Ik ben ook met een drie jarige begonnen, ik gebruik niet de Voest methode, ik deed het al voor al die methodes bekend werden, om contact te krijgen met het paard. Een 4 jarige van mij doe ik vaak samen met een oudere merrie, scheelt tijd, is heel grappig hoe ze beide leren 'hun' aanwijzingen te volgen.
Maar dat is meer spelen, nu het serieuze.
Het belangrijkste is dat je ih begin niet echt precies kunt zijn. Je moet ook vreselijk op jezelf letten. De methode werkt eigenlijk meteen, maar soms ben je iets te snel, te langzaam, of onduidelijk met je lichaam, dus check altijd, of jouw aanwijzing, niet het gedrag heeft kunnen uitlokken.Zo leer je ook, hoe vlot hij op jou reageert, je leert elkaar kennen.
Het is eerst al heel wat, als je paard de rondjes loopt, als dat in draf gaat, is dat voor mij niet zo'n probleem. Kan spanning zijn. Rustig blijven, ook uitstralen, op de oren letten, die geven aan, of hij contact houdt met je. Je ziet op een gegeven moment altijd dat hij wat ontspant, en wil gaan stappen, daar verbind je ook het commando aan, en gebeurt het, met de stem belonen.
Het keren is vrij snel onder de knie, dus daarmee leert hij al snel dat je hem opdrachten geeft. Gaat het in het begin een paar keer goed, of het nu het keren is, of een keer stap overgaan, is het meteen voldoende, positief afsluiten. Galop is echt voor later. Het gaat bij mij meer, om het kunnen begrijpen van opdrachten stap, draf en halt en keren. Dan kan ik als alles leuk bevestigd is, een longe erbij pakken.