als je gaat longeren staat hij tegenover je wat moet je doen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

123djeby

als je gaat longeren staat hij tegenover je wat moet je doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:40

hooi bokkers :D

ik heb een 5 jarige NRPS pony met 3 kwart arabisch bloed het is een fijne pony maar longeren dat is een andere verhaal hij is dan vrij dominant en probeert me geheel uit. Hij staat vaak recht tegenover mij en gaat dan steigeren en schijn trappen ( hij weet dat hij dat niet moet doen ). Voorheen deed hij dit suppr goed maar naarmate hij ouder werd deed hij moeilijker en was hij bijna niet te hand haven, ik zelf krijg hem soms weer op de baan maar mijn bijrijdster helemaal niet. Hij weet dat ik rustig blijft en een soort van driehoek vormt met hem ( touw en zweep ) maar zelfs dan luisterd hij soms niet, hij weet dat hij verkeerd bezig is en rent altijd keihard weg maar dat vind ik ook niet de bedoeling ik wil hem gewoon kunnen hand haven op een rustige manier en diervriendlijk zijn. Mijn lesgeefster krijgt het wel voor elkaar maar wat wij ook doen altijd is de strijd er zelfs me zijn 2e in het midden doet hij nog moeilijk |(

kunnen jullie mij tips geven en helpen???
ik hoor jullie reacties wel :o

xxesmee

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:47

Je moet zelf net wat sneller worden en zorgen dat je je paard echt van je af blijft drijven. Als jij teveel richting voorhand loopt geef je hem de ruimte om om te draaien. Die ruimte moet je hem dus niet geven. Zorg dus dat je voor je gevoel duidelijk naar de achterhand toestapt en je paard van je af drijft. Let ook op je lichaamshouden, je draait in je heup/schouder naar de achterhand toe. Op die manier sluit je hem aan de achterkant op (je drijft hem van je af) en geef je hem de ruimte om naar voren weg te lopen. Draai je zelf naar de voorhand toe dan sluit je hem juist op aan de voorkant en geef je dus zelf het signaal af dat hij om moet draaien.

Overigens hoeven ze dat naar me op steigeren bij mij maar 1 keer te proberen... Maar uiteindelijk ben jij wel de oorzaak, je geeft hem de gelegenheid.

blokje

Re: als je gaat longeren staat hij tegenover je wat moet je doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:53

Idd wat equimotion zegt je moet hem voor zijn. Mijn vz paard deed dit ook en als ze tegen over me stond tikte ik met de zweep gewoon op der kont :P Dan liep ze wel weer. Maar ik moest continu me aandacht bij haar houden 3 seconde aandacht ergens anders en mevrouw keerde zich naar me toe ;)

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:58

Ik longeer enkel met dubbele lijnen en daarmee zou je probleem ook heel snel opgelost zijn.

Heb je een afgezette longeercirkel? Werk dan eens los met je paard en zoek de plaats tov van je paard om hem los rond te sturen. Dit is schuin achter hem, en je kijkt naar de schouder en het hoofd, niet naar de achterhand. Als je de achterhand wegstuurt is het logisch dat de voorhand naar je toedraait. Dus dat naar je toe draaien is iets wat jij waarschijnlijk onbewust vraagt aan het paard, het steigeren en schijntrappen uiteraard niet maar kan wel voortkomen uit zijn frustratie door jouw onduidelijkheid...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:02

Dubbele lijnen is idd wel een handige oplossing. TS als je dat niet kunt zou ik er wel ff les in nemen!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:03

Kan je niet een stukje afzetten en soort roundpenn creeren? (Of misschien he je die al)
Dan heb je alleen een paard en geen lijn die soms ook verkeerde signalen af kan geven.
Goed zorgen dat je rond zijn achterhand blijft, daar zit de motor.
Voorhand is stoppen of keren.
En duidelijk blijven maken dat steigeren niet de bedoeling is

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:57

Equimotion schreef:
Je moet zelf net wat sneller worden en zorgen dat je je paard echt van je af blijft drijven. Als jij teveel richting voorhand loopt geef je hem de ruimte om om te draaien. Die ruimte moet je hem dus niet geven. Zorg dus dat je voor je gevoel duidelijk naar de achterhand toestapt en je paard van je af drijft. Let ook op je lichaamshouden, je draait in je heup/schouder naar de achterhand toe. Op die manier sluit je hem aan de achterkant op (je drijft hem van je af) en geef je hem de ruimte om naar voren weg te lopen. Draai je zelf naar de voorhand toe dan sluit je hem juist op aan de voorkant en geef je dus zelf het signaal af dat hij om moet draaien.

Overigens hoeven ze dat naar me op steigeren bij mij maar 1 keer te proberen... Maar uiteindelijk ben jij wel de oorzaak, je geeft hem de gelegenheid.

nou hier was ik niet op gekomen egt bedankt ik ga het snel proberen *\o/* :D

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:59

blokje schreef:
Idd wat equimotion zegt je moet hem voor zijn. Mijn vz paard deed dit ook en als ze tegen over me stond tikte ik met de zweep gewoon op der kont :P Dan liep ze wel weer. Maar ik moest continu me aandacht bij haar houden 3 seconde aandacht ergens anders en mevrouw keerde zich naar me toe ;)

jaa dat merk ik dus ook aan hem als ik effe ergens anders naar kijkt kom hij gelijk naar binnen bedankt voor de tip ;)

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 13:03

annebe schreef:
Kan je niet een stukje afzetten en soort roundpenn creeren? (Of misschien he je die al)
Dan heb je alleen een paard en geen lijn die soms ook verkeerde signalen af kan geven.
Goed zorgen dat je rond zijn achterhand blijft, daar zit de motor.
Voorhand is stoppen of keren.
En duidelijk blijven maken dat steigeren niet de bedoeling is

ja we hebben een roundpenn dus dan zou ik hem als het waren alleen een halster om moeten laten hebben of ook dat nie? oke nu weet ik prescies wat ik verkeed heb gedaan ik liep dus naar de voorhand toe :o bedankt ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:33

-> GVL

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:41

Halster kan je rustig omlaten.
Ik ben benieuwd of het effect gaat hebben als je gaat spelen met zijn voor en achterhand.

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:27

annebe schreef:
Halster kan je rustig omlaten.
Ik ben benieuwd of het effect gaat hebben als je gaat spelen met zijn voor en achterhand.

oke bedankt ga het proberen ben ook benieuwd :)

ELNSRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:14

Je kunt het met dubbele lijnen proberen\

sjimmyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:18

hou de zweep tussen jou en het paard komt hij naar binne of gaat stil staan drijf hem dan terug
niet luisteren eens een goeie tik op zijn kont gebruik je stem als hij dan wel braaf is
maar wees consequent en let goed op probeer hem dan de volgende x voor te zijn

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 18:49

sjimmyke schreef:
hou de zweep tussen jou en het paard komt hij naar binne of gaat stil staan drijf hem dan terug
niet luisteren eens een goeie tik op zijn kont gebruik je stem als hij dan wel braaf is
maar wees consequent en let goed op probeer hem dan de volgende x voor te zijn

oke is goed bedankt voor tip ;)

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:48

het is gelukt hoor djeby luisterd weer:D ik longeer zonder zweep en lijn :D