Hij maakt zich sterk bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zapata

Hij maakt zich sterk bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 01:32

Via deze weg vraag ik even hulp en/of tips voor een vriendin van mij..
Ze heeft een nu 3 jarig paardje die nu een tijdje heeeeel moeilijk doet met longeren..
Rechtsom gaat redelijk goed..( heeft nog wat moeite met de gangen in t geheel).
Maar linksom loopt hij eventjes, en maakt zich daarna sterk, en rukt je zo door de hele bak..
Of rukt zich van je los..Ze longeert met hoofdstel en enkele longe..
En ze krijg hem niet gecorrigeerd..of het opgelost..
Kaptoom heeft ze ook al geprobeerd, om te kijken of het door t bit komt, maar dan doet hij precies het zelfde..
Rukt flink, zet t op t lopen en weg issie meestal..
Ze heeft al van alles geprobeerd, maar aangezien ik niet meer daar gestald sta, krijg ik niet alles echt meer mee hoe en wat..
Er zijn een aantal mensen die hem dan wel ff kwamen longeren, maar ook bij hun deed hij t zelfde..
En aangezien ze mij er nog eens over contacteerde en me om hulp en tips vroeg, kwam ik erachter dat t probleem nog niet opgelost was..
Dus misschien heeft hier iemand nog ervaringen en of tips?
Dan kan ik die eens aan haar doorgeven eventueel..

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:57

Kun je niet een stuk van de bak afzetten? Dat je een vierkante ruimte hebt, soort van roundpen? Dan kan hij niet zomaar weg

Is verder het paard helemaal in orde? Geen last van rug oid?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 02:06

als dit paard heeft geleerd om onder het werk uit te komen zal hij het blijven proberen ze kan ook de lijn heel lang maken zodat hij geen trekkracht terug voelt dan is het misschien niet meer leuk. en kijken of ze kan ontdekken wanneer hij het doet en hem voor zijn. en afzetten ook een goede.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 02:13

x
Laatst bijgewerkt door _Christina op 02-02-22 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Re: Hij maakt zich sterk bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 02:25

Het lijkt me dat het paardje een beetje onderschat werd, en er dus net iets te veel is misgelopen de eerste keren al bij het longeren, het paard heeft nu dus al een beetje geleerd dat hij kan ontsnappen, dat hij zich kan lostrekken, dat hij dus sterker is dan dat mannetje/vrouwtje daar in het midden.
Het trainen in die piste heeft hier natuurlijk ook niet goed aan gedaan, een round-penn had idd veel beter geweest.
Maar het is zeker nog niet te laat hoor, maar doe niet zo verder, laat een professional dit even aanpakken, dit kost een paar weekjes training en het is een heel ander paard.
De fout moet je altijd bij de mens zoeken , niet bij het paard, en dus hier ook niet.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:43

inderdaad de bak verkleinen door een lint, gewoon de helft of zelfs meer
linksom is blijkbaar zijn moeilijke kant

zeker niet opgeven, zodra ze doorheeft dat er geen ruimte meer is om te rennen moet ze wel
later ietsjes stelling naar binnen vragen om haar nek spier rechts te verlengen, als die na een paar weken wat 'langer' is zal het een stuk minder worden

en zet hem aan het werk, overgangen

succes

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:18

Een tijd geleden heb ik dit ook gehad met een jong paard, die was idd een tijd daarvoor geleerd dat hij dit ongestraft kon doen. Ik heb er toen met het longeren een hengstenketting aangedaan. Zo heb je meer controle tijdens het longeren. Ook moet je het paardje altijd een stap voor zijn. Let goed op de lichaamstaal. Ze laten het weten voor dat ze gaan trekken of iets anders gaan doen. Dit paardje probeert gewoon uit. Als dit niet lukt kun je denk ik het best een stukje afzetten, dit is voor het paard ook makkelijker want dan heeft hij steun aan de buitenkant. Als dit goed gaat kun je het weer proberen in de bak.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:46

IK zou zeker niet aan het bit longeren,
Dat het paard uitbreekt komt omdat hij scheef is , daarom doet hij het de enen kant ook eerder, het paard kan dus die buiging niet aan nemen en heeft geen keus om die kant op te gaan.

Het is een jong dier , ga eerst eens wat meer gym oefeningen doen naast hem en werk in het begin aan een korte lijn in stap zodat je het paard de houding kan leren en uit leggen , maar ook dat het lichamelijk aan kan.

Dus longeer niet om te longeren maar longeer om je paard te verbeteren

Dus de fout ligt niet bij het paard maar bij de gene die het paard traint,
Ik zou zeker logeren met de kaptoom, want met bit hang je alleen aan de onderkaak en met kaptoom kun je meer stelling vragen op de juiste manier.
En die mensen die het ook ff komen doen snappen er dus ook niks van.

