Respect van paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Respect van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 16:32

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn paard. Ze heeft namelijk geen respect voor mij. Ik ben nu wel zover dat ze netjes achter me aan loopt in plaats van mij meesleurt, dat ze in haar stal wacht tot haar halster af is voordat ze mag eten en dat ik haar met poetsen e.d. overal kan aanraken, maar met longeren en rijden is het respect ver te zoeken.

VB: Ze reageert niet of nauwelijks op mijn been als ik drijf, terwijl mijn instructrice haar stem maar hoeft te verheffen en ze draaft. Dit frustreert mij mateloos, vooral omdat ik niet weet wat ik eraan moet doen en het nou al weken hetzelfde liedje is. De enige reactie die ze geeft is een nijdige zwiep van haar staart.

Met longeren hetzelfde: zeg ik draf dan stapt ze misschien ietsje harder, maar ze gaat niet in draf. Zweep heeft ze ook geen respect voor, tenminste als ík ermee aankom, bij mijn instructrice wel.

Naar mijn idee ben ik wel consequent naar haar toe, maar ik weet niet wat ik verder hiermee aanmoet. Met rijden heb ik natuurlijk wel les, maar ook dan moet mijn instructrice er een longeerzweep bijpakken om haar naar voren te krijgen. En dan kan ze het opeens wel.

Er is lichamelijk niks mis met haar, en in de wei galopeert ze ook gewoon, het zadel is gloednieuw aangemeten, dus daar zit ook geen probleem in.

Hoe kan ik respect van haar krijgen, op een paardvriendelijke manier?
En nee, ik ben geen penny die meteen een join-up wil gaan doen o.i.d., ik hoop alleen op oefeningen, of een boek om respect en een band te krijgen.

Groetjes!

nadine_yvana

Re: Respect van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:33

Dat is erg vervelend..ik ken het probleem want mijn ruintje heeft tijdens het longeren ook geen respect voor mij en valt me soms gewoon aan. Ik kan je niet zo goed helpen alleen dat je echt consequent moet zijn en mag ook wel een keertje streng zijn (dat vind ik namelijk altijd erg moeilijk) Ik ben bezig met vrijheidsdressuur en sindsdien is onze band sterker geworden en heb ik het idee dat hij meer respect voor me krijgt. Oefeningen zoals achteruit/terug lopen is daarbij echt belangrijk en benadrukken het feit dat jij de leider bent. Want dat is het belangrijkste dat hij jou als leider gaat zien. Hoe lang heb jij je paard al als ik vragen mag?

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:35

wat doe je als ze bijv aan de longe niet voor je in draf gaat? Geef jij het dan op of pak je door en raak je haar ook echt een keer met de zweep?
Wat doet je instructrice anders wat jij niet doet? Vooral omdat ze het bij haar wel doet en bij jou niet.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:38

terug naar de basis zou ik zeggen.. lees je wat in in het grondwerk en probeer zoveel mogelijk te leren zien in het gedrag van je paard..

ponytricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:28

liinda81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:37

Ik zou zeggen: Ga grondwerk doen. Toen ik mijn paardje kreeg had hij voor niks of niemand respect, veel geduld en veel grondwerk en ik kan hem nu zoveel laten doen zonder dat hij mij ondersteboven loopt of zijn eigen ding gaat doen.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:39

Misschien is het een idee om te starten met dubbele lijnen? Hiermee heb je een stuk meer controle dan aan een enkele lijn. Kom anders eens bij ons langs met je paard, wellicht kunnen wij je wat tips geven over een consequentere en effectievere aanpak.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:51

en als ik het zo lees en je paard trapt serieus gemikt naar je zou een join up ook geen kwaad kunnen.. tenminste als je hem met beleid en kennis uitvoert..

Maar ach.. wie ben ik ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:52

Gaan we weer: Join Up is de oplossing niet, als je het respect niet vast kunt houden en in dagelijkse omgang dezelfde fouten maakt als voorheen.

Ik zou eens kijken naar Grondwerk, eventueel Parelli. Dat zet de verhoudingen langduriger recht, het paard leert je respecteren, en jij leert meer over paardengedrag wat je ook op andere paarden kun gaan gebruiken.

Verder krijg ik bij de beschrijving van de problemen bij het rijden de indruk dat je te lief bent. Niet voortdurend drijven, niet voortdurend schoppen, dat creeert ruis en leert je paard dat hij een beenhulp niet serieus hoeft te nemen. Geef been - geen reactie, tik met zweep.
Ga aan "signaalrijden" doen. Wil je wat van je paard, geef je een aanwijzing, wil je niets, laat je hem met rust. Dus niet iedere stap bijdrijven, dat voelt een paard op een gegeven moment niet meer, en dan kan hij geen onderscheid meer maken in ruis en een aanwijzing.