Voor het eerst dresuur aan de lange teugel!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimo_

Voor het eerst dresuur aan de lange teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 00:52

Kimo en ik zijn weer eens aan wat nieuws begonnen :+ Idd,, dressuur aan lange teugel!
We zijn hier allebei nog helemaal nieuw in, dus we waren wel een beetje FC Knudde samen :+ Kimo vond het maar raar dat ik half achter hem liep, ipv gezellig ernaast, en ik had een beetje ruzie met me nieuwe (en nog lekker stijve) slof, de plek waar ik me zweep moest laten, en dat ik dus zelf ook niet stiekem wat dichter bij zn hoofd ging lopen :+ Maar uiteindelijk kregen we toch de smaak te pakken!
Om het extra spannend te maken, zijn we gelijk maar naar buiten gegaan lekker in de storm! :P We zijn iig gelijk lekker uitgewaaid!

We moeten nog erg veel leren, maar ben erg trots op mn pony dat hij het nu al zo goed deed! (ondanks mijn gekluns)

Hier de foto's/filmpjes!

Afbeelding

Afbeelding

Klein drafje geprobeerd :) Dat was nog wel moeilijk!

Hier ging het al een stuk beter!

Super trots op mn kleine poown! <3
Afbeelding

Tips voor mezelf:
* Niet teveel naar voren lopen
* Teugels langer laten!

Verder tips/commentaar zijn zeer welkom! We willen graag meer leren!

TheJokerr

Re: Voor het eerst dresuur aan de lange teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:39

ik denk dat je langere lijnen nodig hebt dat helpt ook met meer afstand houden want je loopt érg naar voren. teugels langer laten? >;) daar ben ik totaal niet mee eens.. ik zie overal ook in de filmpjes dat je de teugels in een boogje laat lopen,

zie dat je ruim de teugels wel hebt en dat ze langer kunnen, doe dit dan ook ;)

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 12:07

Ja met teugels langer laten bedoel ik, verder naar achter lopen zodat er meer lengte in komt :P
Maar ik zal t doen, bedankt!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:34

Bij LT mogen de teugels gerust in een boogje hangen vind ik, paard moet het zelf doen en je teugels zijn er hoogtsens om de aanwizjingen te geven, zeker in het begin vind ik vrijheid heel belangrijk!

Een leren slofteugel of touwtjes werken heel fijn!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:03

Ja ik vind die vrijheid ook belangrijk. Hij moet zelf leren ontspannen, ik wil hem niet in de krul trekken ofzo :)
Touwtjes heb ik vandaag voor het eerst mee gelongeerd, beviel me ook wel erg goed!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:05

Voor een eerste keer ziet het er absoluut niet verkeerd uit. Ben erg benieuwd naar foto's en filmpjes wanneer je in de bak aan het werk bent. Nu valt er verder niet heel veel van te zeggen dan dat de pony in elk geval netjes blijft lopen terwijl jij ernaast loopt.

Ben het overigens niet helemaal eens met dat de teugels in boogjes moeten hangen. Voor in het begin, oke, maar ook aan de lange teugel is een constant contact wel gewenst. Zeker wanneer je meer naar de verzameling gaat werken is een ontspannen teugelcontact wel noodzakelijk. Maargoed dat is weer een stap verder.

Het valt me trouwens op dat je je buitenhand wel erg breed zet. Maar dat wisselt per manier van werken aan de lange teugel. Piet Bakker zou het je direct afleren, maar je hebt ook instructeurs waar je het juist zo aanleert (die lopen in de normale gangen ook recht achter hun pony). Dus daar kan ik verder niet van zeggen, dat het goed of fout is. Ik vind het zelf niet prettig, want je bent snel geneigd je handen vast te zetten. En voor het oog is het ook netter om je handen naast elkaar te houden, eigenlijk net zoals je op je paard je handen houdt.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:52

Hee,
ik zou idd langere lijnen nemen en der schuin achter gaan lopen (of er achter als je pony braaf genoeg is)!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:50

Gaandeweg neem ik ook meer contact maar zeker het begin heb ik met de losse teugels gewerkt, en nu nog, Piet bakker gekeken e :')

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 00:02

@ Eline - bedankt! Ben ook erg blij dat hij zo netjes blijft lopen! Van mn handen viel me idd ook op :P Maar het is echt een hoop om aan te denken :+ Maar ik werk eraan!

