Ervaringen loswerken jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Ervaringen loswerken jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 18:00

Vandaag heb ik voor de eerste keer Jones 10 minuten losgewerkt volgens de Voest methode. Ik ben niet echt ontevreden over hoe het ging, maar ik hoop dat ik op de goede weg zit.

Jones is mijn zelfgefokte, bijna 3-jarige paint kruising. Ik heb nog niet veel met hem gedaan, maar hij is kuikenmak. Hij loopt en draaft zo achter me aan. Maar vandaag, als voorbereiding op het echte werk, heb ik hem 10 minuten losgewerkt. Keurig 15 x 15 afgezet, leadrope erbij. Ik heb hem in het begin een paar keer met de leadrope van me af moeten drijven, maar hij ging wel zijn rondjes lopen. Ik kon wel aan hem merken dat hij het erg spannend vond. Misschien ben ik daarom wel te voorzichtig geweest?? Ik ben van plan Jones de komende periode zo'n twee keer in de week te gaan loswerken, en langzaam de tijd uit te breiden.

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van anderen met het loswerken van een jong paard.

Cassidy

Re: Ervaringen loswerken jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:17

Met dat afzetten van een stuk van 15m x 15m, bedoel je daar een vierkante bak mee? Ben je niet bang dat hij dan een hoek induikt?

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:39

@ Cassidy: Als je 'goed' loswerkt heb je geen last van hoeken. Tenminste, dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik heb zelf meerdere jonge paarden losgewerkt ter voorbereiding op het zadelmak maken. Weliswaar niet volgens de methode van Voest. Tot nu toe heb ik alleen maar positieve ervaringen opgedaan met deze manier van werken.
De tijd die je aangeeft vind ik echter vrij lang. Meestal werk ik niet langer dan een minuut of 10 met een paard. Loswerken is niet bedoeld als conditie training. Dat kan je met een jong paard beter langs de weg of in het bos doen door gewoon samen te gaan hardlopen, steppen, wandelen of hem mee te nemen als handpaard.
Als je vragen hebt, klop je maar aan :).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 23:23

Cassidy, Voest gebruikt 15 x 15, geen roundpen. En het valt wel mee met de hoek induiken.

Isis_Ywen, ik heb het ook hooguit 10 minuten gedaan, misschien waren het er zelfs maar 5. Dus tijd uitbreiden moet ik voorlopig niet doen? Het verschil met oudere paarden die ik heb losgewerkt was vooral dat Jones steeds dicht bij me kwam lopen. Volgens mij wilde hij in het begin met me gaan spelen.
Ik kreeg hem vrij makkelijk in draf en kon hem stilzetten. Galop heb ik niet geprobeerd, stap ging niet, dan stond hij stil. Toen we klaar waren, leek hij het spannend te vinden dat ik zijn richting opliep. Na hem even geaaid te hebben, liep hij weer braaf achter me aan.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:41

Ik zou het niet zo snel langer maken inderdaad. Liever 5 minuten, weer wat anders gaan doen en dan eventueel nog een keer 5 minuten.
Lekker oefenen op rust en kalmte: dan komt die stap vanzelf.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:57

Ik ben ook met een drie jarige begonnen, ik gebruik niet de Voest methode, ik deed het al voor al die methodes bekend werden, om contact te krijgen met het paard. Een 4 jarige van mij doe ik vaak samen met een oudere merrie, scheelt tijd, is heel grappig hoe ze beide leren 'hun' aanwijzingen te volgen.

Maar dat is meer spelen, nu het serieuze.
Het belangrijkste is dat je ih begin niet echt precies kunt zijn. Je moet ook vreselijk op jezelf letten. De methode werkt eigenlijk meteen, maar soms ben je iets te snel, te langzaam, of onduidelijk met je lichaam, dus check altijd, of jouw aanwijzing, niet het gedrag heeft kunnen uitlokken.Zo leer je ook, hoe vlot hij op jou reageert, je leert elkaar kennen.
Het is eerst al heel wat, als je paard de rondjes loopt, als dat in draf gaat, is dat voor mij niet zo'n probleem. Kan spanning zijn. Rustig blijven, ook uitstralen, op de oren letten, die geven aan, of hij contact houdt met je. Je ziet op een gegeven moment altijd dat hij wat ontspant, en wil gaan stappen, daar verbind je ook het commando aan, en gebeurt het, met de stem belonen.

Het keren is vrij snel onder de knie, dus daarmee leert hij al snel dat je hem opdrachten geeft. Gaat het in het begin een paar keer goed, of het nu het keren is, of een keer stap overgaan, is het meteen voldoende, positief afsluiten. Galop is echt voor later. Het gaat bij mij meer, om het kunnen begrijpen van opdrachten stap, draf en halt en keren. Dan kan ik als alles leuk bevestigd is, een longe erbij pakken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 22:57

Misschien heb ik het uitgangspunt 'je paard kan het al' voor Jones te letterlijk genomen. Ook ben ik van plan de volgende keer wel stemhulpen (vooral het belonen) te gebruiken.

Wat jij schrijft Luv-roses, over te snel, onduidelijk etc klopt ook. Ik denk dat het goed is als ik de volgende keer vriendlief laat kijken om me daar op te corrigeren.

Tot nu toe heb ik alleen paarden losgewerkt die ik ook regelmatig gelongeerd heb. Dan weet je onbewust toch al goed hoe gevoelig het paard is. Bij Jones ga ik dat nu eerst met het loswerken uitvinden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 18:27

Vandaag heb ik Jones voor de tweede keer losgewerkt. Ik vond het alweer een heel stuk beter gaan. Hele stukken stap gingen nu goed en hij bleef minder dicht op me lopen. Ik heb me niet helemaal strak aan de Voest methode gehouden. Ik heb Jones steeds met mijn stem beloond als hij het goed deed. Verder was het ook prettig om iemand langs de kant te hebben. Soms was ik toch wat te laat. Het is prettig als je daar op wordt gewezen.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:14

Fijn dat het al een stuk beter ging Sammyoo. Keep up the good work :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:22

Bij Voest gebruiken ze vaak een vierkante bak met 'afgevlakte' hoeken zodat je er geen last van hebt dat ze de hoek in duiken. Maar ik heb er zelf nog geen last van gehad. Een vierkante bak heeft veel meer voordelen dan een roundpen :)

Met een jonge IJslander (wordt bijna 4) werk ongeveer 1 keer per week los, en eenk eer per week wat grondwerk, dat zijn we nu rustig aan het uitbereiden.
Ik denk dat een paard op een gegeven moment wel zelf aang aat geven als het hem teveel wordt.
En je stem gebruiken kan ook geen kwaad denk ik, vooral niet voor zo'n jong paard.
Wat betreft te dichtbij komen, ik gooi de leadrope wel eens naar de schouder als hij echt niet naar buiten wilt. Op een gegeven moment, als het paard goed gaat opletten, zullen ze zelf een soort 'rondje' om je heen gaan maken, maar er is een verschil tussen de hoeken 'afronden' en 2 meter van de omheining aflopen.

Jones heeft toch een tijd op Groenewoude gestaan? Hij was al zo gaaf als klein veulentje, leuk dat ie nu zo braaf is! :)