verschil met rijden tussen ev en kwpn er??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

santos

verschil met rijden tussen ev en kwpn er??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 03:01

Ik merk steeds vaker dat ik van mening verschil met mijn instructeur omtrent het rijden. hij vind bijv. dat ik meer zweep moet gebruiken. Zelf merk ik dat mijn ev, daar erg opgewonden van raakt en het duurd dan weer even voor de ontspanning terug is. Zo vind ik wel meer dingetjes niet helemaal op de ev van toepassing.

Mijn idee is dan ook; een ev. is geen kwpn er of iets dergelijks en daar moet je soms iets anders mee om gaan.

Is dit eigenwijsigheid van mij of vinden meer ev rijders dit :o

Pentax

Re: verschil met rijden tussen ev en kwpn er??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 03:09

Mijn kwpner (ok ok 44,53% ox/xx) heeft daar ook last van.
Maar ken ook tinkers, shetlanders, etc. etc. die daar last van hebben...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 03:11

Ik weet niet of het nou zo verschilt per ras. Maar als je geen vertrouwen hebt in je instructeur en regelmatig van mening verschilt dan zou ik gewoon een andere instructeur zoeken.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 04:44

ik denk dat dat toch echt per individu verschilt. Mijn ijslanders is namelijk ook zo'n hittepetit als het op een zweep aankomt. En als mijn av de zweep ziet, weet ie dat het getreiter over is. Om maar 2 voorbeelden te geven. Dit ligt echt niet aan 'de ev'.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 07:49

ev is nu eenmaal gevoeliger,ook vind ik als ze gestresst reken heb je ze niet 123 weer kalm.ik zou een instructrice/teur zoeken die past bij jou paard en bij jou.ik heb echt geen zweep nodig op mijn ev ze zijn normaal voorwaarts genoeg.we hebben ook een kwpn maar deze is veel relaxer.maar dat wil niet zeggen dat alle kwpn paarden dat allemaal zijn

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:45

ik heb zelf een EV voor dressuur en idd veel lesgevers kunnen wel omgaan met een bloederig paard maar niet met een EV. Bij de mijne moet ik ook absoluut niet te vaak met de zweep bijtikken, want die wordt enorm gepikeerd en stuiterig...
Ook is het opletten met het herhalen van oefeningen ze zijn zo intelligent en denken veel te snel mee, je kan nooit meer dan 2-3x een diagonaal op voor middendraf of ze zijn uit zichzelf al weg, galopwissels hetzelfde, te veel overgangen en ze worden vaak overgevoelig voor de beenhulpen. schijnovergangen en schakelen dan weer minder...

Ik heb nu ook echt een instructrice die zelf EV's heeft, fokt en uitgebracht heeft op wedstrijd.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 00:00

oke bedankt voor de antwoorden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:34

EV's zijn over het algemeen sneller beledigd dan andere paarden. Het is een beetje de grens opzoeken en daar net onder blijven. Kun je bij een KWPN nog best wel even doorduwen, bij een EV heb je de kans dat ze de grens passeren en dat je er vervolgens niets meer mee kunt de rest van de les.
Lijkt me dat je met je lesgever dus moet kijken wat werkt en dat jij zelf moet aangeven of iets nog wel kan of niet (jij voelt immers het beste wat er onder je gebeurd!).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:51

idd de mijne kan echt beledigd reageren op zweepgebruik. En al helemaal als het in haar ogen ogen onterecht is...

ik heb echt meerdere instructeurs gehad, maar bijna geen enkele kon goed inspelen op de goede eigenschappen. Meestal ging mijn paard gewoon in de staak en ging dingen verzinnen die ze anders nooit deed, dus :wave: en op naar de volgende

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 00:41

jullie omschrijven een beetje mijn gevoel, maar ik wil niet eigenwijs zijn, tov de instructeur :o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:47

tsja je moet met een EV gereden hebben om het te weten ...

freckels41

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:04

gewoon eigenwijs(heid)zijn en op je eigen gevoel afgaan bij vb geen zweep gebruiken als het moet een spoorje dat is beter ,
ik hed mijn vb altijd alleen met een spoortje gereden ook de heetere onder hen ,en ik heb er meerdere

freckels41

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:05

gewoon eigenwijs(heid)zijn en op je eigen gevoel afgaan bij vb geen zweep gebruiken als het moet een spoorje dat is beter ,
ik hed mijn vb altijd alleen met een spoortje gereden ook de heetere onder hen ,en ik heb er meerdere

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:12

Mijn Ev is zeer sensibel maar wel eerlijk!
Het zijn paarden die met respect behandelt dienen te worden anders ga je gegarandeert de bietenbrug ermee op.
Heb dit ook door zelf ondervinden ervaren.
Daarnaast kan ik mijn warmbloedje gewoon als het moet eens flink op zijn plek zetten, het verschil tussen die twee is enorm!

