[AR] Cartouch aan de lange lijnen voor de 3de maal.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neffesh

Cartouch aan de lange lijnen voor de 3de maal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:05

Hallo

Cartouch is een hengst van bijna 3 jaar oud.
Aangezien rijden geen optie is gaan we hem binnenkort voor een karretje zetten :P

Dit was de 3de maal aan de lange lijnen en hij pakt het heel goed op !

Hier enkele filmpjes en tips zijn altijd welkom.

Afbeelding

Afbeelding

HeleneDas

Re: Cartouch aan de lange lijnen voor de 3de maal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:01

Ziet er goed uit! Stoere pony!
Eerst nog bandje erachter, zodat hij daar aan kan wennen.
En het tuig helemaal op, ook een keer met de strengen langs zn benen enzo ;)

Misschien iets meer contact, dus leidsels korter, stel dat hij nu van de stoep springt ofzo & er komt een auto aan, met kortere leidsels kun je hem denk ik makkelijker sturen!

succes!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:27

3 jaar en je wilt binnenkort met hun voor een karretje? Ik zou nog iets langer de basis erin werken, zeker tot zijn vierde liever nog iets langer naar mijn mening :)

Indd ook korter op 't kontje gaan lopen voor beter contact.

Verder vind ik 't wel een leuk diertje! *D

Edit: Ik zie in je profiel dat hij in juni pas 3 wordt, dus hij is nog maar twee. Dit vind ik echt veel te veel al...

Rhine_

Re: Cartouch aan de lange lijnen voor de 3de maal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:36

Hij kan het goed! Wel een zweep id hand nemen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:25

Rhine_ schreef:

Is die pony nu ook nog geschoren op 2j?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:05

Rhine_ schreef:
Rhine_ schreef:

Ben ik toch niet de enige die dat dacht :+

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:16

KBTP schreef:
Rhine_ schreef:

Ben ik toch niet de enige die dat dacht :+

Rustig beginnen kan maar als ie al geschoren is maak ik me zorgen. Medische redene uitgezonderd.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:37

KBTP schreef:
3 jaar en je wilt binnenkort met hun voor een karretje? Ik zou nog iets langer de basis erin werken, zeker tot zijn vierde liever nog iets langer naar mijn mening :)

Verder vind ik 't wel een leuk diertje! *D

Edit: Ik zie in je profiel dat hij in juni pas 3 wordt, dus hij is nog maar twee. Dit vind ik echt veel te veel al...

Met binnenkort bedoel ik ook pas als hij 4 jaar is of nog langer, want hij heeft nog veel te leren !
Ik doe dit nu 1x in de week met hem en we bouwen rustig de basis op... Misschien op het einde van dit jaar een tuigje kopen en er eens een autoband achter hangen, we zien nog wel :)

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:37

Rhine_ schreef:

Zweepje heb ik vast hoor :)

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:39

Rhine_ schreef:
Rhine_ schreef:

Misschien eerst de vraag 'waarom is hij geschoren' ?
Ik ga geen 2jarige scheren voor de lol hoor zoals jullie meesten al denken....

Meneer had last van luizen en na 3maal behandelen zonder scheren waren ze nog niet weg...
Nu kan ik hem teminste goed behandelen en heeft hij er geen last meer van !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 04:33

Persoonlijk vind ik hem nog aardig jong voor dit werk, het zou mijn keuze niet zijn, ookal doe je het maar eens per week. Dat is nog aardig veel, daarbij kan een jong dier ook nog niet zo lang z'n concentratie houden.

Inderdaad er veel dichter achter lopen, zo heb je niets te sturen en te zeggen, ook meer contact met de mond houden; je hebt nu waslijntjes.
Ik zie op de foto's ook geen zweep, maar dan zal het vast een kort rij-zweepje/dressuurzweep zijn?

Ik zou wel echt een menzweep gebruiken; nu heb je wel een zweepje in de handen, maar daar kan je niets mee. Je kan de pony niet eens bereiken, omdat je er te ver achter loopt. En als je er dichter op loopt en slechts een rijzweepje/kort zweepje hebt, kan je hem alleen op z'n kont tikken, daar heb je dus ook niets aan.
De zweep is namelijk bedoeld om mee te sturen en te begrenzen, en niet eens zozeer om ze aan te sporen harder te gaan. Als je pony nu op zij springt kan je niets, en springt hij zo bovenop een fietser of onder een auto!

