Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
lanouska schreef:ik kan me voorstellen dat dit indd heel vervelend is
heb je al is geprobeerd om watjes in haar oren te stoppen zodat ze minder hoort. je pakt 2 panty's en stopt daar watjes in en dit stop je in haar oren en de uiteinde van de panty kun je voor de veiligheid (zodat je de watjes er weer uit krijgt) aan het hoofdstel vast binden
cissy schreef:Waarom ga je geen schriktraiing met haar doen, dat maakt een paard moediger en minder schrikachtig. Ook grondwerk kan heel veel goeds doen. Ga oefenen met geluiden en haar desensibiliseren voor van alles en nog wat , dat gaat je zeker helpen.
Rider01 schreef:Dit schrik gedrag zie ik vooral bij paarden die hun hele leven binnen hebben gestaan
Staat ze binnen of buiten?
Een tijdje buitenzetten met allerlei (veilige) schrikobjecten (wel juist die dingen waar ze bang voor is) en er is niks meer aan de hand, ohja en uit het zakje plastic kwam voer zo schrokken ze daar ook niet meer van.
cissy schreef:Dan is ze dus heel sensibel op die geluiden, vandaar dat ik zeg dat je haar daarvoor moet desensibiliseren. Ze gebruikt de commando's van andere menners om zelf harder te gaan etc. dus moet je haar leren dat ze daar niet op moet reageren en dat leer je haar op de manier zoals in mijn post van 17.16. Als je paard meer respect voor jou krijgt door te grondwerken dan zal ze ook meer op jou letten en niet op verder iedereen om haar heen.
Juist omdat je niet van iedereen kan verlangen dat ze geen geluiden meer maken moet je haar dus 'doof'maken voor die geluiden, dat kan door die proppen maar dan hoort ze jou ook niet meer of je doet iets aan die geluiden.
VanHuisUit schreef:Ze doet dus eigenlijk gewoon ongelovelijk haar best. Ik zat ook direct te denken aan proppen hoor. Om even het al te felle eraf te halen. Alleen hoort ze jouw stemhulpen dan ook minder. Zou haar ook niet pesten met elke keer weer in die volle les, wordt ze stapelgek van en als ze dat steeds doet is het ook niet goed voor jullie samenwerking. Hooguit een keer per maand, misschien wordt het dan ook al beter.
Kan er wel gezegd worden dat je het dan ontloopt maar als je elke week zo'n gestress hebt, dan maar ontlopen en zo af en toe als het niet anders kan het opzoeken. Je zegt zelf dat je voor de rest lekker met haar ment.
Denk dus ook, als je wat afstand neemt van die gezamenlijke lessen, de keren dat je gaat werkt met proppen, dat het dan al stukken beter wordt.
Maar kan me heel goed voorstellen dat je het zo af en toe echt helemaal met haar gedram hebt gehad