Bij overgangen terug ploft paard op de voorhand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Bij overgangen terug ploft paard op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:13

Hoi bokkers,

Ik loop tegen het volgende aan:
Bij overgangen terug ploft mijn paard op de voorhand.

W.b.t dit onderwerp aan de longe is mijn inspiratie een beetje op.
Weten jullie nog oefeningen?

Hij vertrekt wel met power van achter, ik doe overgangen draf-gallop, stap-draf en hierin vertrekt hij met power.
Af en toe gebruik ik cavaletti's, longeer met de pessoa en freestyle. Voor de dubbele longe ben ik in de leer.
Maar een overgang draf-stap is plof boem op die voorbenen.

Ik vind dit rijtechnisch makkelijker op te lossen, maar zou ook graag vanaf de grond mijn paard duidelijk maken wat ik wil.

Hebben jullie ideetjes :D

Succubi

Re: Bij overgangen terug ploft paard op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:18

Been geven :).
Mijn paard doet dat ook. In de overgang van draf naar stap gaat ze (als het aan haar ligt) vol op de rem.
Als zij van draf in stap komt meteen iets been geven dat ze actief verder stapt.
Aan de longe precies hetzelfde. Van draf naar stap en dan meteen nog een klikje om d'r meteen actief door te laten stappen.
Aan de lange lijnen dito, soms even met de zweep d'r achterbenen aanraken zodat ze die bewust naar voren plaatst in de overgang :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:20

je paard voorwaarts houden nadat je de overgang hebt gemaakt. Maak desnoods eens wat schijnovergangen en bij de daadwerkelijke overgang,..zet hem meteen weer na x passen in galop.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:23

Met rijden is het makkelijker inderdaad, maar dan snapt hij ook precies wat ik wil :j
Maar ook met rijden vindt hij het moeilijk en ik moet er 9 van de 10x aan rijden.

Ik heb dus geprobeerd iedere keer in de overgang als hij op die voorkant viel meteen weer "door" te zeggen. Dan draaft hij zegmaar weer door en probeer ik het weer opnieuw.
Dat gaf wel als resultaat dat hij ging dribbelen naar stap toe en zegmaar niet meer "durft" te stappen. Zie ik denk je iets over het hoofd?
Of zo door gaan tot het kwartje valt?

zodiacje

Re: Bij overgangen terug ploft paard op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:26

Snel doorleren voor die dubbele longe.
Daarmee kan je m er eerst van achter bij drijven en van voren opvangen zodat ie niet uiteen valt.

Succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:27

@Knert
Jou tip vind ik ook een goeie!
Die ga ik erin houden...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:29

Momenteel voel ik me echt een kluns met de dubbele longe :o :+
Ik heb geluk met mijn paard, want een ander paard had mooi profijt genomen van die klunsigheid :o

zodiacje schreef:
Snel doorleren voor die dubbele longe.
Daarmee kan je m er eerst van achter bij drijven en van voren opvangen zodat ie niet uiteen valt.

Succes!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:09

Ik zou ook meer gaan werken met tempowisselingen en overgangen. Dus de ene keer als je van draf terug gaat naar stap, laat je hem meteen stevig doorstappen, de volgende keer doe je een schijnovergang en laat je hem meteen weer draven. Ik zou er wel opletten dat hij niet gaat anticiperen, want dan moet je dat weer af gaan leren. Dus veel variatie erin houden.

De dubbele longe is ook een goede, maar alleen als je er mee kunt werken :j