longeren met pessoa of bijzetteugels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

longeren met pessoa of bijzetteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 07:57

hoi allemaal,

gister heb ik voor het eerst echt longeerles gehad,erg leuk en leerzaam
we hebben gebruik gemaakt van de pessoa,en dat ging prima,na een kwartiertje bezig te zijn geweest ging ze steeds meer nageven en ruimer lopen

nu zijn er mensen die zeggen dat ze de bijzetteugels een fijner hulpmiddel vinden tijdens het longeren,maar het is me niet geheel duidelijk waarom,zelf heb ik het gevoel dat je je paard echt 'vastzet' en dat wil ik nu juist niet bereiken.

dus mijn vraag,waar longeer je het liefste mee en waarom?

fjordnina

Re: longeren met pessoa of bijzetteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:41

Bijzetteugels vind ik ondingen. Je zet je paard inderdaad van voren vrij vast terwijl er qua achterhand niets geactiveerd wordt.

De dubbele longe werkt het mooist, maar hier moet je wel handigheid in krijgen. Tot die tijd vind ik de pessoa ook een fijn hulpmiddel, zeker omdat het de achterhand activeert en je er meer mogelijkheden mee hebt dan met een bijzetteugel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:53

als je paard het super doet op pessoa zou ik lekker pessoa gebruiken. Bijzetteugel kan wel gecombineerd worden met dubbele lijnen.. Maar in principe heb je dan bijna hetzelfde effect. Alleen bijzetteugels ben ik ook niet dol op. Ze gaan teveel op de voorhand lopen vind ik

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:53

iemand anders kan bijzetteugels fijner vinden, maar persoonlijk vind ik idd ook de dubbele longe het fijnst en anders de pessoa. maar het ligt er natuurlijk ook maar net aan wat je wilt trainen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:16

Bijzetteugels vind ik helemaal niks. M'n paard gaat dan in d'r eigen houding lopen. De pessoa vind ik veel fijner omdat je dan ook de achterhand er meer bij pakt. Zelf longeer ik het liefst met de dubbele longe omdat je meer controle hebt over het hele paard (mijn paard moet nog rechtgericht worden).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:21

Wat is volgens jullie het voordeel van de dubbele lijnen dan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:33

Ik gebruik geen pessoa, wel de chambon, gogue, touwtjes, bijzet, rekker (zelden) en dubbele longe. Hangt allemaal af van wat het paard kan en wat ik die dag wil gaan doen. Ik vind de oude bijzets niet altijd slecht, ken paarden die er prima op liepen.

Met dubbele lijnen moet je écht al handig zijn vind ik met longeren. Je kunt ze op heel veel manieren bevestigen, alleen is het risico groot dat je te zwaar terugwerkt.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:04

als ik longeer (doe ik eigenlijk niet zo vaak, maar ga van de zomer weer dubbele training starten dus dan weer wel) doe ik dat met pessoa, vind vooral het achterhand gebruik met de pessoa erg prettig, en het feit dat je je paard inderdaad niet 'vastzet'.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:34

Ik vind een voordeel van de dubbele longe dat je je paard echt goed aan kunt voelen. Je voelt van de mond tot aan de achterhand in je handen hoe het paard loopt en in combinatie met wat je ziet kun je daar aan werken.
Daarnaast stimuleer je je paard om de achterhand eronder te zetten omdat hij iers achter zijn kont voelt, ookal geeft het geen druk.

Ik vind de pessoa ook heel fijn, maar je moet alles op het oog doen en niet op wat je voelt.

Overigens moet je idd wel een beetje handig zijn en een tijdje oefenen voordat je het door hebt ;)

layka1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:45

bijzetteugels vindt ik ook niet zo fijn maar vasl je ze niet te strak zet is het niet zo heel erg maar een pessoa is denk toch wat fijner

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:51

Voorheen longeerde ik altijd met touwtjes zoals Lammert Haanstra.
Maar nu heb ik zo'n longeerhulp en die vind ik eigenlijk fijner. Paard loopt lekker ontspannen, over de rug en het is zo klaar.
[GVL] kent iemand deze manier van longeren?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:54

vraagje.....

als je paardje een beetje scheef is.......is dan ook de pessoa het beste?
Ik ben wel ervaren met de dubbele longe maar ben daar nog niet echt gevorderd in.
Paardje is wel wat overbouwd.