Bitloos, ze reageert 'raar'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lover111

Bitloos, ze reageert 'raar'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 20:15

Hallo allemaal!

Ik rij weleens bitloos met Josje voor de afwisseling.
Maar de laatste tijd doet ze haar neusje naar buiten en is sturen bijna onmogelijk en remmen ook! Zelf rijd ik wel al meer op mijn houding en benen enzo!
Zij vind het wel prettiger rijden zonder bit, maar zo vind ik het zelf niet meer veilig.

wat kan ik dan doen? Toch maar een bit in doen? dan doet ze het namelijk niet.

alvast bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:17

Wat voor optoming gebruik je wanneer je bitloos rijdt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:17

Ik zou eens even kijken of er wat in haar lijf vast zit. Osteopaat laten komen. Rij je met zadel? Past het zadel wel? Heeft ze ergens last van? Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Met wat voor bitloze optoming rij je? Heb je moeite met lengtebuiging?

Natazzz

Re: Bitloos, ze reageert 'raar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:18

of ze heeft in door dat ze nu een loopje met je kan nemen...........

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 20:19

Ik gebruik Kaakgekruist en Soms met halster.
Zadel past. Heeft nergens last van. Geen idee wanneer de tandarts voor het laatst is geweest. Zou het even navragen een de eigenaar!
Ja, heeft soms wel moeite met lengte buiging, We hebben les dus daar word aan gewerkt.

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 20:20

Natazzz schreef:
of ze heeft in door dat ze nu een loopje met je kan nemen...........

Nee ze gaat niet rennen ofzo. Ben wel 'bang' dat ze dat een keer wilt gaan doen ja!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:20

Ik zou gewoon weer lekker met bit gaan rijden als je paard daar beter op reageert :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:21

Als je met bit rijdt doet ze het niet dus lijkt me niet heel erg voor de hand liggend dat het aan het zadel of de tanden zou liggen.

Heb je ook andere bitloze optomingen gebruikt? Wie weet vindt ze kaakgekruist gewoon niet prettig, of is de release niet goed waardoor ze aan de druk wil ontkomen ofzo?

lover111

Re: Bitloos, ze reageert 'raar'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 20:25

Ik heb ook wel eens met een normale neusriem gereden van een hoofdstel. Binnenkort komt Nienke hier heen (Nienie408) en mag dan verschillende hoofdstellen van haar proberen en passen, Dus kan ik kijken hoe ze daar op reageert!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:28

lover111 schreef:
Zadel past. Heeft nergens last van. Geen idee wanneer de tandarts voor het laatst is geweest. Zou het even navragen een de eigenaar!
Ja, heeft soms wel moeite met lengte buiging, We hebben les dus daar word aan gewerkt.

Als je moeite hebt met lengtebuiging, zou ik even een osteopaat laten komen, verder grondwerk gaan doen om het paard te gymnasticeren.
En voor jou een artikel, ik hoop dat je engels goed is, want ik ga het niet vertalen. Lateral Flexion is the key to Vertical Flexion. Lengtebuiging moet eerst mogelijk zijn voordat je paard verzameld kan lopen, en goed naar je beenhulpen kan luisteren, waaronder ook de buiging om je binnenbeen. Paard op de foto's wordt met bit gereden maar dit is ook mogelijk op gewoon touwhalster.

http://www.todayshorse.com/Articles/LateralFlexion.htm
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-02-11 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:29

Dergelijke klachten zie je soms als het paard haken op de buitenkant van de kiezen heeft. Een bitloos hoofdstel geeft doorgaans wat meer druk aan de zijkant van het hoofd omdat het hoofd meer 'meegenomen' wordt in de stuurbeweging. De wang wordt dan tegen de haken gedrukt en dat doet zeer.
Zelf enigszins te checken door de mond te openen, met zaklampje in de mond te kijken of er irritatie aan de wang te zien is, en met de hand langs de buitenkant van de kiezen te voelen (ver genoeg de mond in gaan, vergis je niet in hoe lang de rij kiezen is).

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:11

Cassidy schreef:
lover111 schreef:

Als je moeite hebt met lengtebuiging, zou ik even een osteopaat laten komen, verder grondwerk gaan doen om het paard te gymnasticeren.
En voor jou een artikel, ik hoop dat je engels goed is, want ik ga het niet vertalen. Lateral Flexion is the key to Vertical Flexion. Lengtebuiging moet eerst mogelijk zijn voordat je paard verzameld kan lopen, en goed naar je beenhulpen kan luisteren, waaronder ook de buiging om je binnenbeen. Paard op de foto's wordt met bit gereden maar dit is ook mogelijk op gewoon touwhalster.

http://www.todayshorse.com/Articles/LateralFlexion.htm

Ik heb erg veel voor haar over, maar het is niet mijn eigen pony. Dus om een osteopaat te laten komen zonder te vragen vind ik zelf een beetje vreemd. Zou ook even overleggen met mijn instructrice! Misschien weet zij ook nog iets.

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:12

Sonja schreef:
Dergelijke klachten zie je soms als het paard haken op de buitenkant van de kiezen heeft. Een bitloos hoofdstel geeft doorgaans wat meer druk aan de zijkant van het hoofd omdat het hoofd meer 'meegenomen' wordt in de stuurbeweging. De wang wordt dan tegen de haken gedrukt en dat doet zeer.
Zelf enigszins te checken door de mond te openen, met zaklampje in de mond te kijken of er irritatie aan de wang te zien is, en met de hand langs de buitenkant van de kiezen te voelen (ver genoeg de mond in gaan, vergis je niet in hoe lang de rij kiezen is).

Okee! zou het morgen gelijk even proberen. Eventueel even iemand van stal erbij vragen :o