Plan van aanpak, vervolg op 'Stilstaan bij uit de wei halen'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tanec_meisje

Plan van aanpak, vervolg op 'Stilstaan bij uit de wei halen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 11:42

Naar aanleiding van mijn eerdere topic: Stil staan bij uit de wei halen

Ik kwam na een paar dagen nadenken tot het inzicht, dat het probleem dat ik en Bobby hebben met uit de wei halen, eigenlijk een oefening is waar we nog helemaal niet aan toe zijn. Ik denk, dat als we ons eerst eens richten op leuke en simpele grondwerk (en/of VD) oefeningen, dat 'probleempje' straks misschien wel niet eens meer bestaat. Gewoon omdat de vertrouwensband en het wederzijds respect zich dan kan ontwikkelen tot het niveau dat nodig is voor haar, om op dat moment te kiezen om gezellig met mij mee te gaan, ipv te blijven staan bij de kudde (ik noem het uit de wei halen nu als voorbeeld, maar dit is natuurlijk toepasbaar op alle situaties die je samen tegenkomt).

Nu ken ik mezelf, ik stort me dan altijd erg enthousiast op dit soort dingen, maar dan wil ik te snel/te veel en dat werkt natuurlijk niet. Dus ik dacht, misschien zijn er mensen die me willen helpen een soort van oefeningen schema te maken. Dus Les 1, ..... Les 2, ...... enzovoort. Zo dat ik voor elke keer dat ik met haar ga oefenen, een soort van doel heb wat ik die keer wil oefenen, en dan de oefeningen van de vorige keer herhalen. Zo blijft het voor allebei leuk!

Ik zou zeggen, brand los!

Johanna59

Re: Plan van aanpak, vervolg op 'Stilstaan bij uit de wei halen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:48

Sorry hoor, maar vanaf dat ze veulen zijn, moeten ze gewoon met je mee lopen. Altijd. Ook bij het uit de wei halen. Als ze niet willen en ze zijn nog klein, iemand meenemen, die zorgt dat hij echt wel met je mee loopt. Als ze ouder zijn en je bent alleen, een klap op z'n kont geven, met het touw waar je hem mee begeleid, of een zweepje mee nemen. En dan met je linker hand achterlangs een tik geven. Wie is er nu de baas.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 11:50

Als je mijn eerdere topic leest, weet je dat het zo niet werkt, bij mij niet en bij mijn pony ook niet. Om zulke reacties vraag ik dus niet!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:51

Lekker verder gaan met grondwerk ( niks geen klap op de reet helemaal niet nodig) maar dit kun je ook in de wei toepassen ;)

Snap je punt nu pas na nog een keer lezen :+ Maar is Parelli niks voor joou? Dan leer je het allemaal stap voor stap. Ik heb er heel veel aan gehad en nu nog :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:42

tanec_meisje schreef:
Als je mijn eerdere topic leest, weet je dat het zo niet werkt, bij mij niet en bij mijn pony ook niet. Om zulke reacties vraag ik dus niet!

Echt wel. Hij is dus duidelijk de baas over jou.
Als je hem niet mee krijgt uit de wei, heeft hij een verschrikkelijk verkeerde opvoeding genoten.
Dit moet je echt direct beter aanpakken. Neem er iemand bij, die hem een tik op zijn kont geeft.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:52

Johanna59 schreef:
tanec_meisje schreef:

Als je hem niet mee krijgt uit de wei, heeft hij een verschrikkelijk verkeerde opvoeding genoten.
Dit moet je echt direct beter aanpakken. Neem er iemand bij, die hem een tik op zijn kont geeft.

Dit hoeft dus echt niet met een tik op de kont! Ik ben het absoluut eens dat het pure dominantie is. Maar je kan dit oplossen zonder tikjes en boos worden.

