ze is snel afgeleid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xjesssicaa

ze is snel afgeleid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 12:04

hallo bokkers :D
ik ben nu al een tijdje 3 á 4 weken bezig met het leren van kusje
ze is echt heel erg leergierig en vind het ook leuk, ze kan het bijna
op commando als ik dan naar mijn wang wijs. maar het probleem is
ze doet het 1x en daarna vertikt ze het gewoon. moet ik nu gewoon
elke keer 1x het kusje doen ? of hebben jullie andere tips ?

Anoniem

Re: ze is snel afgeleid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:13

Dus je doet al 4 weken niks anders dan kusje geven?
Afwisseling & nieuwe uitdagingen is héél belangrijk :)

Ik heb die fout zelf ook gemaakt hoor, ik dacht ook van: eerst het ene heel goed en dan het volgende ... Werkt niet :+ Dus nu zoek ik steeds nieuwe uitdagingen, gewoon een paar minuten met het kusje, bv. 1x vragen en dan wat anders doen .. En dan een tijdje later nog een keertje vragen enzo. Niet meer alleen het kusje vragen, maar ze andere uitdagingen geven.

Het lijkt misschien allemaal verwarrend en moeilijk als je met een paar dingen tegelijk bezig bent, dacht ik in het begin ook, maar ik heb wel gemerkt dat het beter gaat en mijn pony liever wil meewerken als ik 20 dingen (bij wijze van) in 1 keer dat ik met hem bezig ben doe .. Als ik merk dat iets niet (meer) wil lukken, dan gaan we gewoon iets anders doen en proberen we het later nog eens opnieuw. En het werkt :Y) :)

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 12:14

dus je bedoeld 2 trucjes tegelijk leren ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:17

Tegelijk niet, als je het ene aan het aanleren bent moet je niet tussendoor ook eens wat anders vragen :+

Maar het kusje kan ze zeg je (of zo goed als toch), dus dan zou ik dat gewoon tussendoor vragen en met andere dingen aan de slag gaan .. Kijk eens of ze een voetje wil geven op zweepcommando, of wil neen schuden, ja knikken, flemen .... Er zijn zoveel kleine dingetjes die je kan proberen die het allemaal interessanter maken. En als je merkt dat ze het moeilijk vind of de concentratie kwijtraakt dan vraag je weer eens een kusje (want dat kan ze) en dan beloon je daar heel uitbundig voor, worden ze weer vrolijk en gemotiveerd van om te blijven proberen ;) (of bij die van mij is dat toch..)

En bij iets nieuws .. elke kleinste poging naar het goede belonen. Anders raken ze de interesse ook kwijt als ze toch alleen wat krijgen als ze het heel goed doen (en ze weten nog niet wat heel goed is).

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 12:21

okee :D dan zal ik het straks maar eens gaan proberen

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:23

Afwisseling zoals [***] het zegt is heel erg belangrijk.
Maar ook je stemgebruik kan heel veel doen! zorg dat je haar echt uitmuntend beloont! dan zie je ook vaak dat ze door heeft dat ze goed bezig is, gaat ze het alleen maar meer doen!

succes

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:35

bedankt voor de tip :D

J_tombobecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 02:06

Ben het helemaal eens met [***] & king1234.
Afwisseling is onwijs belangrijk voor je paard.
Maar ook jou houding, stem, emotie etc.
Ik geef een voorbeeld: Stel jij vraagt het kusje.
Je zegt : kus *wijst naar je wang*.
of je trekt aandacht van je pony en zegt bijv.:
*klick-klack tong* pannekoek :x KOM MAAR, KUSJEEE!
En gelijk als ze het doet: GOEDZO, BRAAAAF! +:)+
lekker enthousiast blijven & vrolijk meedoen is ook leuk voor je paard!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:46

Maar wat doen jullie bij een paard wat echt snel afgeleid is? Mijn jonge merrie ziet echt ALLES. Ze is niet schrikkerig, maar kijkt erg graag om zich heen. Midden in een oefening zit ze ineens in de verte te staren. Ik probeer mijn trainingen afwisselend te houden en niet te lang door te gaan. Uitgebreid belonen ed. Ik heb ook wel het idee dat ze het leuk vind, maar die aandacht erbij houden is lastig!
Soms lijkt het ook alsof ze aan het dagdromen is zeg maar. Dan heeft ze een afwezige blik en lijkt ze in zichzelf gekeerd te zijn.

Wat kan ik doen om haar beter bij de les te houden?