Ik heb deze week een paard gekocht waarvan ik vond dat hij wel genoeg in de manege heeft gelest. Ik was niet op zoek maar heb het voor mijn vriend het paard gedaan. veel geregel etc etc. alles nieuw zadel op maat, Döbert, haamstra longeerset etc etc etc. Dacht dat hij na de manegetijd wel goed materiaal verdient had...
Nu heb ik het paard laten keuren en wat ik al verwachte was dat alles in orde was op een stijve achterhand na. Nu zie ik de aanschaf als pre-pensioen daar hij inmiddels 15 is geworden.
De arts gaf aan dat de achterhand versoepeld en versterkt kan worden door te longeren. Dus ik alle spullen aangeschaft ( singel, enkele en dubbelelijn etc etc). maar ja...je kan allemaal mooie en goede spullen kopen..ze moeten ook gebruikt worden. ik heb nu longeerles genomen naast de rijlessen om alles op de juiste manier toe te kunnen passen.
Wat ik nu nodig heb of waar ik naar op zoek ben is een longeer trainingsprogramma. beginnend bij:
1. xx minuten instappen 2. xx minuten LH draven 3. xx minuten RH draven 4. xx minuten ...
zijn levens programma ziet er momenteel uit:
1 dag vrij gewoon op paddock 5 dagen 1 tot 1,5 uur per dag werken daarnaast 1,5 tot 2 uur paddock.
wat ik nu dus zoek is hoelang ik moet longeren ik dacht elke dag half uurtje maximaal hoe kan ik het beste de achterhand loswerken en sterker maken door longeertraining. hoe kom ik aan een goed ondebouw trainingsprogramma.
doel is simpelweg losser maken. en verder lessen en vooral bos in en strand op alles erg relax.
ik hoop dat iemand mij aan een programma kan helpen zodat ik dit na de longeerlessen direct kan gaan toepassen.
Ik denk niet dat 1 programma voor alle paarden werkt, je moet naar je paard kijken en dan specifiek op dat paard een programma maken en daar zelfs met gemak van af kunnen wijken als het niet gaat zoals je zou willen. Kijk naar wat je paard aankan, maar longeer niet langer dan een half uur, het is redelijk zwaar voor ze.
Je kunt niet vanaf een vast schema werken. Stomweg omdat het voor elk paard verschillend is. Mijn oude merrie bv moet veel langer instappen en buigoefeningen doen om los te worden dan mijn jongere die bij het buitenspelen ook echt speelt en dus eigenlijk altijd al 'losgestapt' is als ik er mee begin. De conditie van je paard speelt mee, de mate van bijzetten, de bodem, het weer, alles.
Ik denk dat je je beter een paar keer kunt laten begeleiden door een goede longeur, zodat die je uit kan leggen waar je op let, hoe je een longetraining logisch en verantwoord opbouwt, en ook hoe je 'm weer afbouwt richting cooling down.
Zondag (gisteren) eerste Longeerles gehad van zeer ervaren dame (40 jaar ervaring) we zijn begonnen na lang instappen door het bos etc. met warm lopen zonder enig onderdelen. Vervolgens na ongeveer 15 minuten (7 ,minuten links en 7 rechtsom) zagen we dat rechtsom zijn slechte kant is. Geweldig overigens om zo naar je paard te kijken! Na dit loopwerk hebben we bijzet touwtjes gezet. helemaal los maar puur om hem te laten wennen. oe wat straalde hij rechtsom "hey jullie ik ben boos" uit. maar na 5 minutjes zakte zijn hoofd/ hals en lieten hem terug vallen in zijn eigen ritme. Linksom ging aanzienlijk makkelijker. Conditioneel is hij top aangezien hij gewend is/ was 2 tot 3 uur manege lessen te lopen. nu afgesproken dit 2x per week te doen en daarna halfuurtje met zadelop het bos in te gaan en niets meer dan lekker stappen.
Opvallen vond ik de ervaring dat je de ontspanning ziet komen na enkele minuten omdat hij merkt dat wat hij zelf doet nu ineens onbelast is en hij ergens loopt met een groot vraagteken van hoe kan dit. ik loop voel geen manege klanten stuiteren...
afgesproken woensdag weer te laten wennen aan de bijzet zonder bespanning om hem eerst te laten wennen aan het idee dat hij zich kan loslaten omdat er geen belasting op zijn zug is.
overigens leuk om te melden. hij reageerde geweldig op stem hulp en had zweep niet nodig. had omhoog was voldoende om te laten versnellen en omlaag de vertraging.
Na het werk merkte ik als relatieve nono hoe ontspannen hij was. niet moe maar echt ontspannen. En dat is waarvandaan er gewerkt moet gaan worden heb ik nu begrepen. Dus de komende weken niet alleen na maar vooral voor en tijdens zijn onspanning laten vinden.
Op naar 3 maart waarop ik me heb ingeschreven bij een clinnic van Haamstra. (als kijker uiteraard)
Las deze Forum regelmatig maar besef nu pas de passie van een ieder hier.
nutella
Geplaatst: 21-02-11 13:53
Bijzonder dat je een paard dat zo hard gewerkt heeft op deze wijze een kans geeft. Respect!
Wat fijn dat het zo goed is gegaan. Ik kan zeggen: Lammert Haanstra is fijn om naar te luisteren en om mee te doen. Hij legt heel goed uit wat hij nou doet en wat hij wil zien/bereiken en geeft ook aan wanneer het paard zover is. Ik vond het een fijne man die over dingen veel verder doordenkt dan dat de meeste mensen in eerste instantie doen. Ik heb een paar keer les van hem gehad en vond dit erg leuk ondanks de kou (het was winter). In mijn geval liet hij je zelf ook dingen doen waardoor je ook meer begreep wat hij nou aan het doen was.
Wat leuk om te lezen dat je al meteen zoveel gedaan, gezien en herkend hebt! Heerlijk! Longeren is zo'n fijne manier om met je paard te werken en er heerlijk naar te kunnen kijken, maar ook om rijtechnische probleempjes te herkennen en verhelpen! Veel plezier bij Lammert alvast, maar dat komt vast goed!
Dat we nobel zijn hoor ik vaker...maar buiten de baas thuis om die redelijk goed kan rijden was ik natuurlijk ook 1 van de stuiter manege klanten! ok ok stuiteren valt is nu wel weg maar toch.
Doel is simpel samen leren samen genieten samen plezier maken.