Kind (9) en grondwerk met een Fries: KAN dat wel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Kind (9) en grondwerk met een Fries: KAN dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 11:01

Even een vraagje... Wij hebben een Friese ruin van 7 en ik heb een zoon van 9. (ook een dochter van 6, maar die wil er uitsluitend op zitten, knuffelen, poetsen) Zoon wil dolgraag "grondwerk" doen met Jippe. Nu doe ik dat zelf ook en de leiderrol is aardig duidelijk (IK dus :D ) Gisteren ben ik met zoon begonnen met echt grondwerk: wqegsturen en uitnodigen. Maar ik vroeg me af of het wel kan. Of een kind (in de ogen van paard ook duidelijk een kind) wel een leider KAN worden over een groot paard. Even vergelijk met honden: bij honden blijft een kind in de ogen van de hond ranglagere tot een jaar of 10, 12. Ik weet dat de rangorde e.d. bij paarden anders is, maar zal een paard van 700 kilo de leiderschap van een kind van 33 kilo accepteren?

We deden grondwerk in de longeercirkel, dus kleine ruimte. Ik ben er ten alle tijde bij in de bak. Om evt in te grijpen. Jippe reageert duidelijk anders op zoon dan op mij. Ik kan hem prima wegsturen, terughalen, etc. Bij zoon draait hij met zijn hoofd alsof hij hem uitdaagt tot een spelletje. (ik zie hem dat ook bij zijn paddockmaatjes doen) en beet zelfs even in Stefans laars (kuiten bijten??? Heb hem gecorrigeerd hierop want voelde niet juist). Ook met meelopen met Stefan (ook als dochter dat doet) los op de hoefslag heb ik het idee door de stand van zijn oren etc (naar achteren) dat hij hem eerder "opjaagt" als erachter lopende leider dan dat hij de leider volgt zoals hij bij mij doet.

Stefan heeft nog de neiging een stap naar achteren te zetten als Jippe naar voren toe beweegt bij wegsturen. Ben dus bezig hem te leren dat hij staat waar hij staat en Jippe degene is die weg moet lopen. Dat ging later al veel beter en het is Stefan ook gelukt Jippe weg te sturen met lichaamstaal. Daarna nodigde hij hem ook weer uit en liep Jippe zelfs op hem toe ipv op mij. Dus ook dat zag er al beter uit. Toch vraag ik me dus af of we hieraan goed doen.

Wat zijn jullie meningen? (BTW Jippe is echt onwijs lief, niet dominant en zal nooit zomaar iemand pijn doen of wat dan ook. De kinderen zijn erg belangrijk voor hem. En ik ben er dus altijd bij.)

Captain

Re: Kind (9) en grondwerk met een Fries: KAN dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:49

Ik denk dat het wel kan maar je kind moet zich erg bewust zijn van zijn houding en energie die hij uitstraalt. Als hij een beetje gespannen is voelt je paard dat natuurlijk meteen. Ook als hij met het paard loopt moet hij een bepaalde energie uitstralen (ik wil dat je meeloopt, ik ben de leider je kunt mij vertrouwen. Ik wil dat je achter/naast me blijft etc) en ik weet niet of een kind van 9 zich daar al bewust van is.

Wel toppie dat je je kinderen ook op deze manier met paarden om laat gaan! +:)+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 14:24

Stefan loopt idd nog te veel als maatje: kom we lopen samen lekker een stukje. En zal wrs ook meerde energie van: samen spelen/ samen leuke dingen uitstralen dan leiderschap.... Dus daar zal ik eens aandacht aan besteden (thuis al beginnen! Dan komt het beter door dan als hij afgeleid is door het paard.) Toen ik hem zover had dat hij doorkreeg van: de longeercirkel is van MIJ en paard mag blij zijn dat hij erin loopt en doet erin wat IK wil, ging het beter.... en was Jippe minder speels.

Juist voor Stefans zelfvertrouwen lijkt het mij wel een goede oefening. En voor zijn houding. Maar vraag blijft of het veilig en handig genoeg is met een groot paard....