Als je er op de juiste afstand achter loopt, moet je met de slag van je zweep (rijzwepen hebben ook geen slag....) net bij het schoftje en de hals kunnen komen, zonder je al te ver uit te strekken. Op die manier kan je hem begrenzen waar nodig :j
Kent hij dat nog niet, dan zou ik dat eerst eens gaan oefenen (in de wei of bak), het wijken voor druk aan leren en dan de druk vervangen door de zweep, zodat hij echt gaat wijken voor de zweep, en je hem met de zweep + leidsels kan sturen en begrenzen.

Hier wilde mijn merrie naar binnen vallen (buurten bij de fotograaf :+ ) dus stuur ik haar terug naar rechts met mijn leidsels, en daarbij laat ik haar dmv. een zweephulp links naar rechts 'wijken'.
Afbeelding

Zonder menzweep op de weg lange lijnen zou ik niet eens durven, laat staan met zo'n afstand er tussen ;)

Wel een erg leuk beestje trouwens! Wat is zijn stokmaat? Hij oogt echt heel mini, hahaha, of ben jij zo lang?? :)

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 18:35

JoyCiej007 schreef:
Persoonlijk vind ik hem nog aardig jong voor dit werk, het zou mijn keuze niet zijn, ookal doe je het maar eens per week. Dat is nog aardig veel, daarbij kan een jong dier ook nog niet zo lang z'n concentratie houden.

Inderdaad er veel dichter achter lopen, zo heb je niets te sturen en te zeggen, ook meer contact met de mond houden; je hebt nu waslijntjes.
Ik zie op de foto's ook geen zweep, maar dan zal het vast een kort rij-zweepje/dressuurzweep zijn?

Ik zou wel echt een menzweep gebruiken; nu heb je wel een zweepje in de handen, maar daar kan je niets mee. Je kan de pony niet eens bereiken, omdat je er te ver achter loopt. En als je er dichter op loopt en slechts een rijzweepje/kort zweepje hebt, kan je hem alleen op z'n kont tikken, daar heb je dus ook niets aan.
De zweep is namelijk bedoeld om mee te sturen en te begrenzen, en niet eens zozeer om ze aan te sporen harder te gaan. Als je pony nu op zij springt kan je niets, en springt hij zo bovenop een fietser of onder een auto!

Als je er op de juiste afstand achter loopt, moet je met de slag van je zweep (rijzwepen hebben ook geen slag....) net bij het schoftje en de hals kunnen komen, zonder je al te ver uit te strekken. Op die manier kan je hem begrenzen waar nodig :j
Kent hij dat nog niet, dan zou ik dat eerst eens gaan oefenen (in de wei of bak), het wijken voor druk aan leren en dan de druk vervangen door de zweep, zodat hij echt gaat wijken voor de zweep, en je hem met de zweep + leidsels kan sturen en begrenzen.

Hier wilde mijn merrie naar binnen vallen (buurten bij de fotograaf :+ ) dus stuur ik haar terug naar rechts met mijn leidsels, en daarbij laat ik haar dmv. een zweephulp links naar rechts 'wijken'.
Afbeelding

Zonder menzweep op de weg lange lijnen zou ik niet eens durven, laat staan met zo'n afstand er tussen ;)

Wel een erg leuk beestje trouwens! Wat is zijn stokmaat? Hij oogt echt heel mini, hahaha, of ben jij zo lang?? :)

Bedankt voor je reactie en de tips !
Nu elke week zo wandelen doe ik nu ook eigenlijk niet echt, maar max 1x per week met hoofdstel en met lange lijnen. Maar dit gebeurd dus niet echt 'elke' week , alleen als ik er veel zin in heb :P
Voor de rest gaan we wel bijna dagelijks wandelen op straat en in de bossen ( Doe ik al heel lang met hem en vindt hij echt super !)
Ja ik heb een dressuurzweep vast en eigenlijk kan ik er niet zoveel mee doen, dus zo'n hulpzweep komt eraan !
En hij is inderdaad echt wel mini :P Hij is exact 78cm :)

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:31

Citaat:
3 jaar en je wilt binnenkort met hun voor een karretje? Ik zou nog iets langer de basis erin werken, zeker tot zijn vierde liever nog iets langer naar mijn mening

Verder vind ik 't wel een leuk diertje!

Ben ik het mee eens! :j

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 12:51

femkesofie schreef:
Citaat:
3 jaar en je wilt binnenkort met hun voor een karretje? Ik zou nog iets langer de basis erin werken, zeker tot zijn vierde liever nog iets langer naar mijn mening

Verder vind ik 't wel een leuk diertje!

Ben ik het mee eens! :j

Ik ook ! :)