@ Femkesofie - wat voor lijnen zouden dan handig zijn? Ik gebruik nu een slofteugel maat full, en vind dat al behoorlijk lang :P

@ Poes - ja dat doe ik ook. Als ik teveel contact neem wordt hij nog best nerveus omdat het natuurlijk nog allemaal nieuw is, en hij snapt het soms nog niet helemaal.
Dus ik wil eerst dat hij er lekker vertrouwd mee raakt, en dan komt de rest wel :)

We hebben vandaag weer geoefend! De bak was vrij, dus dat was erg lekker! Had in mn hoofd serieus aan de slag te gaan, maar kimo dacht daar anders over :+ Hij was echt ontzettend druk, rennirig en kijkerig. Dus eerst maar even uit laten razen. Daarna nog even aan de slag gegaan en geprobeerd wat te sturen. Dat vond hij erg moeilijk en hij snapte niet echt wat ik bedoelde. Maar aan het einde hebben we toch nog een nette volte gestapt! Het begin is er :D

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:36

kimo; gewone menlijnen, als die te lang zijn gewoon verder erachter gaan lopen of er een knoop in doen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:57

menleidsels zijn wel heel erg lang hoor voor een Shetlandpony. Slofteugels zijn doorgaans prima van lengte :j De kwaliteit verschilt natuurlijk weer per lijn. Ikzelf had vroeger altijd softgriplijnen (van hetzelfde materiaal als de meeste longeerlijnen tegenwoordig) van ongeveer 4 meter in totaal. Nu heb ik op maat gemaakte leren lijnen van dezelfde lengte. Menleidsels zijn vaak wel het dubbele! Dat is echt veel te lang voor het werk aan de lange teugel. En een knoop erin, of er verder achter lopen lijkt me niet echt een geschikte oplossing op lange termijn. Gewoon even investeren in de juiste lengte lijnen. Je kun desnoods een longeerlijn kopen, op de juiste lengte afknippen, extra musketonhaak eraan en klaar ;)

@TS ik weet niet of je bekend bent met Piet Bakker? Hij heeft een dvd uitgebracht, en is echt een aanrader om goed te kunnen starten met het werken aan de lange teugel. Neem hier anders eens een kijkje: http://www.rijkunstzondergrenzen.nl

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 23:29

@ Femke - ik denk dat dat echt te lang is. Vind deze lijnen al behoorlijk lang (kan er ook mee achter hem staan als ik wil, zal er zo even een foto van zoeken)

@ Eline - ja hier en daar wel wat van gehoord ja! Ziet er idd leuk uit! Bedankt voor de tip!
En ik ga ook wel kijken voor betere lijnen in de toekomst. Maar ja, eerst maar kijken of we dit allebei leuk gaan vinden :P

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 23:35

Hier een foto dat ik erachter sta. Deze foto is ook van zondag. Vind hem echt lang zat :P
Afbeelding

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:15

Ja inderdaad, dat is lang zat, ik dacht dat ze te kort waren!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 00:49

Nee ik liep er gewoon te kort op :P En de slof is maat full, en hij is maar 93 cm :P

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:27

Leuke foto's en filmpjes. Mooi te zien dat steeds meer mensen en hun paarden /pony's aan lange teugel beginnen . En voor de eerste keer ziet het er best goed uit! Weet niet of je nou dressuur matig verder wilt of zo langs de weg goed genoeg vindt.
Als je dressuurmatig meer wilt moet je ook aan de andere kant van de pony kunnen lopen. Soms best wel even lastig in het begin.Persoonlijk draag ik het liefst de zweep naar beneden omdat lange teugel afgeleidt is aan het rijden onder de man en ook zodanig de hulpen dient te geven, dus op de plek waar het paard ook een beenhulp zou krijgen. Begin zo naast de pony lopen is prima want veiligheid voorop maar later kan je iets verder naar achteren zodat je de handen even hoog kunt houden. En ik houdt ze het liefst op de croupe zodat ik mijn handen bv. in de draf goed stil kan houden. Ook zou ik iets meer verbinding willen want je gooit de boel soms wat te los en weet de pony niet waar het aantoe is. Zoals de overgang van stap naar draf, stap iets meer activeren en dan on de draf vragen en tijdens de overgang iets toestaan met de hand maar niet losgooien.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 23:29

