Grondwerk met angstige IJsco

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Grondwerk met angstige IJsco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:40

Hoi,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst een topic over Spuni geopend heb.
Het gaat eigenlijk best goed maar dan alleen onder het zadel, in de hand is een drama. Hij laat zich weer eens moeilijk vangen en vind alles eng. We moeten dus maar weer flink gaan oefenen. Ik heb met de kerst een heel goed boek van m'n broer gekregen, over Linda Tellington Jones. We gaan dus weer wat proberen. De oefening die ik dus aan het doen is van Linda afkomstig.
Omdat Spuni alles wat voorbij z'n hoofd gaat eng vind wil ik dat dus gaan aanpakken. Dit doe ik met een zweep, eerst even aanraken bij de schoft (bij Spuni nog een hele kunst) zodat hij voelt dat er wat is. En dan de zweep met een boog over z'n hoofd, gewoon geleidelijk dus niet snel.
We zitten er nu ook aan te denken dat Spuni mogelijk slecht ziet. Hij draait z'n hoofd soms heel vreemd als hij iets ziet.

Eventuele andere tips om z'n angst te overwinnen hoor ik natuurlijk graag. Ik ben nu onderhand al 2 jaar bezig en het is minimaal verbeterd.

Nouja hier zijn dus wat fotootjes van Spuni. :)

Eerst wat loswerken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is alleen al de reactie van de zweep erbij pakken (geen slechte ervaringen met zweep gehad)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weer overnieuw beginnen
Afbeelding

Zo gaat hij goed
Afbeelding

Afbeelding

Gespannen koppie :')
Afbeelding

hoezo verbaasd?
Afbeelding

Afbeelding

Nu bij de neus beginnen en dan naar de schoft.
Afbeelding

Neveuze reactie
Afbeelding

klaar
Afbeelding

Arabesk

Re: Grondwerk met angstige IJsco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:43

misschien kun je een combi maken met voedselbeloning

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:46

Ik heb het al heel lang geprobeert met voedselbeloning. Maar daar trapt hij niet meer in.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:46

Spuni :)
Volgde je topic al op HT.

Lekker beertje is het. :)
Heb er geen verstand van, maar ik hoop dat het in de toekomst beter gaat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:47

Leuk beestje! :)) Wat ik zou doen tijdens de friendly game is je lichaam van hem af wenden, nu sta je zo dat je iets van hem verwacht. Als je met je zijkant naar hem toe gaat staan en zelf ook ontspannen gaat staan (op 1 been rusten) zal jouw ontspanning ook sneller op je paard overslaan. :)

Succes!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:49

Bedankt voor de tip, H_Nalanta. Deze zal ik zeker gaan gebruiken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:39

Graag gedaan! :D

SuuZ_AnnuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:53

Weet niet of je dat nu doet, maar aanraken met de zweep op 1 plek, inderdaad in de houding die nalanta zegt, doorgaan met wrijven totdat hij ontspant of ernaar kijkt (liefst aanraakt met z'n neus), dan weghalen en belonen, volgende plekje...

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:17

mooi beesie :)

Edfaulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:15

Lief ponytje heb je! Super dat je zo doorzet!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:15

Hij ziet er leuk uit!

Ik denk ook dat je heel goed op je eigen houding en manier van bewegen moet letten.
Begin met aanraken op de plaatsen die hij wel accepteert en ga van daaruit steeds iets verder, maar ook telkens weer terug naar een 'veilige' zone. Bij de neus beginnen met aanraken, zoals bij 1 foto staat, is dus heel eng en echt voor gevorderde paarden, omdat je daarmee met het enge voorwerp direct bij een van de kwetsbaarste delen van het paard komt (hoofd). Daar is hij denk ik nog helemaal niet aan toe.

Hoe is hij als je traint met andere voorwerpen? Dat zou je ook kunnen doen, hem laten wennen aan veel andere voorwerpen op en tegen hem aan en de zweep daarin af en toe meenemen, zodat het minder gefocust is op specifiek de zweep.

Veel succes verder hoor! :j

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:31

Inderdaad, de veiligste plek voor het paard is het gebied van de schouder richting de schoft :)
Wat je het beste kan doen, is niet té voorzichtig met je zweepje zijn, maar pak de achterkant, 'krab' hem daar lekker mee op de schouder.
Let goed op je eigen houding, zorg zelf voor een ontspanning houding, 'zachte' ogen, adem goed door en misschien het allerbelangrijkste: doe net alsof dat zweepje de normaalste zaak van de wereld is.
Ga gewoon door wanneer je paard reageert, door bij de schouder te beginnen kun je bij eventuele reacties waarbij je paard wegstapt, zelf meelopen.
Pas als je paard ontspant (begint bijvoorbeeld te kauwen, krijgt zachte ogen of kijkt relaxed naar de verte om maar wat aanwijzingen te noemen) hou jij weer op met het zweepje. Door op deze manier te werken, beloon je voor het juiste gedrag.

Uiteindelijk kun je van hieruit, uitbreiden naar andere delen van het lichaam en uiteindelijk zelfs de hele zweep gebruiken bijvoorbeeld.

Succes! :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:39

Hoe reageer jijzelf als het paard 'schrikt"??
Als je zelf te voorzichtig blijft in je eigen houding, dan zal het paard niet verder komen.
Een keer duidelijk NEE als hij wil om stappen of weg schieten is duidelijker voor je paard als dat je steeds gaat zeggen...rustig maar niets aan de hand en hem gerust stelt en het zogenaamde gevaar weg haalt.
Jij bent de leider, dus jou houding w.b.t het zogenaamde gevaar, geeft je paard zekerheid dat het goed is.