Hoe paard meer vertrouwen geven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hoe paard meer vertrouwen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 22:58

Ik heb mijn merrie nu een jaar. En merkte altijd al dat ze wat gespannen is als er meerdere paarden in de bak lopen. Ze wil ook weleens naar achteren schieten of een stapje opzij zetten als een paard te dicht bij kwam. Maar vaak was dan aan het werk zetten en rekening met elkaar houden voldoende.

Vanmiddag was ik ook weer aan het rijden en lekker aan het oefenen voor de wedstrijd voor zondag. Ik merkte al dat ze wat meer gespannen was als normaal. Maar dacht dat het misschien door mijn eigen spanning zou komen.
Er kwamen op de korte zijde twee paarden mij tegemoet gedraafd waar ik tussendoor wilde. Ik voelde ze al wat terug komen in tempo. En dreef der naar voren waardoor ze schijnbewegingen ging maken bij het paard wat op de binnenhoefslag reed. En daardoor kregen we bijna een botsing. Resultaat was dat ze helemaal over de zeik was omdraaide en wegsprinte. Toen ik der weer in stap had begon ze gek met der hoofd te schudden en hing der tong naar buiten. Ik dacht dat ze der tong over het bit had gegooid en ben afgestapt om te kijken. Tong lag niet over het bit wel had ze bloed door lopen ogen en stond ze stijf van angst.
Ben dus maar er naast gaan lopen om der even tot rust te laten komen. Na paar rondjes weer opgestapt.

Maar ze panikeerde meteen als een paard in een straal van 10 meter kwam. Als ze van voor kwamen kwam ze helemaal terug in tempo reageerde ook niet op been. Om vervolgens op der achterbenen om te draaien. En als ze de kans zou krijgen weer weg te rennen. Van opzij stoof ze naar voren weg.
Naar een paar keer weggestoven en omgedraaid te zijn. Hielden mijn lieve stalgenoten wel rekening met mij en mijn paard. En bleven ze op voldoende afstang weg of waarschuwde even als ze er aan kwamen. Ze stoof uiteindelijk niet meer weg en wilde niet meer omdraaien. Ze kwam alleen nog terug in tempo waarop ik haar weer vooruit reed. En dat ging best aardig. En heb der dan ook steeds goed beloond als ze gewoon weer braaf door liep.
Toen mijn stalgenoten klaar waren met rijden en aan het uitstappen waren. Ben ik zelf nog even wat gaan rijden. Ze wilde toen niet meer lopen en heb er een zweepje bijgepakt. Vast houden was voldoende en heb ik nog even gedraafd en gegallopeerd en toen gestopt ze was toen braaf.

Ik had eigenlijk een zondag wedstrijd maar die meld ik maar af. Daar moeten we losrijden in een bakje van 20x25 en weet nu al dat ik haar dan alleen nog maar meer kwaad doe dan goed. En wil eerst weer het vertrouwen opbouwen voor we in een (kleine) vreemde omgeving gaan rijden met vreemde paarden.

Ik hoop dat jullie nog goede en fijne ideen hebben om haar het vertrouwen terug te geven. En we gewoon weer lekker kunnen rijden.

Aan de hand heeft ze er helemaal geen last van. Het is echt als ik er op zit.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:14

Je paard geeft heel erg duidelijk aan dat ze de prikkel te groot vindt. De situatie was te spannend voor haar. Zijn je stalgenoten/ mederuiters bereid je te helpen met dit probleem? Dan zou je ze kunnen waarschuwen voor haar reactie, en er met zijn allen op letten dat je niet over de grens van je paard heen gaat, bouw het op. Als ze aan geeft dat 10 m voor haar de grens is, dan moet je daar niet overheen willen denderen, maar rustig opbouwen. óók als die grens een dag ervoor 5 meter was! Pas je aan aan je paard, maar eis wel van haar dat ze haar grens stukje bij beetje verlegt. Wat je zou kunnen doen is zelf op een volte bij a gaan rijden, en een ander op een volte bij c. De ander laat je dan een volledige grote volte rijden en zelf begin je kleiner en bouw je langzaamaan op, zodat je steeds dichter langs het andere paard komt. Op de hoefslag kun je iemand op de linker hand laten rijden, en zelf op de rechter hand een binnenhoefslag nemen, zo ver van het andere paard af als je paard prettig vindt en die afstand afbouwen. Op deze manier leert ze dat de oplossing voorbij de enge situatie is, en niet weg van de enge situatie.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 23:19

