een jong paard voor het eerst longeren hoe????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

een jong paard voor het eerst longeren hoe????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:59

hoi allemaal
ik wil graag wat advies van jullie
hoe longeren jullie een jonge haflinger(2,5 jaar of 3 jaar)
wil dit eigenlijk eerst zonder longeerlijn gaan doen
of is het beter om met te doen?
ik ben nameijk sorry in de laatste metode niet zo goed in ;(
er is wel altijd iemand er bij die het wel kan
maar tips zijn welkom

Anoniem

Re: een jong paard voor het eerst longeren hoe????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:03

misschien moet je hulp zoeken van iemand met verstand van zaken. Een jong paard dingen leren is helemaal niet makkelijk. En kan zelfs gevaarlijk zijn.

Vanaf de pc is het eigenlijk niet echt uit te leggen. Ieder paard is anders. De ene snapt het met een uurtje en een ander paard heeft er 3 maanden voor nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:04

Anoniem schreef:
misschien moet je hulp zoeken van iemand met verstand van zaken. Een jong paard dingen leren is helemaal niet makkelijk. En kan zelfs gevaarlijk zijn.

Vanaf de pc is het eigenlijk niet echt uit te leggen. Ieder paard is anders. De ene snapt het met een uurtje en een ander paard heeft er 3 maanden voor nodig..

Dit vind ik ook, als jouw Haf er nu achter komt dat jij onzeker bent en niet weet wat je moet doen gaat hij uiteraard misbruik maken van jouw onkunde. Denk daar goed over na.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:04

Als er iemand bij is die het wel kan, zoals je zegt, zou ik diegene eerst aan de slag laten gaan met je paard en na een tijdje kan jij onder begeleiding van die persoon aan de slag.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:19

oke dat snap ik en dat ga ik ook zeker doen
maar dan eerst zonder of eerst met longeerlijn
wat is dan beter om mee te beginnen
ik heb horen zeggen namelijk dat het voor een jong paard moeilijker word om met longeerlijn te draaien ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:40

Nagano schreef:
oke dat snap ik en dat ga ik ook zeker doen
maar dan eerst zonder of eerst met longeerlijn
wat is dan beter om mee te beginnen
ik heb horen zeggen namelijk dat het voor een jong paard moeilijker word om met longeerlijn te draaien ?

Hoeft niet, als hij de longeerzweep gewend is kun je hem eerst aan de longeerlijn kleine rondjes om je heen laten lopen, zo wend hij aan de longeerlijn. Als kleine rondjes goed gaat kun je er steeds grotere rondjes van maken, probeer eerst alles in voornamelijk draf en verder stap te doen, galop komt wel. Bedenk voor jezelf duidelijke stemhulpen zoals Drrrrrraf, hooooo en kommaaarr(als hij naar binnen mag komen).

Edit: De reden waarom je beter zoveel mogelijk in draf kunt doen voorkomt dat ze sneller naar je toe komen. Probeer zelf goed op 1 plaats te blijven staan zodat je voor hem een grens opstelt, niet de hele bak door hobbelen dus maar blijf binnen 1 vierkante meter. Komt hij naar je toe, niet accepteren, duw hem weg met de zweep, tik hem aan in de zij oid, maar laat hem nooit naar binnen komen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:50

Ik vind het persoonlijk fijner om het paard eerst in een longeerbak zonder lijn te laten lopen.
dmv een leadrope kun je hem duidelijk maken welke kant hij op moet en wat het tempo is. Dan kun je hem de stem commando's aanleren, en als dit goed gaat kun je er later evt. een longeerlijn aan vast maken en dit steeds verder uitbreiden. Ik zou hier wel les in nemen want het is zonde om een jong paard verkeerde dingen aan te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:26

_Cher schreef:
Ik vind het persoonlijk fijner om het paard eerst in een longeerbak zonder lijn te laten lopen.
dmv een leadrope kun je hem duidelijk maken welke kant hij op moet en wat het tempo is. Dan kun je hem de stem commando's aanleren, en als dit goed gaat kun je er later evt. een longeerlijn aan vast maken en dit steeds verder uitbreiden. Ik zou hier wel les in nemen want het is zonde om een jong paard verkeerde dingen aan te leren.

Wat is het verschil tussen een leadrope en een longeerlijn? behalve de lengte?

TS: als je beschikking heb tot een longeer cirkel zou ik daar beginnen. En dan de zweep en stem comando's aanleren. Als dat goed gaat met het de longeer lijn. En als dat helemaal goed gaat zou ik in een normale bak of weiland gaan oefenen. Zodat je hem in de toekomst ook in een bak kan longeren. op wedstrijd bijv.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 14:48

ik heb beschikking tot een longeerbak
mag nog geneens in de Noormalle bak langeren bij ons
ga denk ik dan maar eerst los doen

Desii_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:55

Ik ben het met Joolien eens, ik heb het net bij mijn eigen paard ook gedaan en ze had het al vrij snel door. Mits je duidelijk bent in wat je wil. Ik zou er inderdaad iemand bij halen die er verstand van heeft, want het lijkt misschien makkelijker dan het is. Zorg eerst dat je in de longeerbak oefent tot het goed gaat, je kan het zonder lijn proberen maar uiteindelijk zult ze het toch ook aan de lijn moeten doen. Succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:13

Ik zou zonder longeerlijn beginnen.
Gewoon de roundpen in...

Jij staat in het midden met longeerzweep, waarschijnlijk zal hij de eerste 5a 10 minuten even knallen!
Dat is prima zolang hij maar de rondjes loopt.

Als het jolige eruit is kan je wat met je stem gaan doen: Hooooo stap, Hoooo etc.
Wanneer hij dat doet onwijs belonen en stoppen.

Dat doe je nog een paar keer stap, draf, hoo, kom, andere kant. Gallop zal ik voor later bewaren.

Als de commando's goedgaan kan je er een longeerlijn aan hangen.
Succes!