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:00

sommige instructeurs kunnen nu eenmaal niet met een volbloed overweg, andere instructeur nemen dus.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:39

Ik heb een kwpner met 42% volbloed erin en merk dat ze erg gevoelig is en idd ook die ontspanning krijgen wat langer duurt, je moet er heel subtiel en rustig mee omgaan En zelf ook ontspannen en geduldig zijn, anders raakt ze alleen maar meer gespannen en onzeker.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:50

Een EV moet je niet met de zweep rijden, als je die een keer verkeerd gebruikt vergeten ze dit voorlopig niet en wordt het alleen maar tegen je gebruikt. Je moet met een EV om kunnen gaan want het zijn zeer gevoelige paarden.
Mijn eerste paard was een 100% EV, heel goed karakter en werklustig, maar je moest haar niet met zweep rijden. Daarna heb ik een KWPN-er met niet al te veel bloed gehad en daar kon je een zweep op stuk slaan zonder dat hij met zijn ogen knipperde. Het paard wat ik nu heb heeft een EV vader en haar hoef ik ook echt niet met zweep te rijden.
Het lijkt mij dat je een andere instructeur moet zoeken, iemand die wel weet hoe het karakter en het sensibele van een EV is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:56

Ikima schreef:
Een EV moet je niet met de zweep rijden, als je die een keer verkeerd gebruikt vergeten ze dit voorlopig niet en wordt het alleen maar tegen je gebruikt. Je moet met een EV om kunnen gaan want het zijn zeer gevoelige paarden.
Mijn eerste paard was een 100% EV, heel goed karakter en werklustig, maar je moest haar niet met zweep rijden. Daarna heb ik een KWPN-er met niet al te veel bloed gehad en daar kon je een zweep op stuk slaan zonder dat hij met zijn ogen knipperde. Het paard wat ik nu heb heeft een EV vader en haar hoef ik ook echt niet met zweep te rijden.
Het lijkt mij dat je een andere instructeur moet zoeken, iemand die wel weet hoe het karakter en het sensibele van een EV is.

incorrect zweepgebruik of onterecht afstraffen algemeen wordt nooit vergeten. Maar je kan een EV wel met zweep rijden, ze zijn alleen zo intelligent dat je ze waarschijnlijk maar 1x moet gebruiken (en niet te overweldigend).

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:00

Dat ben ik met je eens, voor een volbloed volstaat een lichte aanraking van de zweep al mocht het nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:06

Een volbloed is over het algemeen veel gevoeliger. Wij hebben een ruin met veel EV erin en daar moet je echt heel anders mee omgaan dan met de anderen. De fjorden krijgen soms een schop voor hun kont en komen daar nauwelijks van onder de indruk. Maar als ik bij hem alleen al "rotknol!" roep dan denkt 'ie minstens dat 'ie naar de slager moet.
Met rijden net zo. Daar moet je echt niet een keer onterecht je zweep bij gebruiken want dan is 'ie over de huppel en keert hij helemaal in zichzelf. Is echt een totaal andere persoonlijkheid.

Een instructeur moet ook om kunnen gaan met jouw type paard he, en soms ligt dat elkaar niet.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:44

Ze leren heel snel ook idd.... dat is een voordeel en tegelijk een nadeel.... De goede gingen leren ze snel... maar ook de minder goede dingen of ervaringen...
Maar je moet een instructrice vinden die bij jou en je paard past. Ik merk ook dat dit erg lastig is hoor! Ik wil ook een instructrice die snapt dat de zit wel belangrijk heeft en heel veel invloed heeft op je paard en die vanuit de ontspanning werkt... Maar is moeilijk te vinden...