Ik heb wel wat stalgenoten die er heel veel rekening mee houden.
Maar helaas ook een heleboel die dat niet doen. En daarbij komt ook nog eens dat de doordeweeks de hele binnenbak vol met hindernissen staat. Met goed weer rijden we dan ook altijd in de enorme buitenbak. En hebben we er totaal geen last van als er nog 6 andere rijden.
Maar ja helaas als het vriest of hard regent is het toch wel lekker als we ook fijn in de binnenbak kunnen rijden
Ik ga morgen weer rijden dan is mijn instructrice erbij. Vind ik toch een erg prettig idee.

Ik vind het gewoon erg jammer dat we vanmiddag een (bijna) botsing veroorzaakt en het probleem dus nu weer even heviger is als anders.

Paar weken terug op wedstrijd ook wat gehad. Een meisje met een enorm paard en een lange zweep. Ze reedt op de binnenhoefslag en ik wilde over de hoefslag heen langs haar. Mijn paard deed dit ook braaf. Was niks aan de hand. Ik wilde er weer een keer langs maar net op dat moment gaf dat meisje haar paard een tikje bij en de zweep zat aan de buitenkant. Resultaat mijn paard durfde niet meer bij dat paard in de buurt te komen. Was niet zo ramp waren met zijn 3en in een 20x40 bak dus ruimte zat.

aeolusnr1

Re: Hoe paard meer vertrouwen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:45

Ik ga ervan uit dat je de fout bij jezelf moet gaan zoeken. dus niet van mijn paard schrikt of doet raar of .....
Door les te nemen rijtechnisch beter gaan rijden, net iets meer lef hebben, hou het veilig, het zo tussen 2 andere paarden door rijden is niet echt een veilige keuze, en dat had je paard ook al lang zo gezien, dus tjaaa daar heb je al wat krediet mee verloren bij je paardje, Je moet jezelf tonen als de veilige haven voor je paard, je moet een betere leider worden, ....

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:08

Wel vervelend dat het erger is geworden. Bij mij op stal hebben we ook een aantal beestjes die wegschieten bij tegemoet komende ruiters alleen raken die niet zo erg over de zeik als jij beschrijft.

Ik heb zelf eens iemand met dit probleem geholpen omdat ik en mij paard het verergerde omdat hij schrok en tegen het andere paardje zijn billen aan rende.

Ik ben op de hoefslag gaan stappen en zij eerst in de zelfde richting naast mij en steeds dichter bij. Daarna is alleen zij van hand veranderd en heeft ze weer meer afstand genomen. Ze is steeds dichter bij gaan rijden en later zijn we ook wat afgesproken figuren gaan rijden en steeds van hand gewisseld.

Later zijn we in de draf en galop op dezelfde manier begonnen.

Het is wel belangrijk dat je goed voelt aan je paard tot hoever je op dat moment kunt gaan en zorg dat je een hoop herhaald en niet te snelle en grote stappen wilt maken om snel van het probleem af te komen.

Straal vertrouwen uit en stop optijd.....

Hoop dat het goed komt en geef het de tijd.

Succes

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 08:01

aeolusnr1 schreef:
Ik ga ervan uit dat je de fout bij jezelf moet gaan zoeken. dus niet van mijn paard schrikt of doet raar of .....
Door les te nemen rijtechnisch beter gaan rijden, net iets meer lef hebben, hou het veilig, het zo tussen 2 andere paarden door rijden is niet echt een veilige keuze, en dat had je paard ook al lang zo gezien, dus tjaaa daar heb je al wat krediet mee verloren bij je paardje, Je moet jezelf tonen als de veilige haven voor je paard, je moet een betere leider worden, ....

