[AR] Mijn paard door een proffesioneel aangespannen rijden leren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

willemjan

Mijn paard door een proffesioneel aangespannen rijden leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 12:32

Ik heb een Tinkerruin van bijna (april) 3 jaar.
Nu doe ik nog bijna niks met hem m.u.v.zo af en toe wandelen in bos, langs het strand etc.
en af en toe wat grondwerkoefeningen ( Emiel Voest)
Ik wil hem pas onder het zadel brengen als hij 5,5 a' 6 jaar oud is, m.a.w.als hij uitgegroeid is
Heb geen haast met hem, want er zijn nog genoeg leuke dingen te doen zonder dat hij onder het zadel is.
Nu lijkt het mij ook heel erg leuk om met hem te gaan mennen in de toekomst
Daar ben ik nog helemaal blanco in.
Het lijkt mij dan het beste om hem door een proffessioneel iemand te laten beleren voor de kar,ook voor de veiligheid
Dan kan ik in die tussentijd een mencursus gaan volgen.
Hebben jullie nog tips,adviezen etc,?
Hoelang duurt zo,n opleiding voor mijn paardje bij een prof en wat zijn dan grofweg de kosten?
Ik ga ervanuit dat hij dan daar tijdelijk gestald zal worden.
Hoe oud dient hij dan te zijn?
Mijn gevoel zegt mij dat hij dan toch minimaal 4 jaar dient te zijn.

Mvrgr.Willemjan

Tessebes

Re: Mijn paard door een proffesioneel aangespannen rijden leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:32

Als jouw gevoel zegt dat je nog een jaartje moet wachten, dan moet je dat zeker doen! Te laat beleren bestaat imo niet. Volgens mij gaan de meeste beleerders uit van 6 weken en moet je rekenen op zo'n 500 euro per maand.
Ik zou zo nu al met de mencursus beginnen als ik jou was. Dan kun je in de tussentijd al wat ervaring op doen, zodat je straks lekker met je eigen paard kan gaan rijden. Bij de mencursus leer je de grondbeginselen, echt rijden leer je toch door vlieguren te maken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:09

Ik denk ook dat te laat beleren niet echt kan, ik ken zelfs mensen die hun paard pas met een leeftijd ouder 10 hebben beleerd en dat gaat ook prima. Dus als je liever met vier begint is dat echt geen enkel probleem. Ik kan je ook aanraden om die cursus maar gewoon alvast te volgen, een mencursus leert je echt de basis en dat is in de meeste gevallen niet echt genoeg om direct met een groen paard aan de slag te gaan. Je kan dus beter vast wat vlieguren maken. (En stel nu dat je het toch niet zo leuk vind dan heb je iig je paard nog niet voor veel geld laten beleren, hoewel ik me dat niet kan voorstellen ;) )

Met het wegbrengen zelf heb ik geen ervaring. Ik ken wel enkele mensen die het onder begeleiding van een instructeur met een ervaren groom hebben gedaan. In mijn ervaring leert de eigenaa daar enorm veel van en is dit ook veilig omdat er toch altijd net als bij de meeste proffesonele beleerders 2 ervaren mensen bij zijn. Maar dat moet je niet doen als je dat zelf (nog) niet ziet zitten natuurlijk.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:07

Mijne was 4,5 jaar oud toen ik hem wegbracht om te laten beleren voor de wagen. Er staat niet echt een leeftijd voor, gewoon wanneer je paard er klaar voor is.
Mijn paardje is gigantisch leergierig en was met 3 weken klaar, maar degene die hem beleerd heeft zei dat de meeste paarden wel meer tijd nodig hebben dan die van mij. Ik betaalde volgens mij 160 euro per week. Ik kreeg daar ook les met mijn pony dat vond ik zelf er fijn, lekker 'vertrouwd' raken met hem.

