Ik zit met mijn handen in mijn haar. Het lúkt gewoon niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Ik zit met mijn handen in mijn haar. Het lúkt gewoon niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:20

Hoi,

Ik dacht vandaag eens lekker te gaan vrijheidsdressuren (voor het eerst dan) met mijn verzorgpaard.
Omdat het zo waait ( met regen ook) let hij veel beter op me dus ik was erg enthousiast.
Kom ik daar, even losgooien, en allebei de paardjes (en verzorgpaardje van mijn vriendin) hebben nergens zin in.
Dus ik zet een hindernisje neer om ze wat actiever te maken, en Morris (het paard in kwestie }> ) springt er natuurlijk 1m te hoog overheen.
Ik pak wat bix en probeer nee schudden. Dus dressuurzweepje bij zijn oor (ik vond het al knap dat ik hem geleerd heb er niet bang voor te zijn..) en hij reageert niet eens? ik heb daar wel 5 minuten gestaan, beloond bij het kleinste beweginkje, maar.. geen reactie?
nou, dan jambette maar eens.. ik met springzweepje dit keer, hem kriebelen bij zijn oksel. Geen reactie. Wat omlaag, geen reactie. Nérgens reactie.
Ik baal als een stekker dat het niet lukt, het lijkt me zooo gaaf. |(

Wie o wie kan mij helpen?

edit: zoals je kan zien in het filmpje in mijn onderschrift ben ik al veel met hem bezig met bitloos. Grondwerk gaat ook leuk.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:23

Waarom zou een paard nee gaan schudden als je met een zweep naar zijn oor wijst..? :+

Ik heb het mijn paard geleerd door te kriebelen met mijn vinger.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:25

Ja, ik kriebelde met de zweep :+

had ik duidelijker moeten maken zie ik net :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:30

Mijn paarden kennen ook nog geen nee schudden en jambette hoor!
Ik ben al blij dat ze de basis nu goed beheersen, dus meelopen op hand-commando), stilstaan op hand-commando, achteruit op hand-commando (dus stem nergens meer bij nodig) en dat ze mooi kunnen staan (hals mooi gebogen) op commando (nog wel met stem) evenals op het blok staan op commando.

De rest komt later wel! :+

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:31

haha dat leer je ook niet in 1keer!

Probeer gewoon vanalles. Die van mij ging ook niet schudden met de zweep, pakte ik een strootje en toen kwam er wel een reactie. Nu schud hij al als ik wijs.
Voetje optillen lukte ook neit in de oksel, tik eens bij zn onderbeen.

Je moet geduld hebben :P

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:31

Je kan niet pats boem beginnen? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:33

In je OP zeg je dat je vandaag voor het eerst aan het vrijheiddressuren bent, je bent 5 minuten bezig, het lukt niet en dan zit je met je handen in je haar?
Geduld is een schone zaak ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:34

Misschien gewoon véél geduld hebben? Niet denken van: oh, dit lukt niet, dan dit maar ...
Ik zou trouwens ook oppassen met de jambette, je pony reageert nu wel niet maar als je het snel snel en ondoordacht (en dat gevoel krijg ik een beetje bij jouw post, sorry :o ) dan ga je daar later spijt van hebben als je ineens onverwacht een jambette tegen je been aan krijgt ...

Niet elk paard is even intelligent en soms weten ze gewoon niet wat je wil en doen dan maar niks ... Geduld is de sleutel, en niet te lang doorgaan .. Wil het niet lukken? Er komen nog dagen genoeg .. Gewoon elke keer even opnieuw proberen en op een bepaald moment zal die euro wel vallen hoor ;) En dan krijg je nog spijt dat je dat schudden hebt aangeleerd, wanneer je zoals ik niet duidelijk bent geweest met het commando ... Ik had als commando met mij hand zwaaien (dus zeg maar schudden met mijn hand) maar als ik nu mijn hand naar de pony hou en hem vraag te komen gaat hij ook neen schudden ... "kom poonie" .. "neeeeeen" ... Heel leuk :+ Blijkbaar is het dus te verwarrend voor hem, en zolang ik met zo'n problemen zit denk ik nog niet eens aan jambette en dat soort toestanden.

Denk goed na over wat je doet, heb geduld en vooral veel plezier :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:37

S__L schreef:
Voetje optillen lukte ook neit in de oksel, tik eens bij zn onderbeen.

