Parelli en constante verbinding met de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Parelli en constante verbinding met de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 10:49

Over een paar maanden wil ik mijn eerste eigen paard gaan kopen. Met dat paard wil ik gaan Parellien, maar ook (klassieke) dressuurles nemen. Ik ben zelf op level 1 niveau. Nu rijst bij mij de vraag: is het niet tegenstrijdig voor een paard om te leren wijken voor druk bij parelli, maar daarnaast bij de dressuur wel te vragen om een constante hoofd-hand verbinding?

Wel weet ik uit de laatste nieuwsbrief van Parelli dat Linda net een nieuwe game heeft ontwikkeld; Game of Contact: http://www.parellinaturalhorsetraining. ... dium=email

Dus: ik weet dat het kan, kan iemand mij deze paradox uitleggen? :)

Achterom

Re: Parelli en constante verbinding met de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:56

De parelli's kunnen dat zelf prima uitleggen, op hun DVD's over fluidity... maar daarvoor moet je al wel wat verder zijn dan level 1!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:59

Nee, want naar beneden komen heeft te maken met nageeflijkheid, en niet met wijken voor druk. Doordat je je paard van achter naar voor rijdt, maak je verbinding in het hele paardenlijf, en gaat het paard zelf de onderkaak tegen het bit leggen.
Overigens rijden veel ruiters hun paarden naar beneden op de wijken-voor-druk-manier: net zo lang vervelend in die mond gaan zijn tot het paard inknikt om die hand maar te ontwijken, en de ruiter maar juichen dat het paard zo licht in de mond is........

Maar op de goede manier uitgevoerd, zijn het 2 totaal verschillende principes en zijn ze dus ook niet verwarrend voor het paard :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:02

Wendy: ja dat dacht ik al. Hoe ver moet je dan zijn? Level 3? En zou je dan pas moeten beginnen met dressuurlessen als je op dat niveau bent? Want zoals Yamcha het uitlegt zijn het dus twee verschillende begrippen die je dus naast elkaar zou kunnen gebruiken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:03

Een constante verbinding is iets anders dan constante druk hè :)
Als je je hand op het hoofd van het paard legt dat zal die daar niet voor wijken, maar als je er druk op gaat zetten wel.
Ik kan de mond van mijn paard voelen zonder dat er druk op de teugels staat :) De teugels staan dan nét strak genoeg dat ze niet in boogjes hangen en dat er ook geen druk op staat.
Maar volgens mij is dat sowieso ook het uiteindelijke doel bij klassieke dressuur, niet? Om met zo weinig mogelijk hulpen en druk een oefening gedaan te krijgen. Dat niemand dat daadwerkelijk ook zo doet is iets anders.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:05

academische rijkunst kun je heel goed combineren met Parellim waarom niet?
bij parelli level 3 en 4 ga je Finesse rijden, dat is de verfijning ed. je rijd gewoon met bit en contact.

Maar Parelli leert eerst zonder, omdat je eerst moet kunnen rijden ed voordat je met zo'n bit overweg gaat ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:20

8nnemiek schreef:
Een constante verbinding is iets anders dan constante druk hè :)
Als je je hand op het hoofd van het paard legt dat zal die daar niet voor wijken, maar als je er druk op gaat zetten wel.
Ik kan de mond van mijn paard voelen zonder dat er druk op de teugels staat :) De teugels staan dan nét strak genoeg dat ze niet in boogjes hangen en dat er ook geen druk op staat.
Maar volgens mij is dat sowieso ook het uiteindelijke doel bij klassieke dressuur, niet? Om met zo weinig mogelijk hulpen en druk een oefening gedaan te krijgen. Dat niemand dat daadwerkelijk ook zo doet is iets anders.

Ja je hebt inderdaad gelijk. :j Bij parelli heb je de friendly game; je moet je paard overal kunnen aanraken zonder dat hij daarvoor wijkt. Je hebt ook gelijk wat betreft de Klassieke dressuur, gelukkig heb ik op een stal stage mogen lopen waar ze wel weten wat klassieke dresuur inhoudt en hoe je dat op de goede manier beoefent.