Ik heb dit paard nu een jaar. En ze doet het al sinds ik haar heb. Zo kan ik ook niet rijden als er mensen aan het springen zijn. Zodra die over een hindernis gaan vind ze het eng worden.
Ik snap dus niet wat dit met mij te maken heeft. Waarschijnlijk is er bij de vorige eigenaar wat gebeurd tijdens het springen. En is dat de reden dat ze in de handel geraakt is. Daarbij heb ik tot gister gewoon met der kunnen rijden. En ook op 3 meter afstand van andere paarden. Ze vind het dan wel spannend maar doet het braaf.
Om dan maar meteen te roepen dat ik de fout bij mezelf moet zoeken vind ik een beetje jammer. Als je mij en mijn paard niet kent. En ook het verleden van mijn paard niet weet.
Ik vraag dan ook om tips die goed zouden kunnen werken.
Daarbij heb ik elke week les. En met lef rijden heeft er niks mee te maken. Ze vind het gewoon eng. En dan dan ik der wel door drukken maar dan zet ze het ook op een lopen.
En er was plek zat om tussen die twee paarden door te rijden. Toch zeker 8 meter.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 08:42

En toch denk ik dat aeolusnr1 wel een punt heeft... Rijden op een angstig paard is echt een vak apart, en buiten oefeningen doen voor je paard is,het absoluut belangrijk om je eigen rijkunst onder de loep te nemen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 10:38

Ik vind dat ze helemaal geen punt heeft.
Ik heb dit paard nu een jaar. Nooit geen problemen gehad. Kan altijd goed met der rijden. Alleen wat spanning met meerdere paarden in de binnenbak. En dit verdwijnt meestal na 5 a 10 min. Ze is dan alleen wat voorzichtiger als er paarden dicht in de buurt komen. Is nooit een probleem geweest.
En nu met een bijna botsing is het wel even een probleem. En moet ze gewoon weer vertrouwen krijgen.
Ik wil dit samen met mijn paard oplossen. En om dan maar meteen te roepen dat het aan mij ligt. En dat ik dom bezig ben om tussen twee paarden door te rijden en dat ik maar moet gaan lessen.
Lessen doen we elke week. En tja is bijna omvermijdelijk in een 20x40 bak met meerdere paarden dat ie ook weleens wat dichter in de buurt komen. Moet ik dan maar niet meer rijden als er meerdere paarden rijden? Dan leert ze het ook nooit.

Ik ben er gewoon ziek van dat het gebeurd is. Als ik het vantevoren wist had ik het wel anders aangepakt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:51

Ik vind die reacties dat het aan Felicity zou liggen echt heel flauw. Je hebt gewoon paarden die extreem bang zijn in zo'n situatie. Ik heb een keer in de week les en daar rijdt een paard mee die heel erg bang is voor mijn paard. Ik probeer daar rekening mee te houden door niet recht op dat paard af te rijden en van hem weg te rijden en het gaat steeds beter (na een jaar...).

Op deze website staan wat tips (ik weet eigenlijk niet of je die hier mag plaatsen, maar dat zien we dan wel weer):

http://www.dressuurtotaal.nl/?p=226

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 10:55

@bloodymary Ik heb er toen ik der net had wel rekening mee gehouden. Maar naar mate we meer reden ging het steeds beter. En hield ik er eigenlijk ook geen rekening mee. Geen problemen mee gehad.
Toen bleek mijn zadel niet meer goed te liggen. En is deze helemaal aangepast en heb ik anderhalve week niet kunnen rijden. Toen ik weer mocht merkte ik meteen weer veel spanning met andere paarden in de binnenbak. Ben ik in de buitenbak gaan rijden. Liep ze echt heel fijn. Nu gister regende het en dacht ik maar weer eens in de binnenbak te gaan rijden. Was achteraf toch niet zo'n goed idee.

Dankjewel voor de link. Ik ga er naar kijken/lezen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:53

IK ga ook met aeolusnr1 mee, het ligt aan je eigen techniek,
Het paard vertrouwd jou niet genoeg als jij erop zit in bepaalde situaties, jij gaat je spannen omdat je weet dat ze kan schrikken en daar gaat het al fout.

Ik spreek uit ervaring,
Mij heeft het geholpen om meer in de techniek te duiken en ook veel grondwerk te gaan doen zodat het vertrouwen wederzijds goed is.
Dus ga eens terug helemaal naar de basis en zorg dat die basis helemaal goed voelt voor jou en het paard, als er dan spanning komt dan kun je altijd terug naar waar het wel goed gaat en zorg dat het paard jou daar in vertrouwd en jou als leider ziet,
Je hebt elke week les zeg je , je instructrice zou je daar mee moeten kunnen helpen en jou daar in moeten kunne begeleiden en vertellen waar het probleem ligt en dat is niet bij het paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:01

Bloodymary schreef:
Ik vind die reacties dat het aan Felicity zou liggen echt heel flauw. Je hebt gewoon paarden die extreem bang zijn in zo'n situatie. Ik heb een keer in de week les en daar rijdt een paard mee die heel erg bang is voor mijn paard. Ik probeer daar rekening mee te houden door niet recht op dat paard af te rijden en van hem weg te rijden en het gaat steeds beter (na een jaar...).

