Hoe vaak VD'en?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Axioma

Hoe vaak VD'en?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:17

Hoi, allemaal!

Ik ga binnenkort waarschijnlijk beginnen met vrijheidsdressuur samen met m'n verzorgshetje (eerst maar een clicker gaan halen),
maar nu vroeg ik me af:

Hoe vaak doen jullie aan VD?

NikkivanOlst

Re: Hoe vaak VD'en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:17

bijna dagelijks :Y)

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:22

Ooooh sorry, ik heb hem verkeerd gezet! Hij staat bij GVL-ITP en hij moet bij GVL! Sorry |o
Kan iemand hem verzetten ajb?

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:24

VisibreTeam schreef:
bijna dagelijks :Y)

Naast het rijden, neem ik aan? Wat fijn dat je je paard(en) zo'n afwisseling biedt!

Merkt er ook wel eens iemand dat als je een week of twee de truucjes niet meer oefent, de paarden ze dan "verleren" of er alleszins meer moeite mee hebben?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:26

als ik op vakantie ben geweest (2 weken) of een maand niet VD is er niks aan de hand, ze kennen alle nog;)

Ja naast het rijden, lange lijnen, longeren en buitenrijden :))

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:31

VisibreTeam schreef:
als ik op vakantie ben geweest (2 weken) of een maand niet VD is er niks aan de hand, ze kennen alle nog;)

Ja naast het rijden, lange lijnen, longeren en buitenrijden :))

Oooh, dat valt reuze mee, dan! Ik had gedacht dat ze het sneller zouden "verleren" :=

Wauw, jouw paarden moeten pas gelukkig zijn! Zo veel afwisseling, dat juichen we alleen maar toe! *\o/*
Ik wil net om deze reden met shettermans gaan VD'en, omdat 'ie nu best weinig te doen heeft ... Ik kan er niet op rijden (ben te groot) en behalve wandelen aan de lijn en gewoon lekker spelen en knuffelen en samen lopen in de wei, heeft 'ie niet veel meer te doen ... Vandaar dat ik hiermee wil beginnen om ervoor te zorgen dat hij zich niet verveelt :j

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:47

GVL-ITP => GVL :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:04

@ Axioma : als je paard een trucje al kan, zal hij het niet zo snel verleren
maar als het nog niet helemaal 'vast' staat op commando, dan moet je het regelmatig trainen tot hij het helemaal snapt ;)

veel plezier ermee :)

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 11:10

lindake schreef:
GVL-ITP => GVL :)

Dank je :)

lottex schreef:
@ Axioma : als je paard een trucje al kan, zal hij het niet zo snel verleren
maar als het nog niet helemaal 'vast' staat op commando, dan moet je het regelmatig trainen tot hij het helemaal snapt ;)

veel plezier ermee :)

Oké, dat komt wel goed, dan!
Bedankt voor de tip! :)

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:30

Ik doe het met mijn paard ook bijna dagelijks.
Vaak naast het rijden,buitenrijden, longe, en lange lijnen :)
En daaruit vind die VD altijd het leukst!

Ik heb er ook geen problemen mee als ik het een week of maand niet doe. wel met een trucje waar ik ee bezig was. als je dan een week stopt snapt king er niets meer van :)
Succes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:37

Ik niet dagelijks, maar zeker 1x per week.
En af en toe wat tussendoor als ik aan het wandelen ben.
Dat gaat prima. Hij is tot nu toe niets vergeten en soms heeft hij die tijd ook nodig om het door te laten dringen.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:44

Ik doe het 1 of 2 keer per week. Kunstjes verleren zal niet snel gebeuren, maar mijn pony heeft er soms wel een handje naar om alle kunstjes door elkaar te gooien omdat het hem niet zo duidelijk is wat ik vraag.

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 14:52

king1234 schreef:
Ik doe het met mijn paard ook bijna dagelijks.
Vaak naast het rijden,buitenrijden, longe, en lange lijnen :)
En daaruit vind die VD altijd het leukst!

Ik heb er ook geen problemen mee als ik het een week of maand niet doe. wel met een trucje waar ik ee bezig was. als je dan een week stopt snapt king er niets meer van :)
Succes!

Dat komt helemaal goed dan, ben benieuwd hoe het gaat!

Amanda schreef:
Ik niet dagelijks, maar zeker 1x per week.
En af en toe wat tussendoor als ik aan het wandelen ben.
Dat gaat prima. Hij is tot nu toe niets vergeten en soms heeft hij die tijd ook nodig om het door te laten dringen.