Maar ja... ze hebben wel een goede band met elkaar:

Afbeelding

Al is Jippe vooral erg zorgzaam voor deze kleine man.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:16

Ik denk niet dat Jippe jouw zoontje echt kwaad zal willen doen, maar ik denk dat hij in zijn lompheid en grootheid graag wil spelen met jouw zoon. Ik probeer me de houding van jouw paard te visualiseren en ik zie een blij paard met bijpassende gedragingen. Je hebt het zelf al goed in de gaten want dat slaan met het hoofd en het kuithappen is inderdaad uitnodigen tot spelen op zn paards. :)

Of je er mee door moet gaan? Ik denk het wel.
Maar toch. Je zult wel heel alert moeten zijn.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:16

Ik zie in je profiel dat de kindjes ook een verzorgshet hebben,
kunnen ze dan niet met die shet hun 'houding' leren bij het grondwerken? :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:45

lottex schreef:
Ik zie in je profiel dat de kindjes ook een verzorgshet hebben,
kunnen ze dan niet met die shet hun 'houding' leren bij het grondwerken? :)

Die verzorgshet is er niet meer. Ze moeten het met ons bakbeessie doen :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:56

Een shetlander kan ook de leider van een kudde zijn, dus met formaat heeft leiderschap niet zoveel te maken. Wat dat aangaat kan iemand van 9 prima leiding geven en grondwerken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:02

Hoe vlug kan je reageren als je paard ergens van schrikt?
Mensen die beweren dat hun paard bomproef is, vergissen zich namelijk. Ieder paard kan schrikken.
Het lijkt mij erg gevaarlijk.
Kinderen schatten gevaar op een heel andere manier in. En als een paard schrikt, of jolig wordt(!) ziet hij een kind, zeker niet staan. Nee dus, niet laten doen door een kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:06

Ik denk dat het prima kan, kinderen en grondwerk. Maar dat dat wel heel goed uitgelegd en begeleid moet worden.
Ik weet niet of je het uberhaupt zou willen, maar je zou Quirine Franken van www.adorastable.nl eens een dagdeel in kunnen huren om jullie hierbij te begeleiden. Zij heeft heel veel ervaring met kinderen en grondwerk, en ook met kinderen met een beperking. Jonge dame, maar met een enorme bult kennis en ervaring. Mail anders eens met haar, misschien heeft ze sowieso wel goede tips voor je.

xxNiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:19

Ik weet niet of het slim is .. het blijven dieren en de kinders zijn ook niet altijd bewust van wat ze doen natuurlijk.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:06

Zolang je bij je zoontje staat en alle tekenen goed in de gaten houdt, waar nodig corrigeert, (paard en zoon) lijkt het mij alleen maar heel leerzaam (voor alledrie eigenlijk). Uit je post op te maken doe je deze dingen al, dus ik zou gewoon lekker zo door gaan als ik jou was!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:13

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:21

Johanna59 schreef:
Mensen die beweren dat hun paard bomproef is, vergissen zich namelijk. Ieder paard kan schrikken.
Kinderen schatten gevaar op een heel andere manier in. En als een paard schrikt, of jolig wordt(!) ziet hij een kind, zeker niet staan. Nee dus, niet laten doen door een kind.

Ik ben het toch met Johanna59 eens. Paarden zien zo'n kindje dan inderdaad niet meer staan en kinderen reageren zelf vaak heel "raar" -vanuit het paard gezien- op een schrikreactie. Ik denk ook dat een kind van 9 nog niet voldoende duidelijk met zijn lichaamstaal uit kan stralen wat hij bedoelt, misschien wel eventjes, zoals in bv. een stukje met het paard lopen aan een touw, maar niet om al echt aan grondwerk toe te zijn. Persoonlijk zou ik het dus bij korte, simpele stukjes houden en met de rest nog even wachten tot je zoontje ouder is. Succes!

ladylis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:06

Misschien dat het beter is om er dan zelf bij te blijven, dat zowel het paard als je zoon aan elkaar kunnen wennen. En misschien als het een paar keer onder toezicht zonder problemen gaat, dat het dan wel kan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:16

Mijn ervaring is dat het wel kan, als zou je zoontje nog niet een volwaardige leider zijn.
Maar ik zie dat er pas rond een jaar of 14/15 dat "besef" komt.
Tot die tijd kunnen ze zeker veel leren, maar zijn ze in mijn ogen nog niet in staat de echte leider te zijn.
(dat wil niet zeggen dat volwassenen dat al wel zijn hoor)
Zolang jouw fries er geen problemen mee heeft zou ik het gewoon toelaten, al is het wel onder toezicht.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:30