Da's niet zo handig, als je dan voetjes wil vragen krijg je een jambette. :+
TS: Niet meteen opgeven, voor VD heb je veel geduld nodig. :)

Nee schudden kun je ook leren door wat stro op het hoofd te leggen. :)

xDeems

Re: Ik zit met mijn handen in mijn haar. Het lúkt gewoon niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 20:59

Het is geen 5 minuten, dit is niet mijn 1e topic over dit paard met vrijheidsdressuur. Het is gewoon alles. Ik ben nu 3 weken aan het oefenen, maar.. ik zie helemaal geen vooruitgang. Ik ben gewoon bang dat ik iets fout doe. Het ziet er zo makkelijk uit op foto's en de uitleg. Dan denk je: ach, da's wel even leuk! Maar het lukt mij niet, ík krijg het niet voor elkaar.

Vandaag is niet mijn 1e keer vrijheidsdressuur, ik heb afgelopen 3 weken soms een hand snoepjes gepakt en wat geoefend, maar dat lukte ook niet.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:04

Neem les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:04

Denk dat daar je probleem zit, dat je denkt "ach, das wel even leuk" ... Vind ik ook hoor, als ik dingen zie, maar ik weet ook dat dit niet werkt :+ Ik kan wel willen, maar dan bereik ik niks .. Vandaag nog maar eens meegemaakt (voor de zoveelste keer), ik heb een nieuw blok en wilde daar vandaag eventjes mee gaan oefenen, poon erop laten staan. Hij kent het uit het verleden, heb al met hem op een blok geoefend, dus ik dacht ook dat ie dat wel eventjes mooi zou gaan doen. Nou, mooi niet :+ Ik ga hier geen hele uitleg geven maar ik kan nu ook gefrustreerd zijn omdat hij vandaag niet op het blok ging, want hij kent het gewoon en weet goed genoeg wat er gevraagd wordt (en dat is nog erger dan wanneer je pony niet weet wat je wil) maar waarom zou ik? Er komen nog dagen genoeg, tijd zat, en we hebben op andere manieren vandaag ook ons plezier gehad :D

Werk je met een clicker? Anders daarmee beginnen .. clicker aanleren & voedsel weigeren .. en dan weer verder gaan. En wil je pony niet schudden met een zweepje? Dan wat anders zoeken en proberen. Werkt dat ook niet? Weer op zoek naar wat anders .... Creatief denken & geduld hebben, en tevreden zijn met elke kleine vooruitgang die je boekt en dan kom je er wel ;)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 21:21

Ik heb een clicker, voedsel weigeren kan hij. Dat is ook het enige. Ik ga volgende week weer verder oefenen.
Weet iemand hoe ik kan oefenen met de jambette?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:23

Ik zou de jambette niet als eerste echte trucje aanleren :o
Neen schudden, ja knikken, kusje geven, flemen ... zou ik mee beginnen ;) Kusje geven is trouwens heel makkelijk aan te leren, gewoon snoepje in je vuist en vuist tegen je gezicht, pony snoepje laten zoeken en belonen en zo uitbouwen en een commando aan geven ;)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 21:24

Oké. Maar, dit vindt Morris erg saai. Hij let gewoon niet meer op, zelfs niet voor het snoepje. Ik wilde vandaag dus wat.. grótere dingen gaan doen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:49

Hoe wil je grotere dingen gaan doen als hij al niet oplet voor kleinere dingen?

Ik begrijp wel dat het allemaal stoer & leuk uitziet bij anderen, vind ikzelf ook :j Maar ik raad het echt niet aan om teveel ineens te willen, of beginnen met de grote dingen ... dan eindig je 9/10 met een jambette tegen je been ... Ik heb altijd zo opgelet, zoveel gelezen en gedaan voordat ik ook maar iets deed, zoveel fouten & problemen van anderen gelezen en toch .. toch doet mijn pony ongevraagd dingen. Volgens mij hoort dat er gewoon bij, ookal probeer je het nog zo goed mogelijk te voorkomen.

