[AR] wat kan ik hier aan doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unofficial79

wat kan ik hier aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 20:50

Wij hebben een shetland pony die bij ons in het tuig loopt zowel in het enkelspan als in het tweespan. Ze is de alfa merrie van de kudde bij ons. Tijdens het mennen is er in de stap eigenlijk weinig aan de hand. Behalve dat ze in de buurt van de stal en de weide slecht naar links wil. wat verder weg is dat probleem al een stuk minder. Zodra we gaan draven, gaat het steeds harder en sneller en moet ik echt boven op de rem om haar terug te krijgen. In de galop hetzelfde verhaal. Dit doet ze ook zowel in het enkel als dubbelspan.
Ik heb al verschillenden bitten geprobeerd en overal heb ik hetzelfde probleem mee. of ik de leidsle nu in de ringen doe of door de lussen in de scharen ook dat heeft geen effect.

Iemand nog een idee wat ik hier aan kan doen? :)

Susanne

Re: wat kan ik hier aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:47

Ik zou dan eens een hele flinke ophouding maken. Lekker atent maken, hallo peerd ik ben er ook nog! En niet blijven trekken aan de leidsels, maar ophouding, loslaten, ophouding, loslaten.

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:53

Duidelijk laten merken dat jjij er ook bent. Niet gaan hangen aan de leidsels. en belonen met de stem als het goed gaat ( elke mogelijkheid) en een kort afstrafwoordje voor als het niet goed gaat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:59

Heb je geen instructie, klinkt namelijk niet zo veilig zo. Misschien is het slim om een stapje terug te nemen en aan de longe en de lange lijnen de commando's wat te bevestigen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:30

Voordat de boel uit de hand loopt in stap....dan moet ze dus rustig gaan stappen en dan weer in draf. Alleen als ze normaal blijft draven doordraven anders weer terug naar stap. Maar beslist niet door laten drammen. Ook als ze stap niet leuk vindt, dat is vooral haar probleem. En wat al gezegd is, niet vast blijven houden of trekken. Maar ophoudingen maken, steeds weer opnieuw.
Heeft wat tijd nodig, maar wordt dan zeker langzaam stukken beter. Bovendien aanleren flink laatste stuk te stappen en dus niet in volle draf ook laatste stuk doen.

Sterkte....want ze halen soms het bloed onder je nagels vandaan }>

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:35

Ik heb ook een gang tussen stap en arbeidsdraf gecreerd. Ik noem het trot de pony gaat dan in mijn loop tempo draven. Het nadeel als ik dus draf vraag hij nog wel eens wil graan trotten, dus moet ik echt nog een keer melden draf toe maar. Maar wel een ideale om het tempo eruit te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:41

Opnieuw wat meer grondwerk?

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 06:09

in de stap kan ik ook prima ophoudingen maken en luistert ze ook. Ik laat haar vaak ook in een soort trot, langzame draf lopen en dan is ze prima te rijden. Maar gaat het wat sneller dan hou ik er niks meer aan en en kan ik ophoudingen maken wat ik wil of doen wat ik wil, maar gaat het alleen nog maar hard, harder hardst. Ik zelf twijfel eraan of het misschien iets met haar alfa merrie schap( weet even niet hoe ik het anders moet )te maken heeft. Maar dan zou je toch zeggen dat ze dat alleen maar in het tweespan zou doen. Ik rij haar met een liverpoolstang met een wat dunner mondstuk. Op een dikker mondstuk loopt ze haar mond kapot. De merrie die naast haar loopt staat bijna onder in de kudde en is de braafste diie we hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 06:48

Ik zou een instructeur of ervaren menner een keertje meenemen op de bok. Vreemde ogen dwingen. De Shet kent jou en jouw manier van ingrijpen en daar speelt ze op in. Een instructeur of ervaren menner rijdt anders en dan kun je haar meer aan het wachten krijgen.