worden en de rug meer wegdrukken, de "verkeerde" spieren ontwikkelen. terwijl andere mensen zeggen dat ze juist de rug veel moeten gebruiken etc etc.

Absoluut niet waar, hier een zeer tevreden menner en rijder onder het zadel.
Mijn paard loopt onder het zadel met een dubbelgebroken bitje en ze loopt keurig, licht in de hand en lekkere buiging/stelling. Zo ook voor de wagen waar we haar op liverpool rijden door de bril. Ze heeft ook voor de wagen een fijne mond. Foto's kun je wel in mijn profiel bekijken of als je de twee ITP-topics bekijkt over Rizanta.
Als ze de rug wegdrukken met mennen men je op een foute manier en als ze hard in de mond worden idem (maar dat is al gezegd ;) ).

Ik vind het juist heel fijn en te mennen en te rijden. Met mennen durf ik haar meer door te rijden en durf ik ook goed met haar naar buiten, onder het zadel vind ik dat (nog) wat lastiger, omdat ze heel groot is en graag om zich heen kijkt :+

En met mennen is het net als met onder de man dat je niet alleen nagevelijk, met mooie buiging en stellling rijdt met dressuur, dat wil je eigenlijk altijd. Want dan loopt je paard gewoon het fijnst :j

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:54

joyCiej007 zoals ik in de OP al gezet had wil ik zeker eerst mijn koetsiersbewijs halen voordat ik zelf ga mennen. ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets zou gebeuren omdat ik niet wist hoe te handelen terwijl ik dat gewoon zou kunnen leren. daarbij vind ik het ook een prettig idee als ik weet waar ik mee bezig ben :j het blijft toch atijd een paard die voor je wagen staat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:10

carolalisa schreef:
joyCiej007 zoals ik in de OP al gezet had wil ik zeker eerst mijn koetsiersbewijs halen voordat ik zelf ga mennen. ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets zou gebeuren omdat ik niet wist hoe te handelen terwijl ik dat gewoon zou kunnen leren. daarbij vind ik het ook een prettig idee als ik weet waar ik mee bezig ben :j het blijft toch atijd een paard die voor je wagen staat.

oh sorry, daar heb ik dan over heen gelezen, excuses! :o? :o
Goed bezig! +:)+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:32

Gewoon lekker laten beleren voor de koets. De afwisseling doet je paard goed. En voor de koets kan je ook dressuur rijden hoor; gewoon over de rug, nagevelijk, etc.
Onze Haflinger loopt inmiddels Z dressuur voor de koets en onder het zadel starten wij af en toe L dressuur. IN een men Z dressuur proef wordt ook uitgestrekte stap, draf en galop gevraagd, eenvoudige galopwissels, keertwendingen etc. Niets anders dan onder het zadel. Alleen geen appuyement voor de koets.

Het feit dat topmenners al hun paarden op hoog niveau onder het zadel ook trainen, wil toch wel zeggen dat jouw angst voor nadelige gevolgen van de koets ongegrond zijn.

ration

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:44

lekker voor de kar beleren. het licht aan de ruiter of ze hard in de mond worden.
maar het is vaak zo heb ik gehoord dat paarden er rechter van worden ;)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:56

De toppers in de tuigpaardensport worden ook heel anders getraind als wat je in de ring ziet !!
ook tuigpaarden worden naar de ontspanning toegereden, en los in hun lijf gemaakt.
De betere tuigpaarden trainer gebruikt daar GEEN hulpmiddelen voor !!

Bij onze vereniging zitten een aantal tuigpaardenmenners, en een ervan rijd heel hoog in de silfit masterclass !!!
Daar kan menig menner heel veel van leren !!!

Het ligt allemaal aan de menner zelf, de menner bepaald hoe een paard gemend word, met ontspanning en lekker door zijn / haar lijf, of stijf als een plank, de keus is aan de menner.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 10:21

JoyCiej007 schreef:
carolalisa schreef:

oh sorry, daar heb ik dan over heen gelezen, excuses! :o? :o
Goed bezig! +:)+

no probem ;) dankje!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:38

Mijn pony's zijn er ook alleen maar beter van geworden onder het zadel van het werk voor de wagen.
Die van mij zijn in eerste instantie menpony, en zijn daarbij onder het zadel ipv andersom. Maar beide disciplines helpen elkaar.

Een tuigpaard word idd ook los gemaakt en soepel gemaakt en op het achterbeen gereden. Maar omdat het doel anders is (het knallen in de ring ipv een dressuurproef neer zetten) is de afwerking anders.

Ik heb mijn (dressuur en vaardigheids) merrie ook wel tuigrubrieken gereden, maar ik reed geen deuk in een pakje boter (middenmoot is mijn top geweest). Dat terwijl ze wel ZZ dressuur loopt.
Hengst die ik uitgebracht heb heb ik echt voor het tuigwerk getraind om op de hengstenkeuring te rijden is 2e op het NK voor dekhengsten geworden (en heb hem voor de ervaring 1x in het L uitgebracht en heeft daar echt 2 winstpunten kado gekregen, die waren niet verdient :o ).
Dit zijnd dan wel NSPS pony's, en geen tuigpaarden, maar de tuigrubrieken vragen (binnen het kunnen van het ras) wel ongeveer het zelfde als bij de tuigpaarden.

Hang je er een stang in waar jij weer aan ga hangen, jaag je hem dan scheef lopend het bos door op zondag middag en is dat jou mennen. Dan krijg je idd een stug, sterk en scheef paard. Maar dat zou ook gebeuren als je dat onder het zadel zou doen.

Rij je hem gewoon netjes dressuurmatig (nagevelijk, recht gesteld) worden ze er alleen maar sterker van waar je dus onder het zadel baad bij kan hebben. Daar bij is het gewoon ook een fijne afwisseling.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:49

Mijn pony loopt in 1,2 en 3 span en dan voor huifkar soms. Vroeger nog best vaak, maar merkte dat hij erg sterk ervan werd, ze gebruiken toch andere spieren, dus nu heb ik liever niet meer dat ie zovaak gaat. Maar eens in de tijd best leuk hoor. :j Pas heeft ie nog in 2 span voor huifkar gelopen best lange rit 2x, en dat vind ze ook wel leuk, maar het is wel zwaar.
(en nee, er word niet lomp mee gement, maar door een bedrijf en gaat altijd vriendelijk ze word ook niet hard in de mond ofzo), maar ze krijgt er wel mooie spieren van. Met marathon karretje maakt het me niet zoveel uit, daar loopt ze ook wel netjes voor :j dus dan gebruikt ze ook weer de goede spieren voor.