[AR] Tips voor paard dat overal op reageert

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Tips voor paard dat overal op reageert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:27

Sinds twee jaar rij ik met een behoorlijk heet paardje (14 jaar), dat niet van mij is maar welke ik min of meer lease. Het heeft heel wat voeten in aarde gehad om haar vertrouwen te winnen en ik mag best trots zijn op wat we inmiddels samen bereikt hebben. Er zijn mij vele voorgegaan die het voor gezien hielden, omdat ze bijna niet te houden is. We rijden twee keer per week: 1 keer in de officiële menles (elke week een instructeurswissel tussen 2 instructeurs) en 1 keer vrijrijden. De overige dagen staat ze sowieso lekker los en af en toe longeer ik haar. Het begint mij steeds meer op te vallen dat ze tijdens de menles opgefokt(er) raakt, terwijl ze tijdens het vrijrijden redelijk fijn te rijden is. Het punt is dat ze werkelijk OVERAL op reageert. Als iemand ook maar een tik met de zweep geeft of een klik-geluidje maakt, dan schiet zij er al vandoor en ben ik bijna 10 minuten bezig om haar weer rustig te krijgen. Een simpele oefening als middendraf is vragen om een lange tijd "worstelen" (niet al te letterlijk nemen) om haar weer rustig te krijgen. Gek genoeg is ze op wedstrijd (als ik dus alleen met haar in de bak rij) heel braaf (tot grote verbazing van iedereen incluis mijzelf)! Gisteravond was ik er helemaal klaar mee: de andere menners blijven geluiden maken, terwijl je bij haar volstaat met fluisteren. Ik kan niet van de andere menners verwachten dat ze altijd maar rekening met mij moeten houden, vandaar dat ik eerst zelf een oplossing wil zoeken. Als we een "rondje rust" rijden, dan is het letterlijk rustig: het paardje waar ik mee rij is dan ook helemaal ontspannen, omdat er geen of nauwelijks geluiden om haar heen zijn. Maar gaat de boel weer aandraven, dan is ze bijna niet te houden. Ik had al gekscherend geroepen dat ik haar proppen in haar oren ga doen, maar dan hoort ze mij ook niet meer. Heeft iemand een nuttige tip?

Aanvullende informatie: het paardje is "berucht" bij de instructeurs en het enige wat mijn doel in de lessen is, is haar rustig houden. Na 2,5 jaar "trainen" kan ze net aan 2 seconden stilstaan, om er vervolgens weer als een kanon vandoor te schieten. Ik krijg zo nu en dan wel lovende reacties over hoe ze loopt, maar vraag niet hoe. Ik heb wekelijks verschillende paarden voor de kar staan, maar dit is echt een opmerkelijk beestje. Ik wil niet opgeven, want daarvoor is de klik met haar te groot.

lanouska

Re: Tips voor paard dat overal op reageert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:57

ik kan me voorstellen dat dit indd heel vervelend is

heb je al is geprobeerd om watjes in haar oren te stoppen zodat ze minder hoort. je pakt 2 panty's en stopt daar watjes in en dit stop je in haar oren en de uiteinde van de panty kun je voor de veiligheid (zodat je de watjes er weer uit krijgt) aan het hoofdstel vast binden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:01

Waarom ga je geen schriktraiing met haar doen, dat maakt een paard moediger en minder schrikachtig. Ook grondwerk kan heel veel goeds doen. Ga oefenen met geluiden en haar desensibiliseren voor van alles en nog wat , dat gaat je zeker helpen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:27

lanouska schreef:
ik kan me voorstellen dat dit indd heel vervelend is

heb je al is geprobeerd om watjes in haar oren te stoppen zodat ze minder hoort. je pakt 2 panty's en stopt daar watjes in en dit stop je in haar oren en de uiteinde van de panty kun je voor de veiligheid (zodat je de watjes er weer uit krijgt) aan het hoofdstel vast binden

Het is een goed voorstel, maar hoort zij mij dan nog wel?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:32

cissy schreef:
Waarom ga je geen schriktraiing met haar doen, dat maakt een paard moediger en minder schrikachtig. Ook grondwerk kan heel veel goeds doen. Ga oefenen met geluiden en haar desensibiliseren voor van alles en nog wat , dat gaat je zeker helpen.

