Tjibbe aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SanneKJarig

Tjibbe aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 18:28

Hallo!

Vanmiddag ben ik met mijn zusje eventjes met Tjibbe bezig geweest!
Het is ongeveer een half jaar, of misschien wel meer, geleden dat hij voor het laatst aan de LL heeft gezeten.
Op de foto's ben ik niet met Tjibbe bezig, maar mn zussie, voor haar is het één van de eerste keren dat ze dit doet.
Ze vinden het allebei nog best wel lastig, en Tjibbe probeert graag uit }>
Tips zijn heel erg welkom!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Anoniem

Re: Tjibbe aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:47

Leuke pony :) Altijd leuk die shetjes :)

Ben je nu met lange lijnen bezig of met lange teugelen?
Want voor lange lijnen loop je (loopt je zus) teveel aan de binnenkant en voor lange teugelen loop je iets te ver van de pony af (en heb je ook onhandig veel teugel vast :P ).
Krijg ook een beetje het idee, maar dat is moeilijk vanaf foto's te zien natuurlijk, dat pony niet goed weet wat je nu eigenlijk wil .. misschien komt dat ook door niet de juiste positie te hebben (of zelf niet te weten wat je wil, heb ik ook last van hoor :)) ). Maar nogmaals, dat is moeilijk vanaf foto's te zien natuurlijk dus misschien ben ik mis.

En verder ben ik ook nog maar beginner hoor :Y)

SanneKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 18:54

Tja, dat is een goede vraag idd :P
Eigenlijk was het een soort van combinatie :P maar toch wat meer richting langelijnen ;)
Nee de pony had het af en toe idd niet helemaal door nee, mn zusje is wat dat betreft nog redelijk onervaren en geeft ze niet precies de goede hulpen etc. Ze vond het ook best lastig! Wat je dan idd weer aan de pony terug kunt zien ;)
Maar bedankt voor je reactie! :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:07

een tip doe geen klompen aan. voorderst is het helemaal goed!

SanneKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 19:48

haha :P ja maak haar dat maar eens wijs!
ze loopt overal op die dingen :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:51

Sjors493 schreef:
een tip doe geen klompen aan. voorderst is het helemaal goed!

Hoezo mag ze geen klompen aan? Wat een bullshit..

SanneKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 20:32

Misschien dat hij bedoeld dat je er eerder mee door je enkel gaat? Verder zou ik het ook niet weten :P

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:00

SanneK schreef:
Misschien dat hij bedoeld dat je er eerder mee door je enkel gaat? Verder zou ik het ook niet weten :P

ja dat bedoel ik. het is ook koud (moet je zelf weten), en als je pony erop gaat staan dan doet het AUW!!

SanneKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 21:03

Nou bij deze klompen doet het juist geen pijn hoor :P Ze hebben echt keiharde neuzen!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:04

SanneK schreef:
Nou bij deze klompen doet het juist geen pijn hoor :P Ze hebben echt keiharde neuzen!

dan heb je speciale klompen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:04

SanneK schreef:
haha :P ja maak haar dat maar eens wijs!
ze loopt overal op die dingen :P

ook op school?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:48

Tja, ook ik vraag me een beetje af wat je nu precies wilt bereiken hiermee. Wil je je pony voorbereiden op het mennen (werken aan de lange lijnen) of heb je als doel om je pony dressuurmatig te trainen en wat bij te brengen (dressuur aan de lange teugel).

Het is het nu namelijk allebei net niet ;) Daarbij vraag ik me ook af of het niet handiger is om met een kaptoom/stalhalster of anders een gewoon hoofdstel met bit te gaan werken. Doordat de lijnen nu aan 1 punt bevestigd zitten komen de hulpen niet helemaal juist door bij je pony. Tenminste dit is wat ik afzie aan de foto's. Het sturen aan de lange lijnen is al lastiger omdat je de beenhulpen mist, maar je maakt het jezelf nu wel erg moeilijk door geen duidelijke links en rechts te hebben.

Mijn tip: lees je wat meer in over het werken aan de lange lijnen en lange teugel. Wat wil je eigenlijk trainen met je pony, en vooral hoe. Het ontbreekt bij jullie denk ik vooral aan ervaring, dus mijn tip; zoek er wat meer over op! De teugelvoering bijv. is niet zoals het hoort, zowel bij lange lijnen als lange teugel niet.

SanneKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 22:03

Dankje voor je reactie! :) Daar heb ik wat aan!
Maar over dat je niet zo goed kan zien wat het nu is, komt denk ik grotendeels doordat mn zusje dit dus nog bijna nooit gedaan had. Ze zat het grootste gedeelte ook de hele tijd met de teugels in de knoop omdat die toch best wel lang zijn :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:05

Wat een schatje zeg! Ik zou wel een hoofdstel of halster gaan gebruiken met aan beide kanten van het hoofd een eigen bevestigingspunt. :)

SanneKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 22:10

Ja daar zat ik idd ook al aan te denken! :) Maar ik had op dit moment even niks anders.. ;) Volgende keer ga ik dat zeker proberen!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:30

Ik train zelf nu wel gewoon met hoofdstel (ongebroken trens), maar heb ook een tijd met touwhalster gewerkt! Gaat prima, je kunt alleen wel minder speicifiek zijn dan bij een kaptoom of bit.

Ik train zelf op de academische rijkunst manier, alleen hebben ze geen kaptomen voor shetlanders. Daarom heb ik er voor gekozen het met bit te doen. Ik heb verder ook veel getraint met een onderlegde lage neusriem, alleen hierbij worden de hulpen steeds vager naarmate ze naar de neus toe gaan (hoe langer je lijnen hoe vager ze aankomen). Met bit kan ik dus het gevoeligst trainen met het maximale bereik.

Hier foto met touwhalster (ik deed/doe ze wel aan de zijkant, dit is trouwens al weer 2 jaar geleden):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MT7GAY4I-D.jpg
Ik doe trouwens ook longeren aan de lange lijnen zonder druk verder, om te kijken hoe goed zed op hun eigen benen blijven lopen.

Foto met bit(afgelopen winter, meer verzamelde draf):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TLLSBYZV-D.jpg