Hoe oud longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

Hoe oud longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 23:58

Hoi

Ik vroeg me al vanaf wanneer je af en toe kan longeren, 5min per kant. Ik hoor nl van sommige op 4j, andere op 1, nog andere 2. Dus ik weet niet wat nu goed is. Help?

Groetjes
Rhine

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:44

Ik vindt dat ruim 2,5 wel kan maar liever nog 3 jaar. Mijne is inmiddels ruim 3,5 en wordt sinds 2 weken gelongeerd en dan maximaal 3x per week en 15 minuten per keer.

Leinearthur

Re: Hoe oud longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:47

Persoonlijk zeg ik niet eerder dan 3 jaar.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:48

Het is ook maar net wat je longeren noemt!!
Ik slinger onze 2,5 jarige sinds kort wat rond. Ze mag wat stappen en draven (minuut of 10 totaal max) en de commando's een beetje leren. Maar bijzetten ed. vind ik nog echt te vroeg hoor!

Steeph33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:51

Ik vind vanaf 3 jaar

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:56

Ik zou beginnen rond 2.5. Vooral rustig, eerst basis en niet langer dan 10 min. Pas vanaf 3 jaar uitbouwen.

layka1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:09

ik ben begonnen met 2 jaar en ze doet het nu perfect!! ze luisterd naar mijn stem dus als ik zeg draf gaat ze draven en als ik hoooo zeg dan gaat ze langzamer !
en als je haar verkeersmak wilt maken met rijden moet je eerst als ze nog veulen is dus ong 2 jaar op de weg lopen met haar enzo.dan kan je als ze ingereden is al heel snel op de weg rijden want dan is ze dat al een beetje geweond enzo.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:10

Ik ben met ruim 2,5 begonnen met lange lijnen, en als hij dat onder de knie heeft (wat nog wel even duurt), ga ik beginnen met longeren. Dat zal minstens 3,5 zijn. :)

Hanne_Deedee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:15

wij beginnen daar mee vanaf je je paard zadelmak maakt ,
maken jullie je paard niet zadelmak aan de longe :oo ?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:16

Mijn Noordzweedje word over 2mnd 3 jaar. Ik ben sinds vorige week begonnen met het leren dat hij om mij heen moet stappen tijdens het longeren.
Longe werk is zwaar voor zo`n jong paardje. Ik ga dit ong zo`n 3 x per week doen en dan hooguit 10 min.
Toen ik hem kocht was hij 2,5jaar en adviseerde de keurende dierenarts om hem toen al te gaan longeren. Maar dat vond ik nog te vroeg.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:19

met 4 jaar sluit het bekken van het paard, dus hoe jonger, hoe slechter. Vrijwerken is ook een optie.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:22

Mijn 2,5 jarige pak ik nog minder dan 1 keer in de maand om even rond geslingert te worden.
We doen het voornamenlijk voor de lol. Ik ben begonnen zonder longeerlijn. Dus losgooien in de bak. En als hij ging draven zei ik Drrraaaf. Ging hij galloperen zei ik gaaaaalop! Hij heeft nu 3 keer aan de longe gelopen in de afgelopen 3 maanden. Hij doet het super. Hij kent de comando's en aan de longeerlijn is dat dus ook geen probleem meer.

Je kan ook gewoon beginnen met door de bak losgooien en de comando's er op krijgen zoals ik het heb gedaan...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:53

Hanne_Deedee schreef:

Ja hoor maar dat hoeft toch ook niet meteen met de 3 jaar?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:56

luve_rozes schreef:
met 4 jaar sluit het bekken van het paard, dus hoe jonger, hoe slechter. Vrijwerken is ook een optie.

:j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:04

Een tweejarige mag gerust aan een lang lijntje een rondje of twee om je heenlopen, krijgen ze niets van hoor!
Zou het idd niet te lang doen, en vooral niet bijzetten.

Hanne_Deedee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:41

Tigra_ schreef:
Hanne_Deedee schreef:

Ja hoor maar dat hoeft toch ook niet meteen met de 3 jaar?

nee hoor , dat klopt :) ik doe western riding en wij beginnen met zadelmak maken vanaf 2.5 jaar <3

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:43

ik vind het niet nuttig om te doen voordat ze 3 zijn, tenzij je er voordat ze 3 zijn ook al op wilt zitten???!
Ik bedoel, longeren is een paar keer en ze hebben het door. Meeste paarden kun je binnen een maand prima aan de hulpen hebben staan aan de longe. Dus welk nut heeft het om voor hun 3e al te beginnen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:50

Omdat het ene paard het andere niet is...

De mijne snapte het gelukkig heel snel. daar doe ik verder nu dus ook helemaal niks meer mee...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:51

ja maar geen enkel paard is al zo vroeg lichamelijk klaar, dus goed is het natuurlijk niet om al eerder te beginnen. Al heeft een ander paard er twee maanden voor nodig, dan zit je er twee maanden later op; wat maakt dat uit?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:55

Dat maakt ook niks uit. maar vroeg geleerd is oud gedaan.

Je hoeft ze niet helemaal in optoming aan het werk te zetten. Gewoon aan een halstertje een beetje tuettelen met die beesten kan echt geen kwaat.

Mensen denken bij longeren gelijk aan bijzet (die te strak staat) een uur longeren in een te mulle bak enz. Dat is dus echt niet de bedoeling.

gewoon een keertje rond slingeren kan echt geen kwaat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:00

dat het geen kwaad kan snap ik. Vind het alleen ook totaal geen meerwaarde hebben.
Bijzetten (eerst op lengte daarna wat ronder ingesteld. Maar in ieder geval nooit te kort en liefst met pessoa lang en laag) doe ik pas als ze al een tijdje aan de longe lopen, alle commando's kennen en wat balans hebben.

Vroeg geleerd is oud gedaan vind ik zo'n domme reden; dan kun je ook wel al beginnen hiermee als ze nog geen jaar oud zijn. Of een zadel erop als ze 2 jaar oud zijn, want ja "vroeg geleerd is oud gedaan".

Ik snap dat dit niet ovor jou geldt hoor ;) maar zo denken genoeg mensen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 13:18

Ik ga wachten tot 2 tot 2,5 jaar. Het is voor een laten we zegge bijdehand hengste van nu 10 mnd. Maar van wanneer kunnen ze dan een bit in om te lange lijnen?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:38

He is handig als ze al aan een bit gewend zijn en gelongeerd kunnen worden, voordat je ze zadelmak maakt.
In het jaar dat ze drie worden, maak je ze zadelmak. En het is inderdaad zo, jong geleerd is oud gedaan. Wachten totdat ze volgroeid zijn, lijkt me geen handige optie. Dat zijn ze rond de zeven jaar. En als je dan nog moet beginnen....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:39

er is natuurlijk ook nog een verschil tussen wachten tot ze volgroeid zijn en op hun ruim 2e jaar al beginnen met dingen zoals bit en longeren. Waarom niet gewoon je hengst in de opfok doen om hem zo lekker te laten opgroeien?

Mensen beginnen vaak eerder met bijdehandte paarden want oh jee stel je voor dat hij volwassen is en je er dan nog mee moet beginnen. Dat vind ik echt zo'n onzin?!
Zolang je ervoor zorgt dat je paard -en zeker een hengst- netjes opvoedt zodat hij kan vaststaan, poetsen, wassen, meelopen, voetjes geven en al aan wat dingen gewend raakt zoals verkeer enz. dan is het toch voldoende?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:47

Ik zou zeggen tot het voorjaar van het jaar dat ze 4 worden in de opfok en lekker laten groeien. Dan pas beginnen met longeren en alle andere dingen.