Ik denk dat ik sowieso bitloos ga rijden, dus ook met dressuur. Dan wel met een bitloos hoofdstel in plaats van met touwhalster.

Maritje1991 schreef:
Maar Parelli leert eerst zonder, omdat je eerst moet kunnen rijden ed voordat je met zo'n bit overweg gaat ;)

Ja inderdaad. Heel belangrijk. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:25

dorientjuh schreef:
Bij parelli heb je de friendly game; je moet je paard overal kunnen aanraken zonder dat hij daarvoor wijkt.

Vergelijk dan de Friendly Game met het rijden met bit. Je nodigt het paard uit om contact met jou te maken, via teugel en bit, zonder dat hij wijkt. Je vraagt hem juist om jouw hand te vertrouwen, en zijn onderkaak tegen het bit aan te leggen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:07

Rijden met contact is inderdaad een friendly game. Het heeft wel een link met wijken voor druk, op een paard wat nog niet een goede porcupine/wijken voor druk heeft, moet je eigenlijk niet met contact willen rijden.
Ga gewoon door de levels heen, leer je paard (en jezelf) alles aan in kleine stapjes, dan maak je het een stuk makkelijker. Een goede freestyle (en online/liberty) is zo belangrijk voor finesse, sla geen stappen over.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:17

Het is niet tegenstrijdig, maar bij parelli begin je pas bij level 3/4 met finesse rijden. Vanwege de gezondheid van mijn paard heb ik de dressuur al aan het begin van level 2 opgepakt. Ik rij mijn paard ook klassiek en heb les volgens AR.

Het grondwerk van AR kun je vanaf level 2 leuk combineren met Parelli en het rijden is een hele mooie aanvulling op wat de parelli's bieden vanaf level 3.

Als je ervaringen wilt uitwisselen of nog vragen hebt, dan mag je me altijd pb'en.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:35

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:58

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:28

Cassidy schreef:
En Parelli komt persoonlijk naar de Equitana in Essen...dus mocht je het aan hem zelf willen vragen (en naar Essen gaan): grijp je kans!

http://www.equitana.com/pat_parelli_liv ... e=englisch

Joh, zouden we echt persoonlijk een praatje mogen maken dan in/na die show?
Wij gaan ook naar Essen.... geen idee wat zijn show gaat inhouden. Jij weet meer?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:56

Ik denk zomaar dat je na de show uitgebreid gelegenheid krijgt voor handtekeningen van en foto's met Parelli. Dan zul je hem ook vragen kunnen stellen. En als je hem niet zelf te spreken krijgt, is er gelegenheid genoeg om met een van de instructeurs te praten.

En ik weet dat er dagelijks een show is om van 17.00h -18.00h in een de kleine arena in hal 7, en een avondvullend programma op donderdag, 17 maart 2011, 20 uur, Hal 6

De dagelijkse show zal waarschijnlijik niet Parelli zelf zijn maar een aantal van zijn instructeurs. Maar je kunt kijken of je een van de shows bij kunt wonen en of hij er zelf is.

Dates
Sa, 12.03.2011 from 17:00 to 18:00 Hall 7
So, 13.03.2011 from 17:00 to 18:00 Hall 7
Mo, 14.03.2011 from 17:00 to 18:00 Hall 7
Di, 15.03.2011 from 17:00 to 18:00 Hall 7
Mi, 16.03.2011 from 17:00 to 18:00 Hall 7
Do, 17.03.2011 from 17:00 to 18:00 Hall 7
Fr, 18.03.2011 from 17:00 to 18:00 Hall 7
Sa, 19.03.2011 from 17:00 to 18:00 Hall 7
So, 20.03.2011 from 17:00 to 18:00 Hall 7

Voor het avondprogramma moet je kaartjes kopen, kosten 15 Euro, moeten vooraf besteld worden. En als het de show is die ik denk dat het is, zul je te zien krijgen wat je met Parelli allemaal kunt bereiken, een hoop theorie horen, en veel kunnen lachen. Hij weet het altijd wel leuk te brengen.