Vooral doorgaan! En al helemaal zelf er altijd goed bij blijven om beiden te corrigeren.
Het meisje uit het filmpje ziet er erg schattig uit, maar ik vind het ook erg gevaarlijk. Ik heb niet het idee dat de pony haar ziet als leider, maar de volwassene die er bij is (en wij niet zien) en dat ze daarom de kunstjes doet met dit meisje. Ik zou er zelf niet voor kiezen.
vind jouw manier van bij je kind blijven staan veel veiliger klinken...

ponytricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:12

Hier hebben we meerdere zeer lieve pony's staan. De ene reageert heel anders op een kind als de ander.
Wat ik toch al vaker mee heb gemaakt dat kinderen toch onbewust verkeerde tekens afgeven en daardoor kan het paard in de war raken. Ook merk ik aan de pony's dat als de kinderen echt klein worden, dat sommige dan deze kinderen toch uit willen proberen om te kijken of ze de baas kunnen spelen. Ze doen dit niet allemaal, maar zelf blijf ik altijd in de buurt.
Wel merk ik altijd dat er een heel groot verschil is met de pony's in het land met kinderen en een pony of in een bak. In de bak zijn onze pony's minder tot niet dominant en kan elk kind met een pony lopen en alles mee doen. Persoonlijk denk ik dat je wel met je zoon en je fries grondwerk kan doen, maar dat je wel altijd in de buurt moet blijven..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:50

Meerdere mensen zeggen: altijd erbij blijven!
Even ter bevestiging: mijn kinderen mogen zonder mij erbij NIET in zijn stal, paddock, longeerbak of wei komen. Ze weten dat als ze dat 1 keer zouden doen, het einde paardrijden is. Dan mogen ze niet meer mee. Iets geven (snoepje, appel) alleen in zijn bak of een losse bak, niet uit de hand. Dus daar let ik zeker op. grondwerk is ook uitsluitend met mij erbij in de bak. (dus ook niet met mij buitgen de bak, want ikw il direct in kunnen grijpen en niet eerst onder het rouwtje moeten doorkruipen)

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:17

Ik zeg; jong geleerd is oud gedaan. Het hoeft niet 1 2 3 te lukken maar hij leert er op hele jonge leeftijd al wel veel van. Zolang er inderdaad begeleiding is, en dat is er, kan er niet zo snel iets heel erg fout gaan lijkt me. Volgens mij ken jij Jippe ook aardig goed en zal je redelijk snel aan hem af kunnen lezen als het de verkeerde kant op dreigt te gaan. Ik denk dat je zoontje er alleen maar profijt van zal hebben later.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:40

Chubby schreef:
Een shetlander kan ook de leider van een kudde zijn, dus met formaat heeft leiderschap niet zoveel te maken. Wat dat aangaat kan iemand van 9 prima leiding geven en grondwerken.

ja maar een veulen kan niet de baas zijn over een veel ouder paard,
hoewel een ouder paard wel voorzichtiger en verdraagzamer is tegen het veulen

trouwens ik vind het keigoed dat je zoon dat leert. mijn zusje (7jaar) leert nu paardrjden op shetlanders van de manege en ze heeft al echt zo veel zelfvertrouwen door gekregen! ook mijn broer (die is gestopt) heeft er ook superveel van geleerd en ik leer ook nog altijd zoveel
dus werken met paarden - krijg je enorm veel zelfvertrouwen van!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:50

Caaramel: ja we zijn ook begonnen met een verzorgshet enkele jaren geleden vanwege zijn lich beperking o.a. En nu rijdt hij ook (aan de longe en in stap) op onze Fries. Hij heeft er ontzettend veel zelfvertrouwen, een betere houding en evenwicht en veel meer ontspanning door gekregen.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:15

hopelijk leren nog veel mensen van paarden!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:16

Ik denk dat het wel kan, zolang jij er maar bij bent ;)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:25

Johanna59 schreef:

Hier wil ik op ingaan want een shet bij ons op stal waarmee ik met een vriendin wel is men is super braaf en mn buurmeisje van drie kan er op hobbelen zonder dat hij wat doet, hij schrikt normaal nooit en al helemaal niet van honden. Tot hij in januari zo erg schrok dat de hele kar kapot was + tuig.... ( hond hapte naar hem toen we aan het rijden waren ) dus dat is idd waar!

Maar het kan wel, zolang jij er bij bent! Maar ik ken je paard natuurlijk niet! :)