Daar zijn wel al mee bezig geweest en ik doe zoveel mogelijk met haar. Onder de man is ze ook behoorlijk pittig. Ze reageert niet op knallen, zoals vuurwerk, of op echte herrie (dan blijft ze wonderlijk genoeg heel koel). Ook reageert ze niet op geluiden die voortkomen van een paard dat in paniek is, ze reageert alleen op werkelijk IEDER geluidje dat vanaf een andere kar geproduceerd wordt. Of dat nu een tik met een zweep is of een klik-geluidje. Misschien had ik dat niet helemaal duidelijk omschreven..., excuus! :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:16

dusss...?? maak daar dan gebruik van, als ze op ieder geluidje reageert ga daarmee dan aan de slag als training, vraag een aantal menners of ze je willen helpen en ga oefenen.
Probeer die geluiden te reproduceren totdat ze ze leuk gaat vinden en er niet meer van schrikt. Maak het een leuke ervaring voor dr ipv een enge. Maar doe dat dan wel aan de hand en laat haar kijken waar die geluiden vandaan komen,laat haar dan ook zelf heen en weer lopen aan de leadrope, hou haar niet te kort vast en probeer niet haar bewegen te controleren.
Knoop haar dus niet voor de kar met oogkleppen maar gewoon los aan een lange leadrope en dan maar oefenen.
Blijf zelf zo rustig mogelijk en straal uit dat het geen issue is, ga niet in haar gedrag mee maar geef haar de tijd om te ontdekken dat het niet zo eng is als zij denkt dat het is.
Span haar dan weer in en ga dan nog eens oefenen.
Neem er wel de tijd voor om het goed te krijgen, niet 1 of 2 keer het geluid en dan stoppen, nee net zo lang tot ze relaxed is en dan stop je, dat is het belangrijkste waar je op moet letten anders leer je haar juist om bang te zijn voor de geluiden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:32

Privé les nemen en niet samen in de les rijden, zou mijn eerste gedachte zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:37

maar dan ga je het probleem uit de weg, wat dan als je een wedstrijd wilt starten, dan lopen er ook anderen om je heen die geluiden maken. Privé wedstrijden zullen er wel niet veel zijn.... :D Plus dat het dan nog gekker kan worden omdat je dr altijd van de geluiden weg hebt gehouden. Ze moet gewoon wennen aan allerlei geluiden anders kun je nergens meer heen.
Proppen in de oren zou ook een oplossing kunnen zijn en dan zo'n oren-netje eroverheen maar ik zou het eerst gaan trainen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:39

Dit schrik gedrag zie ik vooral bij paarden die hun hele leven binnen hebben gestaan
Staat ze binnen of buiten?
Een tijdje buitenzetten met allerlei (veilige) schrikobjecten (wel juist die dingen waar ze bang voor is) en er is niks meer aan de hand, ohja en uit het zakje plastic kwam voer zo schrokken ze daar ook niet meer van.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:32

