stil staan tijdens het losrennen in de bak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iklieftponys

stil staan tijdens het losrennen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 23:30

Hallo allemaal,

mijn pony geef ik regelmatig beweging door hem gewoon los te "gooien" in de bak en dan met een longeerzweep erbij hem gewoon lekker rond te laten rennen.
Hij vind dit altijd super, en gaat kei hard rondjes rennen.

alleen sinds vorige week rent hij een stukje en dan gaat hij stil staan, pas als ik dichterbij kom en een paar keer met de zweep op de grond sla (hem raken doe ik echt niet) dan gaat hij weer een stukje en zo de hele tijd verder.
heeft iemand tips om hem weer lekker rond te laten crossen?

alvast bedankt!

crazyshar

Re: stil staan tijdens het losrennen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:36

hoe groot is de bak waarin je hem losgooit?

misschien dat je onbewust voor hem/ voor de schouder komt te staan waardoor je hem remt of afsnijd, waardoor hij dus stopt/ vertraagt.
als de bak relatief klein is, probeer dan achter hem te blijven/ met hem mee te lopen zodat je niet voor hem komt.

heb je geen foto's? dat is mss makkelijker te zien wat jij fout doet, of waardoor je paard dit doet.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:40

En waarom zou hij rennen? Misschien heeft hij wel gewoon geen zin!
Misschien vindt hij het juist wel gewoon lekker om even in een hoek van de paddock te gaan staan en de omgeving te scannen!

Losgooien wil niet altijd zeggen dat een paard het fijn vindt om te rennen!
De mens vindt het vaak fijn, omdat ze het idee hebben dat het paard beweging gehad heeft.
Echter wil het niet zeggen dat het paard het ook fijn vindt om een kwartier lang rondjes door de bak te moeten sjezen. Even vinden ze fijn maar misschien heeft hij er daarna wel genoeg van.

Die van mij kan gerust een uur lang in de paddock in een hoek staan met zijn voetje op rust en staren naar iets in de verte, of een beetje doezelen... Vermaakt zich prima. Mocht hij zin hebben dan gooit hij er een bokje uit, maar als hij geen zin heeft, dan niet..

Voel je trouwens niet aangevallen hoor, dit is gewoon mijn ervaring en mening en wat ik merk aan mijn eigen paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:50

Als je hem zo laat lopen, stap/loop jij dan ook mee? Of sta je gewoon in het midden met je zweep te zwaaien en verwacht je dat je pony blijft lopen?

Ik werk regelmatig met mijn pony los, het is geen losgooien en laten crossen, het is echt werken. Stap, draf, galop, halthouden, van hand veranderen .. Longeren zonder longe ;) Als ik in midden zou gaan staan, met mijn zweep zou tikken en zou verwachten dat hij zou gaan rondrennen dan zou hij me nogal uitlachen :+ Maar doe ik actief mee en spelen we samen dan krijg ik er wel heel wat uit ;)