jong paard leren sturen dubbele lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

jong paard leren sturen dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:12

ik ben op het gemak bezig geweest mijn jong paard de basis bij te brengen stap draf galop op comando aan een enkele longeer lijn.

nu wil ik graag een nieuwe uitdaging namelijk leren sturen enz aan de dubbelel lijnen ( hier heb ik geen ervaring mee)
heb er hulp bij gekregen maar zowel voor paard als voor mij lag deze persoon ons niet
en kwamen we er na en les achter dit is het niet de persoon die ons dit moet leren.
nu heeft iemand die ment aan geboden ons te leren hoe het werkt
maar kan dat zo maar en is dat nu dezelfde manier van werken ik wil hem western gaan rijden

en tips om je paard pony te leren met dubbelel lijne of bv te leren sturen zijn natuurlijk altijd welkom
ga weer zoeken naar een persoon die ons kan helpen maar tot ik de juiste gevonden heb wil ik toch graag wat met dubbelle lijnen doen
mag ook per pb contact gezocht worden met mij regio brabant/zeeland

Juangi

Re: jong paard leren sturen dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:21

Wellicht heb je wat aan dit topic:

[HK] Het grote beleertopic in de HK

Zelf ben ik hier al voor een deel aan begonnen. Het plan is om de mijne in de zomer te beleren en dit wil ik van te voren al bevestigd hebben.

Ik zelf ben begonnen met hoofdstel. Wil hem ook met hoofdstel beleren dus vandaar. Eerst ben ik dus met 2 lange lijnen gaan longeren (dus aan elke bitring een lijn), zodat hij dus voelt dat er teugels hangen, maar ik gebruik ze niet. Daarna heb ik dus kortere teugels gepakt en vastgeklikt, ben toen naast zijn hals gestaan en heb hem naar voren geleidt. Eerst rechtdoor. Daarna een bocht gemaakt, eerst naar links (ik stond ook links) en heb toen lichte druk op het bitring gezet en hem naar links gestuurd. Tis nog best lastig, maar hij had het snel door.

Rechts gaat dezelfde manier, wat druk zetten op rechterteugel maar dan duw je tegen zijn hals aan zodat je hem alsware naar rechts duwt. Ik heb eerst dit allebei aan de hals bevestigt. Vandaag wil ik dus bezig achter zijn schouder.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:28

he bedankt ga het eens lezen op het gemak
ik ben ook al bezig met mijn jon gpaard maar wil gewoon zelf een hoop doen zodat ik later trots op mezelf kan zijn en niet op de prof..die de knoppen er op gezet heb voor mij

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:34

Als jij wilt leren longeren aan de dubbele longe, kan je dat het best leren met een paard waarmee (liefst al jaren) gemend wordt. Dan leer je het beter en sneller en kan je vervolgens met jou paard het geleerde in de praktijk brengen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:36

albert bedankt dus tussen mennen en dubbelel lijnen zit weinig verschil..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:40

Weinig. Overigens leer je het snelst van dubbele longe werk met een pony; lekker handzaam en watervlug.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:59

oke weer wat geleerd ...