Nog even voor de duidelijkheid: ze is niet bang voor de geluiden van een ander. Ze reageert er alleen op. Dus als iemand een klik-geluidje maakt, dan gaat zij direct over in (bijvoorbeeld) draf. Of als iemand een tik met een zweep geeft, dan reageert zij erop door te versnellen. Angst heeft ze niet, althans niet bij mij. Ze reageert alleen op de aanwijzingen die eigenlijk voor een ander paard of pony bedoeld zijn. We hebben dit tijdens het vrijrijden ook al ondervonden, dat als er nog iemand vrijrijdt dat zij ook op diens klik-geluidjes reageert. Ze is dan enorm voorwaarts, wat weer een hoop tijd en geduld kost om haar rustiger te laten lopen. Ik wil niet onnodig aan de leidsels gaan lopen trekken, maar af en toe zit er niets anders op. Daar wordt ze dan nóg opgefokter door, helemaal als er dan iemand - onbewust - weer zo'n irritant klik-geluidje aan zijn of haar paard/pony geeft. Het stapelt zich alleen maar op. Ik ben al vaker naar de instructeurs gegaan en heb het voorgelegd, waarna de overige menners heel even niet meer zaten te "klikken" of tikken met de zweep. Maar ik kan niet van iemand verlangen dat hij daar helemaal mee ophoudt. Omdat ik haar alleen op stem rijd, let wel fluisterend, leken proppen mij in eerste instantie niet de oplossing. Ik wil dit wel aan de eigenaar voorstellen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:33

Rider01 schreef:
Dit schrik gedrag zie ik vooral bij paarden die hun hele leven binnen hebben gestaan
Staat ze binnen of buiten?
Een tijdje buitenzetten met allerlei (veilige) schrikobjecten (wel juist die dingen waar ze bang voor is) en er is niks meer aan de hand, ohja en uit het zakje plastic kwam voer zo schrokken ze daar ook niet meer van.

Ze staat dagelijks buiten met een hele groep paarden. Ze is onder de man net zo.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:35

In plaats van een panty is zo'n mutsje misschien ook wel handig ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:36

Je bedoelt zo'n oren-ding dat ze bij springen ook vaak gebruiken, toch?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:38

Dan is ze dus heel sensibel op die geluiden, vandaar dat ik zeg dat je haar daarvoor moet desensibiliseren. Ze gebruikt de commando's van andere menners om zelf harder te gaan etc. dus moet je haar leren dat ze daar niet op moet reageren en dat leer je haar op de manier zoals in mijn post van 17.16. Als je paard meer respect voor jou krijgt door te grondwerken dan zal ze ook meer op jou letten en niet op verder iedereen om haar heen.
Juist omdat je niet van iedereen kan verlangen dat ze geen geluiden meer maken moet je haar dus 'doof'maken voor die geluiden, dat kan door die proppen maar dan hoort ze jou ook niet meer of je doet iets aan die geluiden.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:40

ja dat wordt bedoelt en je kunt natuurlijk ook eerst een mutsje gebruiken en proberen (dit mag ook in de wedstrijden (ook dressuur) gebruikt worden) en als dat nog niet afdoende werkt een keer watjes proberen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:46

cissy schreef:
Dan is ze dus heel sensibel op die geluiden, vandaar dat ik zeg dat je haar daarvoor moet desensibiliseren. Ze gebruikt de commando's van andere menners om zelf harder te gaan etc. dus moet je haar leren dat ze daar niet op moet reageren en dat leer je haar op de manier zoals in mijn post van 17.16. Als je paard meer respect voor jou krijgt door te grondwerken dan zal ze ook meer op jou letten en niet op verder iedereen om haar heen.
Juist omdat je niet van iedereen kan verlangen dat ze geen geluiden meer maken moet je haar dus 'doof'maken voor die geluiden, dat kan door die proppen maar dan hoort ze jou ook niet meer of je doet iets aan die geluiden.

Daar staat ze ook al jaren om "berucht" dat ze zo sensibel is. En het gekke is: ze is enorm op mij gefocust tijdens grondwerken. Ik sta bijvoorbeeld in het midden van de bak, terwijl zij los staat, en geef haar een commando dan doet ze dat direct. Ook terugkomen naar stilstaan, waarbij ik haar overal kan aaien en ze geen stap opzij doet. Ongeacht welke geluiden er om ons heen zijn en ook terwijl bijvoorbeeld andere paarden erbij staan en wel doorgaan met rennen. Maar zodra ze onder de man is of voor de kar, dan reageert ze werkelijk op alle aanwijzingen die niet voor haar bedoeld zijn. Vandaar dat ik het niet snap. Misschien doe ik iets verkeerd, maar dat zouden al die mensen voor mij dan ook moeten hebben gedaan (en die zitten toch al heel wat jaren langer in "het vak"). Bovendien zouden de instructeurs daar toch ook een antwoord op moeten hebben, maar die kennen haar ook al jaren en zeggen dat het waarschijnlijk nooit meer over gaat. Zou kunnen, maar ik wil het toch blijven proberen. Vandaar dat ik graag tips zou willen. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:47