Het is mij super bevallen daar, als ik er weer eentje heb die beleerd moet worden breng ik hem weer daarheen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:48

vanaf 3,5 jaar kun je ze rustig wegbrengen om te beleren, in het begin lopen ze maar kort en de belasting is anders dan onder het zadel...

ik ken 2 goede stallen die naar mijn weten 200,- per week kosten voor beleren...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:55

Hoi,
Ken drie stallen, een rekent plm 300,-, ander 200,- per week, en weer een andere 165,- per week, als je alles door hun laat doen. Het zijn volgens mij niet zozeer die honderd Euro meer of minder waar je op moet letten, maar vooral of de werkwijze overeenkomt met hoe jij wenst om te gaan met je paard en hoe jij ment. Je kunt ook dingen regelen dat je zelf dingen doet of meewerkt of wat dan ook, zitten weer andere kosten aan. ROndkijken, informeren en vragen lijkt me.

Hoe lang het duurt hangt helemaal van het paard af en van hoe je je paard uiteindelijk mee wilt nemen. Alleen tuigmak of compleet verkeersmak dat je zo kunt inspannen en wegrijden. Waar wil je straks gaan mennen op een drukke weg, stadsverkeer of thuis op de wei, in het bos over landweggetjes, wil je wedstrijden gaan doen etc.? En het hangt natuurlijk af van hoeveel ervaring je zelf hebt, de hulp die je thuis hebt etc.

Mijn paard is herbeleerd bij http://www.petrideko.nl ben er zeer tevreden over. Ik sta er trouwens nog steeds, gewoon als pensionklant, we worden steeds meer een team. We zijn nu zo'n twee maanden bezig.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:25

Ik denk dat de leeftijd kan,ik weet natuurlijk niet of je Tinker nog veel gaat groeien of dat hij al äf"is en alleen nog uit gaat zwaren(klinkt raar, maar kan er geen ander woord voor bedenken)
Als hij nog echt in de groei is zou ik nog even wachten als hij nog wat uit moet zwaren zou ik het zelf wel doen.
is je Tinker nog erg Fris en jong, dan zou ik zelf nog wat meer met hem aan de slag gaan, maar is hij al wat stabieler dan zou ik het wel weer doen.
het voor de kar beleren hangt ook veel van het karakter van het paard af, nu hebben Tinkers eigenlijk altijd wel een geweldig karakter :j ) ,en ze zijn er echt voor gemaakt maar hij kan bv nog wat onzeker zijn in het verkeer(je kunt wandelend natuurlijk ook al veel doen zoals je al doet.) en met aanraken (Emiel Voest methode leert een paard om overal aangeraakt te kunnen worden dus dat zit ook wel snor).
want als een paard gewend is aan verkeer en om aangeraakt te worden en gewend is aan touwen en dingen om zijn lijf dan scheelt dat natuurlijk met het beleren voor de kar ook weer, het is dan aan een hele hoop al gewend en hoeft "alleen" nog het stuk van het voor de kar gaan te leren.
en het is een hele goede keuze omdat aan een professional over te laten, zeker bij een jong paard.
Ook is het verstandig om als het paard beleerd is de instructeur nog een paar keer in je eigen situatie mee te vragen, julie hebben dan samen nog een lange menweg te gaan en je kunt in het begin naast de begeleiding die je al gehad hebt tijdens het beleren ook in de thuissituatie nog wat extra hulp krijgen.
Ik zou inderdaad eerst eens of een paar keer met iemand meegaan op de bok tijdens een rit en dan bv een mencursus gaan volgen om te kijken of het je uberhaubt echt bevalt.

willemjan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:13

Ik dank julle allen voor de reacties.
Daar kan ik wat mee.
Voor Piene, mijn Tink is nog niet uitgegroeid.
Hij zal nog wat cm de hoogte in gaan veronderstel ik.
Vlgd jaar als hij vier wordt, op 21 april, lijkt het mij een mooie start.
Hij is al heel koel in zijn hoofd, maar soms, zo af en toe, een beetje onzeker.
Als hij al eens ergens van schrikt, dan komt dat altijd doordat een ander paard in zijn omgeving all eerste schrikt.
Ik ben al eens meegeweest met iemand op de bok en dat was erg leuk.
Nogmaals mijn dank!

Mvrgr.Willemjan

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:37

Ik heb zelf mijn 2 trekpaarden laten beleren bij iemand in Breda.
Nu had ik 2 leergierige paarden die al met 3 weken weer thuis waren.
Ik ben zeer tevreden met dit adres en mocht er nog eentje bijkomen gaat hij daar idd heen.
Het is wel heel verstandig om het door een professional te laten doen en dan zelf eerst lessen te nemen.
En voor wanneer dat je het doet is helemaal wat je zelf ervan vind.
Heel veel plezier ermee!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:44

Wat zie ik een enorme prijzen langskomen!!