TS als je dit gedrag wilt verhelpen kun je je beter verdiepen in de oorzaak van dit gedrag. Waarom doet hij doet? En hoe voorkom je dit. Pat Parelli legt elke stap uit wat je doet en waarom jij en je paard op een bepaalde manier reageren. Je leert de psyche van je paard kennen. En je leert hierop in te spelen. Is heel interessant en leuk.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 15:17

mirka1994 schreef:
Johanna59 schreef:

Dit hoeft dus echt niet met een tik op de kont! Ik ben het absoluut eens dat het pure dominantie is. Maar je kan dit oplossen zonder tikjes en boos worden.

TS als je dit gedrag wilt verhelpen kun je je beter verdiepen in de oorzaak van dit gedrag. Waarom doet hij doet? En hoe voorkom je dit. Pat Parelli legt elke stap uit wat je doet en waarom jij en je paard op een bepaalde manier reageren. Je leert de psyche van je paard kennen. En je leert hierop in te spelen. Is heel interessant en leuk.

Ik snap dat iedereen zijn eigen mening heeft over hoe/waarom en verschillende ideeën heeft over hoe zoiets op te lossen. Ik zou het op prijs stellen als er gereageerd wordt op de vraag die ik in mijn OP stel. Als iedereen bij wijze van spreken gaat roepen pak er een zweep bij, daar wordt het topic niet bepaald overzichtelijker van :)

Dan, het is geen hij, maar een zij ;) En zij, heeft een slecht verleden. Dus daar zal e.e.a. wel vandaan komen. Maar dan maakt eigenlijk niks uit. Ik weet waar het probleem ligt, en op de manier die ik in mijn OP uitleg, wil ik eraan gaan werken. Lukt dat niet, dan zoek ik er hulp bij (die ook op die manier te werk gaan, dus niet iemand met een lange zweep :+)

Dus graag ontopic blijven aub :D

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:26

Hij/zij had het gewoon even over het algemeen paard genomen. :+

Je vraagt om hulp oke. Nu kan ik een heel verhaal gaan typen overeen manier om je paard uit de wei te krijgen (catching game van parelli) Maar denk niet dat je er veel van gaat snappen van het verhaal op papier alleen. Daarbij heb je verschillende reacties hoe je paard kan reageren en hoe jij daar weer op moet participeren. En dan is het uit de wei pakken alleen een voorbeeld zoals je zelf zegt. Dus daarom adviseer ik aan me te verdiepen in de Parelli. Of een andere manier van Grondwerk. Maar het zijn niet zomaar trucjes die je kunt toepassen (eigenlijk wel maar dan mis je het doel). Het gaat erom dat je elkaar leert kennen, vertrouwen en respecteren. En dat bereik je niet door zomaar los een paar van de methodes toe te passen zeg maar. Is mijn mening.

Dan heb je als je echt alleen specifieke dingen wilt leren genoeg websites die het je kunnen uitleggen met plaatjes erbij. Misschien is dat iets voor je..

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 15:31

Mirka wat jij zegt vind ik dus ook, het gaat niet om trucjes, of methodes, of hulpmiddelen, maar om wederzijds respect en vertrouwen, kortom een sterke band opbouwen! Heb natuurlijk al gezocht op internet, filmpjes bekeken etc. Maar zoals ik al aangaf, misschien kunnen meer ervaren grondwerkers mij helpen met een plan van aanpak, welke oefeningen te beginnen, welke daarna, enzovoort :)

Ik bedoel, het lezen van theorie is een ding, maar hoe het in de praktijk werkt is natuurlijk weer iets anders!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:33

Dat heb ik dus van Parelli geleerd. Daar heb je theorie o.a. de uitleg van de pshyce van het paard dan opdrachten en filmpjes, en soort examen op het eind.

Als je wilt kan ik de theorie en de opdrachten naar je mailen. Dan weet je waar en vooral hoe je moet beginnen. En door middel van de opdrahten bouw je dus vertrouewn en respect op van beide kanten. Je wordt een echt team.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 15:46

Mirka, stuur je wel even een pb'tje :)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:24

Heb gisteren het boek '101 Horsemanship oefeningen' binnen gekregen, daar kan ik wel wat mee!