Maar bij mij zijn die ongevraagde dingen het schudden & flemen (vooral dat laatste is zijn favoriet) en dat vind ik toch een stuk minder erg dan wanneer het een jambette zou zijn ... Dus ik heb voor mij voorop gesteld dat het blijft bij die dingen die hij kent en dat ik niks anders aanleer voordat dat in orde is, tenzij het iets is wat ook weer geen kwaad kan moest het mis gaan .. En het is ook daarom dat ik vanaf nu lessen ga nemen zodat ik onder begeleiding dingen kan aanleren en er iemand bij staat die ziet wat fout kan gaan, of wat ik fout doe qua lichaamstaal/commando's/ ... Anders vrees ik toch het ergste :+

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:05

Ten eerste zou ik een jambet nooit als eerste kunstje aanleren als je verder helemaal geen ervaring met vd hebt. Een fout aangeleerde jambet kan ontzettend veel kwaad doen. Ik zou eerst maar eens beginnen met kleine makkelijke oefeningen. Leer hem bijv je hand aantikken. Door telkens te belonen als hij je hand aanraakt, leert hij dat dat leuk is. Uiteindelijk kan je dit uit gaan breiden en hem van een afstand roepen door hem het commando te geven om je hand aan te raken.
En geef het niet zo snel op. Meestal staat het in de boekjes altijd leuk en aardig, maar blijkt er in de praktijk niets van te lukken. Ga gewoon uitproberen. Bij het nee schudden, lukt het niet door het kriebelen, zoek dan iets anders waardoor je paard met zijn hoofd gaat schudden. Als je maar genoeg je best doet, lukt het vast wel. En het leuke is, je leert je paard ook steeds beter kennen, je leert wat hem motiveerd en wat hij leuk en minder leuk vindt. :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:12

Waarom zeg je in je OP dat het je eerste keer is, maar na een aantal reacties ben je al 3 weken bezig??

Misschien kun je eens wat websites opzoeken over VD, je geeft zelf aan niet zo veel ervaring te hebben. Je pakt het ook niet helemaal goed aan ;)

Je kunt beter bij wat kleinere dingen beginnen zoals wat joey_lover al zei, bijvoorbeeld je hand aan raken, of op commando terug laten lopen of halt of te komen.

Wat wij doen is de vinger in het oor stoppen :o Niet met grof geweld hoor, maar dan schudt ze wel flink met haar hoofd :j
Misschien is dat dan wel op een optie?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 12:48

Ik zal het proberen ;)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:21

Je wilt veeeeel te snel,
pas je aan je paard of pony aan en forceer niks, daar bereik je niks mee. Het belangrijkste is dat je duidelijk bent in je handelingen, je kunt het hem niet kwalijk nemen als hij jou anders niet snapt. Sommige paarden zijn slimmer dan anderen en pakken het wat sneller op. Het is geen weken-plan, maar een jarenplan, je kunt niet even beginnen en dan denken dat je pony meteen van alles kan. Heb geduld en hou het leuk voor jezelf en je paardje, dan komt alles goed. Ik wens je veel succes ermee en ben benieuwd naar de vooruitgangen!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:03

je vind het raar dat je paard na 5minuten nog steeds geen beweging maakt?

Ik zou eers beginnen zoda je paard doorheeft wat de clicker betekent. Dus beginnen met een oefening zoals iets aantikken, als je een borstel voor de neus van je paard houdt, zal hij zoiezo nieuwsgierig genoeg zijn om te snuffelen of iets dichter bij te komen.
Dan click jij en beloon je.
Zo steeds iets later tot je paard er echt met zijn neus tegenzit.
Die oefening kan je op heel veel manieren uitbreiden :j

Als je paard doorheeft wat de click betekent (en jij hebt je wat meer verdiept in de theorie van het vd'en) kan je verder gaan naar andere kleine oefeningetjes.

Veel succes ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:00

Hmmm, ik ruik ongeduld en iemand die er nogal luchtig over denkt :+ Waarom start je niet met de basis, halster en touw erbij, zakkie beloningsbrokjes en starten maar! Meelopen, draven, halthouden, teruglopen, targetten, wijken voor druk en bovenal: varieren en geen uren doorgaan. Houd de trainingen niet lang, maar gewoon leuk :) Ga niet door en werk naar een geergerd paard toe, dan ben je al te laat met stoppen. Richt je eerst op de basis, geen jambette of andere kunstjes. Het is duidelijk dat je daar nog geen goede instelling en basis voor hebt! Op www.everyoneweb.com/NALANTA kun je erg veel vinden voor 'beginnen met VD' enzovoort!