Er komt een lang verhaal, maar ik zo het op prijs stellen als je het leest en me kan helpen

Ik heb Roza al vanaf haar 2e, toen we begonnen met inrijden zijn we gestart met een dubbelgebroken trensje, liep ze niet super op maar ook niet rot. Inmiddels is Roza bijna 7 en rijden we sinds ruim 1 jaar aangespannen. Toen ik ging beginnen met het beleren voor de wagen ben ik begonnen met een liverpoolstang, hier liep ze, na dat ze eraan was gewend, er fijn en constant (voor haar doen)
Omdat ze voor de kar zo fijn met mijn liverpool liep en onder het zadel nog steeds erg onrustig was heb ik eens mijn liverpool in mijn rijhoofdstel gedaan. Dit was werkelijkwaar een verademing, ze was een stuk stabieler en minder onrustig met haar hoofd. Maar rijdne met een liverpool onder de man is niet echt ideaal, dus op zoek gegaan naar een ander bit. Uitgekomen op de thiedemanstang, die gekocht en mee gaan rijden, hier liep ze nog fijner op als op de liverpool!!
Voor de kar ging alles goed, af en toe ging ze wel eens raar doen maarjah, ik dacht, dat hoort erbij. Tot iemand mij erop wees dat het wel eens ozu kunnen dat haar velletje tussen mijn liverpool ging, omdat ik een liverpool met pompwerking had!
Ben er eens ECHT goed op gaan letten en inderdaad, dit was het geval! Dus, bitringen gekocht, helaas scheurde deze keer op keer kapot als ik ze erop wilde doen, dat lukte dus niet. Omdat ik niet wilde dat ze last zou hebben van d'r bekkie heb ik afgelopen week besloten eens te gaan rijden voor de kar met mijn thiedemanstang!
Hier liep ze, net zoals onder het zadel, heel fijn mee! Eigenlijk nog fijner als met de liverpool. Ideaal dacht ik, hoef ik neit te klooien met bitringen, koop er gewoon nog een bitje bij voor voor de wagen en dan heb ik voor zowel onder de man als voor de wagen hetzelfde bit!
Leuk idee, alleen de uitvoering is nu dus minder fijn...
Ik heb om de week menles van een hele fijne instructrice, zo ook 2 weken geleden (heb sinds dien door het weer nog geen les gehad, heb dinsdag weer les). Omdar Roos zo'n moeite met de stelling en buiging voor de wagen heeft, en dan voornamelijk linksom, ben ik meer gaan longeren. Onder de man is dit probleem er niet, alleen voor de wagen. Aangezien ik een hekel heb aan longeren was het voor mij een drempel waar ik over heen moest maar oke, ik ben fanatiek aan de longe gegaan. Uiteraard wel met voldoende afwisseling van andere werkzaamheden tussendoor.
Van de week weer even de wagen erbij gepak en Roos ingespannen voor een dressuurtraining, de stelling en buiging was ver te zoeken en ze was erg dwars.... Dacht dat ze gewoon d'r bui niet had en heb er verder niet te veel aandacht aan geschonken....
Gisteren opnieuw een dressuur poging gedaan, echter na 20 minuten uut pure wanhoop en frustratie weer uitgespannen. In 10 minuten tijd heeft mevrouw 4x haar tong over het bit weten werken, waarna ze volledig in paniek is omdat het pijn doet (ze reageert erg heftig op de kinketting, waar natuurlijk meer druk op komt als ze haar mond opent om de tond over het bit te gooien). Telkens mijn kinketting losgemaakt, tong normaal gedaan en verder gereden. De stelling en buiging was nog dramatischer als de laatste keer, ze kon nu alleen maar linkom de bocht om met rechter stelling en andersom.... Na de 6e of 7e keer de tong over het bit te hebben gehad ben ik gestopt, dit was voor ons beide gewoon niet leuk meer...
Ik weet zeker dat mijn bit niet te laag hangt, hij kan bijna niet hoger, anders krijgt ze zo'n "smile" bekkie, da's ook niet de bedoeling. Heb mijn kinketting strakker en losser gedaan, had geen effect, heb ook mijn teugels vergespt, zowel scherper als milder, maar ook dit maakte helemaal niks uit!
Heb direct mijn instructrice gecontact en ik heb dinsdag weer les, voor die tijd span ik haar ff niet meer in maar wil toch weten hoe jullie hierover denken!
Onder de man loopt ze dus ook met die thiedemanstang en heeft ze nog nooit haar tong erover heen gegooid.... Met de liverpool is het tot nu toe 1 of 2x gebeurd.
Maar wat nu? Door gaan met longeren om de buiging en stelling beter te krijgen terwijl het nu juist alleen maar slechter gaat? Of stoppen met longeren? En het bit? De liverpool, waar ze in eerste instantie minder fijn mee liep er weer in hangen en toch op de een of andere manier bitringen eromheen zien te krijgen? Of met de thiedeman verde rgeen en iets anders veranderen?
Ik weet het ff niet meer, ze leek zo fijn te lopen met die thiedeman voor de wagen, de stelling en buiging leek zelfs beter te gaan als met de liverpool. Maar ze deed gisteren zo achterlijk.... Ik wil niet in een negatieve spiraal komen met d'r! Normaal gaan we veel naar buiten enzo maar dat dur fik nu ff niet, omdat ikdus bang ben dat bij de liverpool haar velletje ertussen komt en ze dus uit haar dak gaat en bij de thiedeman ben ik bang dat ze haar tong erover heen gooit....
Help?