Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Yviertje schreef:Nini je hebt de OP niet goed gelezen. Ze is de eerste waar hij uberhaupt dressuurmatig wordt getraind.
Een onderhals kan je er niet af te trainen door hem te dwingen (door wat voor hulpteugel dan ook) z'n hoofd omlaag te doen. Dit doet zeer aan de spieren die hij in de afgelopen jaren heeft gekweekt. Dat lang en laag is wel een goed idee, maar dit kan hij in draf nog niet.
Zorg dat hij eerst in stap goed nageeflijk wil lopen, dan kan je langzamerhand dit uitproberen in draf. En daarna pas gaan proberen of hij z'n hals wil strekken ipv z'n hoofd in de lucht te steken.
Yviertje schreef:Je hebt mij niet begrepen, in haar OP zet ze duidelijk dat hij alleen maar meer tegen werkt als hij wordt bijgezet. Kaptoom of gewoon hoofdstel maakt daarin dan geen verschil, is mijn ervaring. En dan nog dwing je hem in een houding waar hij zich nog niet prettig in voelt en zal zijn onderhals niet verminderen (spreek uit ervaring) Kaptoom/hoofdstel alleen heeft geen inwerking op het paard als je er geen hulpteugel aan hangt, dus om allen een kaptoom om te doen heeft geen zin. Ik trek dan de conclusie dat je er ook een hulpteugel aan bevestigt, vandaar mijn reactie.
Zicky schreef:Bedankt voor jullie tips en Yviertje, dat had ik ook al bedacht en was er al mee begonnen. In stap begint hij onder het zadel nu en dan al nageeflijk te worden, dit enkel door veel bochten werk en tempo wisselingen. Gewoon volhouden en geduld hebben dus.
@nini, de reden dat ik dit topic in dit fora heb geplaatst en niet bij rijden/praktijkproblemen is dat ik het ook vanaf de grond goed wil krijgen. Dat gymnastiseren door middel van snoepjes zou ik wel eens kunnen doen. Het kan iig geen kwaad. Verder zou goed en begrijpend lezen je reacties te goede komen, je vraagt en stelt dingen die ik duidelijk geschreven heb, het wordt een beetje een onsamenhangend geheel bij je. Maar iig bedankt voor het meedenken!