Tijdens het wandelen is ook wel een echt leuk idee!

swaatjuh schreef:
Ik doe het 1 of 2 keer per week. Kunstjes verleren zal niet snel gebeuren, maar mijn pony heeft er soms wel een handje naar om alle kunstjes door elkaar te gooien omdat het hem niet zo duidelijk is wat ik vraag.

Haha, wat grappig van je pony! :=

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties!
Nog even een vraagje: wie doet het met clicker en wie zonder en hoe gaat dat? Ben benieuwd :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:45

Ik heb eerst een tijdje met clicker gewerkt, dat gaf op zich geen problemen, maar later leek het me handiger en praktischer geen clicker in mijn hand te hebben maar het op stemcommando te doen. Dat werkt heel goed, met een clicker ben je net iets preciezer in wat je beloont, maar met stem kom je er ook prima.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:48

Met nieuwe paarden/lessen/workshops werk ik altijd met clicker, het is een makkelijk principe en een paard snapt het dan beter.

Met mn eigen paarden nooit gedaan.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:54

ik werk met clicker :j is voor mijn paard handig, het is lekker duidelijk, hij weet waar hij aan toe is, en begreep het allemaal heel snel :j
en als hij éérst alles verkeerd doet, spullen sloopt en DAARNA de oefening die ik vraag perfect doet, klinkt het geluid nog steeds hetzelfde, als ik alleen mijn stem zou gebruiken zou die niet zo vrolijk zijn op zo'n moment :+

ik VD ongeveer 2x per week, maar tijdens het rijden pak ik er ook wel eens een jambette, spagaat of buiging ohz bij hoor :)

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 00:21

Hartelijk bedankt voor de reacties, allemaal!

Ik denk dat ik het maar met clicker ga doen :j En als we dan echt goed aan het trainen zijn, hou ik jullie zeker op de hoogte :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:10

Ik heb het geprobeerd met een clicker, maar vond zonder veel makkelijker en Jim vond het veel duidelijker.
Tijdens wandelen is gewoon leuk om te doen. Jim loopt regelmatig in Spaanse pas de wijk door :D
De kinderen vinden het helemaal geweldig als hij zijn kunstjes laat zien en Jim vindt het geweldig om ze te doen. Op straat doen we niet alles, maar jambette, pas en schudden bijvoorbeeld wel.
Buiging bewaren we voor thuis in de bak met een zachte ondergrond.

_Joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:20

Als je het met je verzorgpony gaat doen zou ik de eigenaar / eigenaresse het wel even vragen.
Zodat die ook weten waar je mee bezig bent.
Ik doe het zelf ook met 2 van mijn verzorgpony's, de laatste tijd wel weinig aangezien ik minder tijd heb om te komen. Dus er zit meestal sowieso 1 week en soms 2 weken tussen. Maar ze snappen het altijd nog steeds.
Ik heb nog wel een beetje problemen hun aandacht erbij te houden, maar het gaat steeds beter.

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:22

beautylover schreef:
Als je het met je verzorgpony gaat doen zou ik de eigenaar / eigenaresse het wel even vragen.

Ik heb toestemming, hoor. ;)

Amanda schreef:
Ik heb het geprobeerd met een clicker, maar vond zonder veel makkelijker en Jim vond het veel duidelijker..

Wat gek! :=
Ach ja, ik zal proberen mét clicker en als het niet goed gaat, dan doen we lekker zonder!

Amanda schreef:
Jim loopt regelmatig in Spaanse pas de wijk door :D.

Haha, wat geweldig! Leuk ook dat hij 't zo fijn vindt, ik hoop dat dat hier ook zo wordt :j

beautylover schreef:
Ik doe het zelf ook met 2 van mijn verzorgpony's, de laatste tijd wel weinig aangezien ik minder tijd heb om te komen. Dus er zit meestal sowieso 1 week en soms 2 weken tussen. Maar ze snappen het altijd nog steeds.

Dat klinkt allemaal erg veelbelovend, hopelijk onthoudt mijn oude knollie het ook goed :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:10

Ik werk met mijn shetlander zonder clicker, als er ooit een paardje bij komt wil ik eens proberen met clicker,
maar met mijn shet ga ik niet plots veranderen.

Aan de ene kant heel handig voor de timing, maar aan de andere kant heel onhandig :
neem nu compliment :
in de ene hand hou je de clicker vast, in de andere de beloning. En dan heb je ook nog handen nodig om een voetje & achteruit te vragen... Dan zou je dus al met 2 moeten zijn omdat je 4 handen nodig hebt :=

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:54

@ lottex
wat dacht je van:
touw over de hals, in je linker hand been en clicker en in je rechter beloning? Voila.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:06

Bijna elke dag :) Minimaal 4 keer per week eigenlijk :P