Mijn merrie wordt nu klaargemaakt door een menstal die 400 euro vragen voor het beleren (exclusief pensionkosten, maar die zijn lager dan mijn "normale" pensionstal), of ze er nu 4 weken of 4 maanden over doen.
Ik heb gezegd dat ze hun tijd mogen nemen voor de merrie. Geen tijdsdruk, en als ze denken dat de merrie nog volop aan het verwerken is, laten ze haar gewoon staan :) . Ik heb haar 2 weken geleden gebracht en de eerste week was ze zo vol van alle nieuwe indrukken dat ze niets méér met haar hebben gedaan dan van de box in de paddock zetten en savonds weer terug! En daar ben ik héél blij om; ik zie dat het werkt.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:49

beleren op oudere leeftijd kan inderdaad zeker geen kwaad en ik zou het zelf alleen maar willen aanmoedigen!

Lekker gaan informeren bij verschillende stallen, wel kan ik je Hanemaaijer te Zoetermeer voor het beleren van je paard maar ook van je zelf :P(uiteraard bedoel ik hier natuurlijk het koetsiersbewijs mee!) Mensen met verstand van zaken!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:24

@Gem de meesten zijn ook wel zo, is mijn ervaring, dat als ze er niets mee doen, of als ze er niet mee aan het werk zijn omdat het paard het aangeeft dat het even genoeg is, ze dat ook niet doorberekenen naar de klant.
De laatste prijs die ik gaf overigens is incl pension, dus da's een hele nette prijs, denk dat het zo ongeveer neerkomt op wat jij betaalt al met al, 300,- per week excl stalling 't wordt gevraagd (vraag is of ze het krijgen :+ ).
Mijn ervaring is ook dat je samen met degene die met je paard aan de slag gaat gewoon een prijskaartje maakt, afhankelijk van wat je zelf kunt, wilt en wenst.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:58

VanHuisUit schreef:
@Gem de meesten zijn ook wel zo, is mijn ervaring, dat als ze er niets mee doen, of als ze er niet mee aan het werk zijn omdat het paard het aangeeft dat het even genoeg is, ze dat ook niet doorberekenen naar de klant.
De laatste prijs die ik gaf overigens is incl pension, dus da's een hele nette prijs, denk dat het zo ongeveer neerkomt op wat jij betaalt al met al, 300,- per week excl stalling 't wordt gevraagd (vraag is of ze het krijgen :+ ).
Mijn ervaring is ook dat je samen met degene die met je paard aan de slag gaat gewoon een prijskaartje maakt, afhankelijk van wat je zelf kunt, wilt en wenst.

Uhmmm, nee.... 400 euro is de totaalprijs voor het beleren. Dus stel dat ze er 1 maand over doen is dit 400 euro beleren + 200 euro pensiongeld. Als ze er 2 maanden over doen is het 400 euro + 2 x 200 euro pensiongeld. Dat zijn toch andere bedragen als 165 euro per week ;) .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:11

Die 165 is incl pension hoor, dus echt niet duur. Meeste paarden/pony's zijn in zo'n 4 weken redelijk beleerd is. Is dan 200,- pensiongeld bij jou en 400,- voor beleren.
Bij die 165,- per week zit je op 4x 165= 660,-
Dus denk dat het elkaar niet veel ontloopt.
Maar die prijs die jij hebt is zeker scherp, zeker als je denkt dat het paard/ de pony langer nodig heeft.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:19

VanHuisUit schreef:
Die 165 is incl pension hoor, dus echt niet duur. Meeste paarden/pony's zijn in zo'n 4 weken redelijk beleerd is. Is dan 200,- pensiongeld bij jou en 400,- voor beleren.
Bij die 165,- per week zit je op 4x 165= 660,-
Dus denk dat het elkaar niet veel ontloopt.
Maar die prijs die jij hebt is zeker scherp, zeker als je denkt dat het paard/ de pony langer nodig heeft.

Hier doen ze er normaal gespoken langer over dan 4 weken :j , maar staat er tijdsdruk op dan moet het idd gewoon klaar zijn in 4 weken.