vrijheids dressuur fjord hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zandor

vrijheids dressuur fjord hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:20

hallo mensen,

ik zou graag met mijn fjord wat meer vrijheids dressuur willen doen. maar ik vindt het moeilijk omdaar een goede methode te vinden. ik heb wel veel clikertrainingen gedaan bij honden en konijnen :P. hij wil wel vanalles doen voor snoepjes dus dat scheelt haha. maar hij is heel erg eigenzinnig en soms opdringerig als hij weet dat ik voer of snoep bij me heb. dan kan hij zelfs boos worden dat hem niks geef. dus wie heeft tips en adviezen. aangezien het om vrijheids dressuur gaat bij een fjord :D

alvast bedankt!

Nicole288

Re: vrijheids dressuur fjord hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:34

Een Fjord is net een paard :D en daarmee is deze vraag niet echt rasspecifiek genoeg om op FJ te staan.

FJ -> GVL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:41

Ervaring met clickertraining heb je, dus voila, het antwoord op je vraag :Y)
Als de clicker geladen is is het eerste wat je hem "moet" leren het voedsel weigeren. Dan leert hij dat hij juist iets krijgt als hij er niet naar kijkt/om vraagt. Handig dingetje ;)

Om het voedsel weigeren aan te leren kan je beginnen met een snoepje in je vuist. Je houdt je hand dus dicht met snoepje in en de rug van je hand naar boven toe. Ik hou mijn hand altijd wat gestrekt voor me uit, dus niet vlak tegen mijn lichaam. Als je pony dan naar je hand toe wil gaan dan zeg je duidelijk "neen" en als dat niet werkt 'tik' je met je vuist tegen z'n lippen. Als je pony dan wegkijkt dan click je en beloon je. Dit een aantal keer en je pony zal leren dat hij net wat krijgt als hij niet naar je hand toe wil ;) En dit kan je dan uitbreiden .. naar open hand .. naar ergens op leggen ...

Succes :)

zandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 15:16

kijk dat ga ik eens proberen. aangezien het mannetje last heeft van voernijd en boos kan worden ben ik benieuwd of het werkt dat ga zeker proberen van de week. dankjewel

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:21

Heb met mijn poown gemerkt dat t voer weigeren niet idioot moeilijk aan te leren is... Hij blijft net zo lang met zn hoofd van een snoepje weggedraaid staan als ik ''wachten'' zeg, en pas bij ''toe maar'' pakt ie t :) Ook idd aangeleerd zoals [***] omschrijft :)

Succes iig ermee :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:54

Daarnaast is het ook belangrijk om goed te letten op je eigen houding en er altijd op te letten dat je je eigen ruimte behoudt.
Door hier duidelijk en consequent in te zijn werk je ook gelijk aan die beleefdheid. Verder is het belangrijk áltijd het voer van je af te geven, zodat ze net een pasje naar achteren moeten stappen om het te pakken. Zo krijg je paarden die weten dat het voor dáár aangeboden wordt en dat ze het niet zelf mogen komen halen ;)

Succes!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:02

Ik ben net begonnen met Parelli met mijn fjorden en dat gaat erg leuk!! Is niet echt vrijheidsdressuur, meer grondwerk, of hoe je dat verschil ook aangeeft. Maar het is zonder snoep en de paarden vinden het leuk!!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:44

Dan is Zannie wel erg veranderd!
Zo was hij anders nooit.

Buigen kent hij trouwens iig als het goed is nog steeds wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:09

Ik doe gewoon als er word gebedeld het hoofdje wegduwen van de pony en als ze weer gewoon doen ze een truukje laten doen en dan krijgen ze een snoepje :)

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:46

wil het mijn pony ook graag leren, maar als ik het snoepje in mijn hand heb zoals [***] beschijft bijt die gewoon in mijn hand...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:49

Tabitha_88 schreef:
wil het mijn pony ook graag leren, maar als ik het snoepje in mijn hand heb zoals [***] beschijft bijt die gewoon in mijn hand...

Dan reageer je te laat. Zodra je paard zijn hoofd naar je hand toe draait en erin WIL gaan bijten tik je al tegen zijn lippen.

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:05

Okey, dank je ga het proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:05

Klopt :j VD'en is veel meer dan wat kunstjes aanleren, VD'en is je paard leren kennen & leren lezen. Precies weten wat hij wanneer gaat willen doen, al bijna voordat hij/zij daar zelf aan denkt :+ En onderscheid kunnen maken tussen gewoon naar je toe komen met lage energie, om gewoon gezellig bij je te zijn, en het naar je toe komen met hoge energie, om iets van je te eisen (snoepje bv.). Want als je altijd je pony gaat afstraffen als die in je buurt komt zal het plezier ook snel voorbij zijn.

Het is niet simpel, maar oefenen, proberen, veel lezen en misschien eens les nemen en je kan zoveel bereiken ;) En niet teveel focussen op enkel de kunstjes, die komen vanzelf wel, het is alles wat errond hangt (jouw manier van omgaan, lichaamstaal etc. en dus het leren lezen van je pony en het voorspellen van zijn/haar reacties) wat veel belangrijker is. Is dat ok dan ben je binnen de korste keren dingen aan het doen die je nooit voor mogelijk had gehouden ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:56

Overgens doet die van mij het ook lang niet altijd braaf. Ze heeft ook de neiging ongeduldig te worden, of als ze het niet helemaal snapt (ik ben nu bezig met targeteren) om maar wat anders te gaan doen.

ELNSRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:35

ik doe het zonder een klikker :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:52

Wat gebruik je dan? Stem?
Heb ik eerst ook gedaan :j Maar toen ik wat meer wilde en wat moeilijkere dingen begon te vragen betrapt ik mezelf erop dat ik hem ging aanmoedigen met mijn stem als hij het probeerde, wat heel normaal is. En wat ook heel normaal is: poon stopte dan met proberen en ging wachten op z'n beloning :+

Dus daarom toch maar de clicker erbij gepakt, nu moedig ik hem aan met stem (is tevens ook een soort beloning, hij weet dat hij dan goed bezig is) en met de click markeer ik het juiste moment en krijgt hij ook wat ;)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:38

Ik doe clickertraining met mijn fjord, en als hij toch jat krijgt hij een tik tegen zijn neus ;)

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:03

Clickertraining werkt.
En je kan ook belonen met je stem en door hem te knuffelen.

ponytricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:10