We deden grondwerk in de longeercirkel, dus kleine ruimte. Ik ben er ten alle tijde bij in de bak. Om evt in te grijpen. Jippe reageert duidelijk anders op zoon dan op mij. Ik kan hem prima wegsturen, terughalen, etc. Bij zoon draait hij met zijn hoofd alsof hij hem uitdaagt tot een spelletje. (ik zie hem dat ook bij zijn paddockmaatjes doen) en beet zelfs even in Stefans laars (kuiten bijten??? Heb hem gecorrigeerd hierop want voelde niet juist). Ook met meelopen met Stefan (ook als dochter dat doet) los op de hoefslag heb ik het idee door de stand van zijn oren etc (naar achteren) dat hij hem eerder "opjaagt" als erachter lopende leider dan dat hij de leider volgt zoals hij bij mij doet.
Stefan heeft nog de neiging een stap naar achteren te zetten als Jippe naar voren toe beweegt bij wegsturen. Ben dus bezig hem te leren dat hij staat waar hij staat en Jippe degene is die weg moet lopen. Dat ging later al veel beter en het is Stefan ook gelukt Jippe weg te sturen met lichaamstaal. Daarna nodigde hij hem ook weer uit en liep Jippe zelfs op hem toe ipv op mij. Dus ook dat zag er al beter uit. Toch vraag ik me dus af of we hieraan goed doen.
Wat zijn jullie meningen? (BTW Jippe is echt onwijs lief, niet dominant en zal nooit zomaar iemand pijn doen of wat dan ook. De kinderen zijn erg belangrijk voor hem. En ik ben er dus altijd bij.)