vrij longeren, of met longeersingel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Emmycupid

vrij longeren, of met longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 15:47

Hallo iedereen!
Ben momenteel een jong paard aan het longeren, maar ik vraag me nu af: Is het beter voor 't paard om met longeersingel te longeren of niet? Of maakt dat niets uit? Want met de longeersingel schijnen paarden hun rugspieren beter te gebruiken. (met vrij longeren bedoel ik gewoon alleen met hulpstuk en hoofdstel, of halster).
Ben benieuwd naar goed advies haha!
Groetjes Emmy
Laatst bijgewerkt door Emmycupid op 02-02-11 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Re: vrij longeren, of met longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:49

Hoe oud is het paard? Als het om het aanleren van het longeren ben ik er een groot voorstander van om vooral naar ontspanning aan de longe te streven, als dat goed zit pas een keer naar bijzets en andere dingen te grijpen. Daarnaast geld aan de longe net zo goed als onder het zadel dat een goede houding over de rug van achter moet komen, dus alleen bijzetten aan de longe is niet zinvol.

Emmycupid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 15:52

3 jaar nog pas, en luistert perfect. Ik dacht, misschien helpt een longeersingel en een stiek voor 't ontwikkelen van de rug. Hij ontspant al wel vrij snel, maar omdat hij jong is is die in het begin nog wel erg gespannen (of ja... druk).

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:11

In de opleiding ben ik altijd geneigd te zeggen: werk eerst aan vertrouwen en ontspanning. Zeker met een paard van 3; die kun je het beste rustig aan alles laten kennen. Ook zeker niet te vaak oefenen. Als je gaat bijzetten is een elastiek niet meteen de eerste keuze. Je kan beter beginnen met een bijzetteugeltje. Die geeft je paard meer vrijheid om zijn houding te vinden en geeft geen hinderlijke druk die een elastiek wel snel geeft. De teugel moedigt je paard echter wel aan om een goede hoof-hals houding aan te nemen.

Emmycupid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 16:27

Bedankt! Ik zal er zeker over nadenken. vertrouwen en ontspanning is ook zeker de fundering van de relatie met je paard toch?! Maar, wat is dan de beste stand van de bijzetteugel aan de longeersingel? gewoon in een rechte lijn met de neus? ongeveer in het midden dacht ik zo. Nogmaals, bedankt voor je advies.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:37

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:48

Ik zou persoonlijk op die leeftijd nog niet bijzetten, maar vooral lang en laag. Laatst iets gelezen over dat de nek laat pas sluit. Dus als je al op vroege leeftijd begint met in de krul te zetten, is de kans op slijten groot.

Die van mij geef ik op dit moment (hij is nu bijna 3) vooral beweging om conditie op te bouwen. Later wil ik dus lang en laag aan de slag met een gogue (die stimuleert dit).

Emmycupid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 00:43

hmm... ik blijf hem voorlopig nog even gewoon longeren dus!