Op deze website staan wat tips (ik weet eigenlijk niet of je die hier mag plaatsen, maar dat zien we dan wel weer):

http://www.dressuurtotaal.nl/?p=226

Ik heb het filmpje ook zitten kijken , maar dit word ook rijtechnisch op gelost , dus stelling buiging en schouder binnen enz enz

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 12:43

Hoe weten jullie nou dat ik gespannen was op dat moment. Ik heb lekker losgestapt en omdat ik haar spanning al voelde heb ik mijn wedstrijdambities maar even aan de kant gezet. Eerst maar lekker ontspannen en anders maar geen wedstrijd.
Dus na 10 min gestapt te hebben was ik de rust zelve. En mijn paard ook al beter dacht ik.

Dit probleem had het paard al toen ik hem kocht. Ik heb het er niet ingereden. Het is nu alleen even erger geworden door het ongelukje van gister.
Ik heb verder ook geen problemen met haar. Ik kan heerlijk buiten met der rijden. Als ze iets engs vind krijg ik der ook makkelijk langs. We zijn inmiddels ook zover dat ik alleen met haar het erf af kan.
Mijn instructrice weet er van. En is er vanmiddag ook als ik weer ga rijden.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:52

Oh,, erg lastig als een paard zo angstig is. Ik denk zeker dat het met een samenloop van omstandigheden
te maken heeft. Paard vertrouwt jou toch niet helemaal, want anders laat ze zich wel rijden door jou en
vertrouwd ze erop dat je haar niet tegen een ander paard op laat lopen. Maar als dit paard het vanaf het
begin af aan al doet, is het toch wel lastig op te lossen.
Denk dat je er zo min mogelijk aandacht aan moet schenken, ook niet extra ontwijken want daarmee los je
het niet op maar stel je het alleen maar uit.

Grondwerk vind ik een goed idee Midgie, maar om meteen te zeggen dat zij zich spant in zo'n situatie vind
ik niet helemaal terrecht. Je kent haar niet en het paard niet, en je hebt d'r ook nog nooit zien rijden.

Tuurlijk ligt dit probleem bij de ruiter, maar dan bij diegene die haar ingereden heeft of haar toen der tijd
gereden heeft.
Ik denk gewoon juist heel veel met andere paarden rijden, ga eens naast een ander paard uitstappen, als
ze dat gewend is laat haar dan ook een keer aan de bakrand lopen zodat ze toch voor haar gevoel
'opgesloten' zit. Maar zorg dat je geen stress situatie creëert, dus doe dit alleen als je weet dat ze jou
vertrouwd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:19