Bedankt! Ja kwam een topic tegen van iemand hier (ook een shet toevallig) en dacht dat ziet er best leuk uit! Ja wil uiteindelijk, als we het allebei leuk gaan vinden en we hebben de smaak te pakken wel dressuurmatig met hem bezig :) Dit doet hij aan de dubbele longe al echt geweldig, dus aanleg heeft hij er zeker wel voor! En het is idd best lastig! Heb met me zweep steeds een beetje ruzie :P Of ik sta erop, of ik sla mezelf er bijna mee :+ Maar idd, op de plek waar je normaal je beenhulp geeft klinkt heel logisch! En wat is een croupe? :o En moet idd meer contact houden, gaat nu overigens al wel een stuk beter! Maar we zijn allebei nog een beetje aan het zoeken :P Het ziet er zo makkelijk uit, maar het valt in de praktijk toch best tegen! Maar we oefenen vooral lekker verder! Bedankt voor je tips! Hier heb ik wat aan!

*edit - net even in je profiel gespiekt, wat ontzettend gaaf zeg!!! Hoop dat we ooit zo goed worden als jou en je paardje! Echt mooi om te zien!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:29

Met de zweep komt vanzelf goed moet je gewoon handig in worden door vaak te lange teugelen.. Ik bedoel dat je het best je handen kunt plaatsen tussen heup en zitbeen dus op de kont.Zodat je de pony daar mooi tussen kunt houden. Onder het zadel heb je ook de handen aan weerszijden van de hals. Als je pony het toelaat ga je steeds een stukje verder naar achteren. Zo heb ik mijn handen nu ter hoogte van de aanzet van staartwortel. Zo kun je je pony ook zo nu en dan belonen door klopjes of even over de kont te strijken.
Ik werk nu al zo'n 11 jaar met mijn paard waarvan 6 jaar lange teugel. Toen ik begon met mijn paard had ik nooit durven dromen dat we ooit piaffe/passage en laat staan verzamelde galop met pirouettes. In het begin kende mijn paard maar één ding en dat was ....snel :-) . Ook wij hebben een tijd lang staan klungelen . maar gelukkig heb ik sinds vorig jaar een hele goede instructeur.Dank zij hem ben ik ook begonnen met lange teugelen want ik heb zo'n prachtige show van hem gezien. En toen dacht ik ook als ik ooit in de buurt mag komen. Oke dat zal wel niet helemaal lukken want 60 wissels om de pas lijkt mij heel moeilijk ;-) . Maar hij is heel positief over mijn paard en wat we bereikt hebben.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 01:06

Haha nou idd zeg! Maar wat jullie nu al bereikt hebben ziet er echt al geweldig uit!
Wij hebben trouwens 1 nadeel.. Hij is nog nooit onder het zadel geweest :P Dus de reactie met mijn zweep als "beenhulp" begrijpt hij nog niet veel van, net als sturen.
Maar het ging vandaag echt al vele malen beter!! Het leek wel of hij stiekem aan het oefenen was geweest 's nachts! Hij bleef nu netjes doorstappen (hij ging eerst steeds stilstaan :P ) en we hebben al best mooie figuren gestuurd! (voltes, gebroken lijnen, rechte lijnen en een slangevolte) en omdat hij het allemaal zo netjes deed kon ik ook meer op mn eige houding letten! Ben er gelijk achter dat rechts mijn moeilijke kant is.. :P Op links hou ik nu mijn handen netjes bij elkaar, ik loop naast zijn kont en alles gaat prima, maar op rechts hou ik mijn handen elke keer uit elkaar en loop ik steeds tever opzij, of naar voren :+ Geen idee waarom ik dat doe! Maar ben hier al ontzettend blij mee! Hij liep zelfs lekker ontspannen en bijna de hele tijd aan de teugel! (doet hij dit al wel vrij snel en gemakkelijk :P ) Ben trots op hem! Zal binnekort weer iemand meenemen om te filmen! (ben zelf ook wel erg benieuwd of het er net zo top uitzag als dat het voor mij gevoel was!)