Veel te voorwaarts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Veel te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:10

Ik ben al tijden bezig natural horsemanship met mijn Arabische Volbloed te doen, en het gaat al steeds beter - voornamelijk vanaf de grond. Als ik echter op hem rijd, wordt hij heel snel heet en wil hij alleen nog maar voorwaarts. In de rijbak vind ik dit nog niet zo erg, dan is hij het snel genoeg zat en hoef ik dus niet echt een strijd met hem aan te gaan. Op een buitenrit echter kan hij gewoon anderhalf uur door blijven drammen. Dan kan ik wel heel veel overgangen rijden, maar hij blijft onwijs naar voren trekken, wat mij maar één allerlaatste mogelijkheid geeft: De teugels gebruiken. En soms niet zo zuinig ook (waar ik helemaal niet blij mee ben)! Geregeld moet ik hem in zijn mond trekken om hem terug te nemen.

Heeft iemand tips om hem rustiger en meer ontspannen te krijgen op buitenrit? En dit is overigens niet altijd zo, maar wel vaak. Soms is hij lekker ontspannen en loopt hij netjes zijn rondje aan een lange teugel. Tijdens één van zijn drukke buien zorg ik er in ieder geval voor dat hij bijna continue mag draven, en dat er ook (zo snel mogelijk) ruimte is om hem te laten galopperen. Zelfs als hij dan na verloop van tijd hijgend en puffend af begint te remmen verdomd hij het om zich terug te laten nemen naar de draf.

Nog een paar punten wat ik nu al aan het doen ben met hem;

*Overgang rijden zodra hij te heet wordt, zodat hij heel goed op me gaat letten (en netjes op mijn hulpen gaat reageren).
*Zo nu en dan stilzetten, en wachten tot hij ontspant.
*Tijdens elke buitenrit geef ik hem ook ruimschoots de kans om zijn energie kwijt te kunnen.

Nu ik mijn verhaal aan het typen ben geweest ben ik me nóg iets af gaan vragen:

1. Is het niet verkeerd dat ik hem ook (bijna) elke buitenrit voluit laat galopperen - zonder remmen, etc? Want daardoor krijgt hij eigenlijk wel zijn zin.

En dus:
2. Hoe krijg ik hem ontspannen op een buitenrit? (Hij is nergens bang van.)

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:33

Heb je al geprobeerd om hem op een kleine volte te zetten, als ie weer snel gaat?
Dan heeft hij niet zo de ruimte om weg te schieten..
Dat is vaak mijn oplossing, om maar niet in de mond te hoeven trekken.
Alleen niet zo handig op buitenritten misschien :P

Succes! Ik ben benieuwd hoe mede-bokkers dit oplossen :)

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:06

Ik rij zelf ook zo'n bommetje die alleen maar hard wil en het liefs voluit in de galop.
Ook als hij zand onder zijn voeten voelt wil hij gaan.(OP buitenrit)Heeft mij veel zweetdruppels gekost haha
Ik rij veel overgangen met hem en IK beslis wat we gaan doen, dus probeer constant dat hij zijn aandacht bij mij heeft.
En probeer die ontspanning te vinden(heb je meer controle over je paard) Niet met losse teugel, houd contact met de mond en zorg dat je paard wat naar beneden loopt.Weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen misschien dat er een bokker is die dat even goed kan verwoorden :o
Soms is het nodig om alleen maar een stap/draf ritje te maken.
Galop doe ik wel maar dan hou ik hem wel zoveel mogelijk bij mij, als ik hem voluit laat racen dan wordt hij alleen maar drukker.
Moet zeggen gaat de laatste tijd erg goed.... Wat ook wel helpt is om eens een andere route te nemen onbekend terrein voor je paard, helpt bij die ik rij wel heel goed....
Succes :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:22

Heerlijk toch, van die hardlopers? :P
Met mijn merrie heb ik het eerste jaar buitenritten alleen maar in stap gedaan, zij kon in het begin alleen in stap even opwarmen en daarna had ze alleen nog (ren)galop en dribbel beschikbaar. Dat jaar buiten stappen heeft gezorgd dat ze daarna ook weer enigszins tot rust kon komen tijdens een buitenrit.
Maar nog steeds (18 jaar later) wil ze graag hard, wil ze eigenlijk niet stoppen met galoperen. Je kunt je er druk over maken of tot op zekere hoogte accepteren dat ze zo zijn. Er zijn dagen dat ik alleen maar een staprit doe, dat jaar stappen heeft opgeleverd dat ze dat nu ook gewoon kan en accepteert (niet elke rit, natuurlijk). Maar met enige regelmaat moet ik haar even gewoon als een dolle laten gaan op de hei om haar tevreden te houden.
Dingen die (bij mijn merrie) helpen zijn:
-regelmatig flinke buitenritten maken met veel draf (endurancestijl, dus kwartier of meer lekker draftempo draven) en galop, maar wel stapsessies ertussen
-zeker niet elke rit rengalop toelaten, maar wel met enige regelmaat. Wissel het af met flinke stukken handgalop en arbeidsgalop en bovengenoemde drafstukken
-touwhalster of hackamore in plaats van bit (met bit gaat ze buiten veel meer vechten, met touwhalster en hackamore luistert ze stukken beter)
-accepteren dat het een "loper" is :D

Stoppen en wachten tot ze ontspant heeft bij mijn merrie in ieder geval een tegengesteld effect. Wat bij mijn merrie vooral het kwartje heeft laten vallen is een rit van ongeveer 15 km vrijwel compleet in vlotte draf en galop, tijdens die rit was ze nog knetterdruk en heet, maar daarna had ze door dat je met lange stukken draf ook lekker de energie kwijt kon.

eekhoornerik

Re: Veel te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:40

rijd zelf ook al jaren op arabieren en ze kunnen inderdaad behoorlijk heet worden op buitenrit (niet allemaal hoor ;-)).

