[AR] tweespan gaat niet goed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

tweespan gaat niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 19:45

sinds een jaar rijd ik met mijn huidig tweespan.
ik loop nog steeds tegen problemen aan.
wel krijg ik les, maar toch blijft dit een probleem

jackson loopt erg te klieren in het span.
dribbelen, draven als ik het niet wil etc etc.
terugnemen gaat wel, alleen mee dat hij dan denkt dat ie weer kan gaan gaat hij ook.
soms hang ik enorm in de teugels om ze dan terug te nemen, wat natuurlijk niet goed is.
moon is altijd braaf. die volgt alleen jackson als hij gaat draven.

ook als ik naar rechts stuur loopt moon met haar hoofd naar links toe.
het draaien gaat dan niet echt soepel.

ik rij veel enkelspan met ze en dan zijn ze rechtgericht en is jackson ook braaf.
het sturen is dan ook geen probleem, puur alleen in het dubbelspan.

ik wordt er moe van, want een ontspannen rit is er meestal niet bij.
iemand misschien tips?

liedje89

Re: tweespan gaat niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:18

Misschien toch eens kijken voor andere instructie, je hoort daar toch mee vooruit te gaan (heb je ook al dat hele jaar les). Tweespan is wel lastiger corrigeren, maar wanneer je paar in de bochten de verkeerde kant op buigt kan je hem eventueel wel wat met de zweep naar binnen duwen, niet perce tikken (want dan gaan de alleen maar harder) maar gewoon de schouder met de zweep begrenzen. Ik heb laatst ook les gehad met een tweespan waarbij er een liep te rommelen maar daarbij zagen we aan het einde van de les toch al wat progressie.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:19

Omdraaien? Linkse rechts, rechtse links?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:26

Dat vroeg ik me ook af of je dat al hebt geprobeerd. Maakt bij Snuit en Alwyn echt enorm uit. Natuurlijk zouden ze aan allebei de kanten moeten kunnen lopen maar als het helpt om je tweespan 'aan de loop' te krijgen dan maar even een 'vaste' opstelling.
Hoe zijn ze gewoon in omgang met elkaar? Is het dan ook zo dat de een de ander altijd volgt?
De vraag is natuurlijk of het in de samenstelling van je span zit (qua karakter, kan dat het gewoon geen match is), of in jouw manier van sturen/mennen.
Moet zeggen dat ik bij onze mannetjes echt elke keer dat ze naast elkaar staan vooruitgang zie. We hebben nog lang geen dressuurwaardig span, maar wel een setje waar je een leuke buitenrit mee kunt maken.
Weet ook niet of je er vaak mee naar buiten gaat of vooral in de bak?

Heb ook niet zoveel tips hoor, voor de rest, doe ook maar wat zeg maar :+ Maar ik hoop voor je dat je ze aan de loop krijgt, dat je ervan kunt gaan genieten want dat is wel de bedoeling natuurlijk. En ik denk dat het gewoon heel veel tijd, oefening, rust en aandacht kost om een echt goed lopend tweespan te krijgen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 20:18

vandaag met de staleigenaar weesten rijden om te kijken waar de problemen zitten.
zowiezo waren de leidsels niet goed.
ze reageerden nadat we dit aangepast hadden al stukken beter.
morgen gaan we ze omzetten om te kijken of dat nog beter gaat.
al met al had ik vandaag toch een fijne rit en heb al veel geleerd

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:45

Fijn dat het wat beter gaat. Hopen dat je wat 'knoppen' vindt om aan te draaien.

Maar heeft jouw instructeur je daar nooit op gewezen, op je leidsels en het omspannen? Mijn instructeur(s) laten het spul eerst gewoon op het normaal gat lopen, en gaan dan zitten knutselen, gat erbij/ eraf etc. En dat kan ook per dag weer anders zijn. Soms is het ene paard gewoon vlotter / slomer dan het andere. Als dat niet werkt soms omspannen. En je schijnt zowiezo af en toe te moeten omspannen. Strengen kun je ook nog dingen mee doen (maar wat en wanneer weet ik even niet }:0 ).

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:28

Als alles goed en op maat ligt kan je proberen gelijk met het terugnemen op de leidsels de rem er bij te gebruiken om het gedribbel tot stappen te krijgen. Alleen terugnemen op de leidsels leidt vaak tot dribbelen.

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:34

Met je leidsel blijf je bij tweespan altijd bezig, licht aan je pony's hoe ze zijn die dag.
Omspannen is ook zeker een goed ding om af en toe te doen.
Indien het allemaal niet helpt kun je evt bij de lastig pony een keer enkelspanleidsel erbij aan zetten, zodat als je het nodig is je alleen hem aan kan pakken, en niet je andere pony.

Andere instructie kan ook vaak andere inzichten geven.
gewoon een keer met/bij een ander gaan rijden met je span, evt een wedstijdje (hobbyklasse), dan krijg je ook vaak commentaar/ hulp waar je zeker wat aan kan hebben.

Succes ermee