"Felicity" Ik begrijp best dat het niet leuk klinkt , als je hoort dat de fout bij jezelf te zoeken is, ik weet ook wel dat je al een hele tijd paardrijd en je doet zeker en vast je best.
Het was zeker niet mijn bedoeling jou te beledigen, of je te kleineren, nee zeker niet , maar ik zeg het allemaal nogal kortaf en heel "to the point" zo ben ik nu eenmaal, en idd niet iedereen kan daar goed mee om, je bent niet de enige hoor, ik weet het wel.
Maar onthoud, één ding, paardrijden is heel moeilijk, je kan het nooit helemaal leren, al neem je elke dag van de week 2x les en dit gans je leven dan heb je op het einde van je leven toch nog hier en daar een paard waarvan je zult zeggen "ik weet het niet, ik zou er eens een tweede opinie van iemand anders willen horen" en ook dan is het niet het paard die in de fout is, je moet als mens de vraag zo trachten te stellen, dat het paard zelf de oplossing aanbrengt, en het is dus zoeken naar de manier van hoe die vraag te formuleren, die je paard als bijna vanzelf bij die oplossing brengt. mssn een beetje een rare uitleg maar zo werkt het idd.
En met wat lef rijden, tjaaaa ik bedoel daar niet mee dat je het paard moet aframmelen natuurlijk, het is zeker niet de bedoeling hem er gewoon door te kloppen, nee natuurlijk niet, maar het is wel de bedoeling dat je paard doet wat je van hem vraagt, zie je dat het niet zou gaan lukken , stel je vraag dan iets eenvoudiger , zodat je zeker weet dat het wel moet kunnen lukken en bouw zo verder op.
Een paard die ineens naar links wegspringt, das dus een verkeerd gedrag, die moet jij dus wel op dat moment dadelijk weer naar rechts zetten, dus duidelijk maken dat hij jouw linkerbeen niet mag negeren, en dit moet heel overtuigend overkomen, al draai je 2x rond, het is hier niet genoeg dus even terug naar de hoefslag, nee dit is een correctie, het paard moet begrijpen dat hij niet zelf kan/mag kiezen en dat hij wel terdege rekening moet houden met jouw been. En om dit dus te doen daar moet je dus idd wel een beetje lef voor hebben, de meeste ruiters zijn al blij dat ze er niet afgevallen zijn bij het kleine even wegspringen van hun paardje.
Dus nogmaals werk aan jezelf, vergroot je eigen rijtechnische kennis, straal zelfvertrouwen uit, rij met een glimlach, wees consequent, reageer onmiddelijk zelfs al net voor je paard daadwerkelijk wil uitwijken, gebruik ook je stem, en vooral ontspanning , zitten en rustig ademhalen.
En zo'n paard opleiden, corrigeren dat mag geen jarenplan zijn natuurlijk, das een paar dagen tot een paar weken hieraan werken natuurlijk.
succes verder.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 18:12

:D Dankjewel voor je heldere uitleg. Nu begrijp ik je beter.
Ik snap heel goed dat ik hier samen met mijn paard aan moet werken. En er ook hulp bij moet zoeken.

Ik ben net terug van stal. En ben stiekem toch wel erg trots.
Lekker op mijn gemakske paard gepoetst en opgezadeld. Toen eerst aan de hand wat rondjes door de bak gestapt. Waren nog 2 stalgenootjes aan het rijden. Bij de bak betreden bouwden ze meteen spanning op. Werd weer traag en begon te draai-konten. Ben gewoon doorgelopen en ze volgde.
Toen opgestapt en maar meteen aan het werk gezet. Mijn instructrice had even geen tijd en heeft iemand anders mij geholpen. We hebben een halfuurtje gereden. Ik was bekaf maar we hebben helemaal geen erg gehad in de andere paarden in de bak.
Ja als ik iets te dicht in de buurt kwam kwam ze wat terug in tempo en wilde niet meer om mijn binnenbeen buigen. Maar na wat oefening ging dit al een heeel stuk beter.
En heb ik toch heerlijk gereden. We zijn gestopt toen er nog een ander stalgenootje de bak in kwam. En zijn we lekker gaan uitstappen na paar rondjes ook aan de hand en klaar *\o/*
Maandag word ik weer geholpen met rijden. Gaan we morgen een beetje grondwerk doen.

Wat sta ik toch op een super stal. Ze hielden heel goed rekening met ons en iedereen helpt elkaar :D

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:36

denk dat dat ook wel het best werkt hoor...zelf zo ontspannen ,mogelijk blijven en uitstralen dat er niks aan de hand is..zolang jij er niet op reageert geef je je paard ook geen reden om er op te reageren...het is best moeilijk hoor, want je eigen gedachtengang loopt continu en onbewust breng je dat op je paard over...
fijn dat het al beter ging!

esmeeoliviax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:18

hoi
ik heb een d pony olivia ik heb er nu 3,5 jaar en het gaat niet goed ze is heel ziek geweest en is er net weer boven op alleeen met rijden en longeren doet ze heel raar ze gaat steigeren en heel erg bokken en met longeren doet ze zo gek dat e meerdere keren met het longeren valt ook in de stap molen valt ze omdat ze heel raar doet maar door het steigeren ben ik nogal bang geworden en ik ben het vertrouwen in haar kwijt en zij in mij maar we hebben al hulp gevraagd maar het heeft niet geholpen ze is er alleen maar onhandelbaarder van geworden ik heb gelezen dat grond werk en vertrouwens oefeningen helpen het het vertrouwen op te bouwen maar ik weet niet precies welke oefening ik kan doen want ze wilt er nis van hebben weten jullie mischien een oplossing :o ik hoop het snel te horen dan
gr esmee :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:36

-> TVG

esmeeoliviax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:17

wat betekent dat