Wat ik altijd doe is dressuurmatig blijven rijden, natuurlijk mogen ze af en toe even de benen strekken op mijn teken, maar een buitenrit is voor mij net zo goed een soort van training.

Hier wat tips:

- Let goed op jouw eigen houding, netjes rechtop zitten, ademhaling vanuit je buik en vanuit je zit de bewegingen van je paard sturen. Zorg dat je goed diep en zwaar zit en dat je je paard met je zit kunt rijden (in wezen heb je geen teugels nodig).

- Door jouw correcte houding zal je paard beter ondertreden, zijn rug bollen en zijn hals buigen. Zo kan je je paard nageeflijk rijden door middel van overgangen, af en toe wat schouderbinnenwaarts meepakken (kan prima op een ruiterpad).

- Meeste paarden worden heet na het galloperen, vooral als dat richting huis gaat ;-). Probeer als het lukt alleen een handgalopje (dus geen benen strekken en laten gaan), zodra je paard versnelt neem je hem gewoon weer terug naar draf of de handgalop. De galop mag nooit een reden zijn dat je paard niet meer naar je luistert of op jouw gefocused is.

- Als een handgalop niet lukt dan is het gewoon draven en stappen. Probeer ook in de draf en de stap wat te verzamelen (dus steeds langzamer gaan, als het lukt op je zit, maar wel been blijven geven en opvangen van voor).

- En nu in het kort: blijf dressuurmatig rijden!

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 23:07

Dank jullie wel voor al jullie tips! Samengevat komt het er dus gewoon op neer dat ik hem wat meer dressuurmatig moet rijden; beter bezighouden enzovoorts. En (zoals ik al vermoedde) niet altijd die rengalop toestaan als het ook maar even kan. Zelf het heft in handen nemen, en zelf het tempo bepalen. En die lange stukken lekker draven (met tempowisselingen daarin) zal ook wel goed werken ja. Ik ga proberen alles zo goed mogelijk toe te passen!
Ik wilde (inderdaad) overgaan op bitloos, alleen een Hackamore schijnt dan weer erg scherp te zijn (?) en van een touwhalster snapt Marano eigenlijk geen hol - het sturen dan. Dat hebben we meerdere malen geprobeerd en geoefend maar het touwhalster-systeem snapt hij gewoon niet. Zat dus toch te denken aan Hackamore of gewoon een neusriem... Wordt nog even zoeken. Andere tips voor bitloze optomingen, misschien?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:43

Da's best goed samengevat, ja :D

Bitloze optomingen moet je zelf een beetje uitvogelen wat voor jullie als combi goed werkt. Bij mijn merrie werkt het touwhalster goed, maar die kende neckreining al en is verder op erg lichte (gewichts)hulpen te rijden. Alleen de hulp voor "rustig aan" wil niet altijd even goed doorkomen, iets met oostindisch ongevoelig :+
Hackamore is inderdaad nogal een pittige optoming, die gebruik ik ook bij uitzondering als ik meer discussie over tempo verwacht dan waar ik mee om wil gaan. Paard vindt de hack om die reden ook niet zo grappig, maar ze accepteert hem wel. Toch zijn er ook paarden die er juist heel positief op reageren en er zijn ook allerlei gradaties in te vinden. De Duitse hackamore is in principe het scherpst, maar ook het stabielst, s-hack is redelijk stabiel en wat vriendelijker, engelse hack is nogal wiebelig, maar genoeg paarden die er goed op reageren, de bloem is in te stellen als hele lichte hack of als sidepull.
Als je paard neckreining en gewichtshulpen voor sturing niet goed snapt, is een hackamore ook niet echt een goede optie. Een hack moet je bij voorkeur met 1 hand rijden om de druk op beide teugels gelijk te houden (normaal gesproken geen druk op de teugels, sturen met neckreining en gewichtshulp).
In jouw geval zou je meer kunnen kijken naar een sidepull of een Meroth (kingekruist met een veer op de neus die zorgt voor een goede release), dat zijn duidelijke optomingen waar je ook nog een leuk stukje dressuur mee kunt doen. ;)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:56

Ik heb dit ook gehad met mijn arab de 1e jaren. Werd er wel eens moe van buiten, want ik wilde lekker relaxed buitenrijden en niet alleen maar tegenhouden en dribbel dribbel, maar uiteindelijk reed ik hem de laatste 4 jaar buiten altijd met losse teugel en op stemhulpen. Zalig! Zei ik: Galop en dan een rustig handgalopje, zei ik terug, dan ging hij in draf. Zei ik terwijl we in galop waren: Jaahh, dan wist hij dat hij harder mocht.
Dus niet opgeven hoor ;) .

lailapri

Re: Veel te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:13

je zou eens kunnen zoeken op centered riding, ik merk dat deze manier goed kan uitpakken bij loperige paardjes zonder dat je er een trek wedstrijd van maakt.