Het stukje afzetten is een optie, maar als jij eerst het paard leert en de kans geeft lichamelijk die houding aan te nemen breekt hij echt niet uit
Ook je positie en houding is erg belangrijk bij longeren, zeker bij een jong dier die nog veel moet leren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:23

-> GVL

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 14:50

mensen hartelijk bedankt alvast voor de reacties..
Een aantal dingen heb ik haar inderdaad ook al gezegd..
Ik vind zelf t kaptoom fijner dan met kopstuk..doe t bij de mijne (normaal gesproken, als hij niet geblesseerd is) ook met t kaptoom, of aan halster..aangezien de mijne geen problemen vertoond..

Al ben ik wel heel eerlijk door te zeggen dat die meid, niet veel geduld en af en toe en kort lontje heeft, waardoor t diertje nu precies weet wat hij wel en niet kan met haar en dus ook bij andere probeert..
Zal de tips zkr doorgeven, en hopelijk doet ze er dit keer iets goeds mee..
dierenarts en tandarts zijn al wezen komen kijken..maar konden geen rede vinden, diertje is kern gezond..

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:52

zoek een plek op waar ze een speciale longeerbak hebben!

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:00

hoi mijn paard heeft laatste tijd ook een idee om flink een spurt te nemen, eerst draait ie zijn hoofd naar buiten en dan gaat ie .... ja dan hou je hem niet meer,

dit is er in geslopen, en ziet de bak nu om alleen flink uit zijn stekker te gaan.

Ik heb hem gisteren even recht getrokken, en op kortere afstand late lopen, nu moet ik dit volhouden anders loopt ie over je heen.

succes,

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:51

k ga dit topic even volgen, kan hier nog goeie tips uithalen

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:42

__manon__ schreef:
Kun je niet een stuk van de bak afzetten? Dat je een vierkante ruimte hebt, soort van roundpen? Dan kan hij niet zomaar weg

Is verder het paard helemaal in orde? Geen last van rug oid?

11X11 meter, dan heeft het paard genoeg ruimte om te galloperen, koop een rol rood wit "politie"lint een paaltje in de grond Voila..

ik heb er veel aan gehad met mijn "kleine" Spruit van 3.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:59

heb alle tips, en ervaringen aan haar doorgegeven, maar ze doet er zelf niet erg hard dr best voor..
Geeft snel op, en word te snel kwaad, dus denk dat de grootste rede bij haar zelf ligt..paardje weet dat hij de baas is..toch iedereen bedankt voor jullie tips en ervaringen..maar ze zal het nu toch echt zelf moeten doen..

JVBdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:47

Kijk eens of je in een afgezet stuk bak in vrijheid kan longeren. Zo kan je veel makkelijker alle commando's aanleren zonder dat je jezelf en je paard erbij in gevaar brengt.

Edit; ik zie dat je al een soort van oplossing hebt. Iig succes ermee :)

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:58

ik heb dit probleem ook met mijn merrie. afgelopen zondag heeft mijn instructrice dr even dr vet gegeven, en gister ging het longeren een stuk beter. Alleen de bak waarin ik longeer is indd heel groot, nu las ik van dat lint maar is dit niet gevaarlijk? ik ben bang dat ze er doorheen gaat, ze weet natuurlijk dat ze er normaal gesproken door kan?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:58

Ik heb er misschien een vreemde kijk op ( :+ ) maar persoonlijk vind ik longeren een geestdodende activiteit voor een paard.

Het standaard longeren zoals je het vaak ziet biedt het paard geen hersengymnastiek. Longe eraan, zweepje erachter (de welbekende 'taartpunt') en gaan maar.
Ofwel; door hem als het ware 'op te sluiten' in je taartje doe je niks anders dan zeggen: 'doe het, doe het, doe het, doe het.' Het paard heeft dan op een gegeven moment zoiets van 'WAT!!! IK DOE HET TOCH!!! Bekijk het even. Ik zal wel eens zien of ik jou kan laten lopen! Eat this.'

Ga eens lekker relaxt in het midden staan. Stel, je wilt je paard linksom laten lopen. Strek je linkerhand (met de longe / leadrope erin) naar de linkerkant uit (de 'send'). Maak dan met je stick in je rechterhand een waaiend gebaar richting de nek. Zodra het paard een stap linksom zet op de circkel; relax. Handen laag en los langs je lichaam. Zo geef je je paard zijn eigen 'taak'.
Hij zal het ongetwijfeld niet meteen snappen en hele cirkels lopen, maar beloon de kleine dingen. Uiteindelijk loopt hij zo hele rondjes netjes om je heen, in alle gangen, zonder te mokken. Je staat immers niet (onbewust, nonverbaal) tegen hem te 'schreeuwen'.