lanouska schreef:
ja dat wordt bedoelt en je kunt natuurlijk ook eerst een mutsje gebruiken en proberen (dit mag ook in de wedstrijden (ook dressuur) gebruikt worden) en als dat nog niet afdoende werkt een keer watjes proberen

Ik zal het de eigenaar voorstellen, dank je wel!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:54

maar met grondwerken ziet ze je en voor de kar niet, tenminste ik neem aan dat je oogkleppen gebruikt? Is het met rijden net zo erg als voor de kar?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:19

Ze doet dus eigenlijk gewoon ongelovelijk haar best. Ik zat ook direct te denken aan proppen hoor. Om even het al te felle eraf te halen. Alleen hoort ze jouw stemhulpen dan ook minder. Zou haar ook niet pesten met elke keer weer in die volle les, wordt ze stapelgek van en als ze dat steeds doet is het ook niet goed voor jullie samenwerking. Hooguit een keer per maand, misschien wordt het dan ook al beter.
Kan er wel gezegd worden dat je het dan ontloopt maar als je elke week zo'n gestress hebt, dan maar ontlopen en zo af en toe als het niet anders kan het opzoeken. Je zegt zelf dat je voor de rest lekker met haar ment.
Denk dus ook, als je wat afstand neemt van die gezamenlijke lessen, de keren dat je gaat werkt met proppen, dat het dan al stukken beter wordt.

Maar kan me heel goed voorstellen dat je het zo af en toe echt helemaal met haar gedram hebt gehad }:0

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 17:40

cissy schreef:
maar met grondwerken ziet ze je en voor de kar niet, tenminste ik neem aan dat je oogkleppen gebruikt? Is het met rijden net zo erg als voor de kar?

Dan is het iets minder, maar dan reageert ze evengoed op de aanwijzingen die anderen aan hun paard geven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 17:46

VanHuisUit schreef:
Ze doet dus eigenlijk gewoon ongelovelijk haar best. Ik zat ook direct te denken aan proppen hoor. Om even het al te felle eraf te halen. Alleen hoort ze jouw stemhulpen dan ook minder. Zou haar ook niet pesten met elke keer weer in die volle les, wordt ze stapelgek van en als ze dat steeds doet is het ook niet goed voor jullie samenwerking. Hooguit een keer per maand, misschien wordt het dan ook al beter.
Kan er wel gezegd worden dat je het dan ontloopt maar als je elke week zo'n gestress hebt, dan maar ontlopen en zo af en toe als het niet anders kan het opzoeken. Je zegt zelf dat je voor de rest lekker met haar ment.
Denk dus ook, als je wat afstand neemt van die gezamenlijke lessen, de keren dat je gaat werkt met proppen, dat het dan al stukken beter wordt.

Maar kan me heel goed voorstellen dat je het zo af en toe echt helemaal met haar gedram hebt gehad }:0

Inderdaad, ze doet enorm haar best! Y;( Ik ben dan ook apetrots op haar, maar ik ben - zoals je je post al eindigt - af en toe ook helemaal klaar met dat opgefokte gedrag. Vandaag heb ik de eigenaar gesproken en die stelde voor om op een ander uur mee te rijden om te kijken of ze dan minder reageert. Daar rijden een ander slag mensen en wellicht dat dat (ook) helpt! En dan ga ik toch kijken om een paar proppen te plaatsen: wie niet waagt... :D