Uitbreken bij Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GPxxxhartje

Uitbreken bij Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 04:12

Mijn verzorghaflinger trekt bij het longeren het longeertouw uit mijn handen en racet dan op eigen houtje de bak door.

Voorheen liep hij netjes en is er een tijd niets aan de hand geweest volgens de eigenaar. Sinds een tijdje heb ik dus bovenstaand probleem met haar. De eerste rondje loopt ze netjes. Ik probeer er variatie voor haar in te houden door veel tempo wisselingen te maken (stap / draf / galop). Maar elke keer naar een paar rondjes geeft ze er de brui aan en smeert ze hem.

Er is een vermoede dat ze ooit opgejaagd is tijdens het longeren. Ik longeer haar daarom nooit met longeerzweep. Wel heb ik een rijzweepje in mijn hand om de hulp duidelijker te kunnen geven. Ze wordt momenteel gelongeert aan het hoofdstel (met dubbelgebroken bit), zonder bijzetteugels. Een longeercirkel is geen optie, die is er namelijk niet. We kunnen een stukje van de bak afzetten, maar eigenlijk wil ik haar gewoon trainen bij me te blijven. Iemand suggesties?

maXcomX

Re: Uitbreken bij Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 04:20

Kijk eens wat video's van Buck Brannaman.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 04:23

Uhmm sterk zijn? :+

Nee even serieus.
Misschien is het toch voor het begin even handig een om stuk af te zetten. Dan kan ze niet anders dan op dat stuk blijven. Dit wil niet zeggen dat ze evengoed alle kanten op kan gaan scheuren en gek doen, maar dan is de kans groter dat je haar vast houdt en niet zelf door de bak heen gaat.

Gaat dat een tijd goed, kan je het afgezette stuk iets uitbreidde, maar nog niet meteen de hele bak.
Iedere keer een stukje erbij pakken.

Wat ook erg belangrijk is, beloon haar voor iedere stap die ze zet. Prijs haar helemaal de hemel in.
En laat 1x duidelijk merken wanneer ze toch de bak doorgaat met joui, dat jij daar niet van gediend bent.
Maar voornamelijk belonen, belonen en nog meer belonen

Succes

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 04:31

Eigenlijk heb je een roundpen nodig. Zo in de bak gaat vaak goed met makke paarden, maar onwillige of jonge paarden...
Schijnbaar heeft ze een truukje gevonden om er tussenuit te piepen. Doe het eens met iemand erbij ter observatie.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 07:07

kimmie88 schreef:
Uhmm sterk zijn? :+

Nee even serieus.
Misschien is het toch voor het begin even handig een om stuk af te zetten. Dan kan ze niet anders dan op dat stuk blijven. Dit wil niet zeggen dat ze evengoed alle kanten op kan gaan scheuren en gek doen, maar dan is de kans groter dat je haar vast houdt en niet zelf door de bak heen gaat.

Gaat dat een tijd goed, kan je het afgezette stuk iets uitbreidde, maar nog niet meteen de hele bak.
Iedere keer een stukje erbij pakken.

Wat ook erg belangrijk is, beloon haar voor iedere stap die ze zet. Prijs haar helemaal de hemel in.
En laat 1x duidelijk merken wanneer ze toch de bak doorgaat met joui, dat jij daar niet van gediend bent.
Maar voornamelijk belonen, belonen en nog meer belonen

Succes

Hier hetzelfde probleem gehad, sterk zijn werkt dan niet altijd :+

Wij hebben gelongeerd met twee personen en inderdaad de bak afzetten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:58

Misschien een rare gedachtegang, maar wat denk je van los longeren?
Uiteraard met een stuk bak afgezet .. Maar dan kan jij je volledig richten op je lichaamstaal & hulpen en zit je niet met die lijn waar je toch maar probemen mee hebt. En als ze dan zo reageert op al je hulpen kan je het altijd terug met de lijn gaan doen. Volgens mij is het een combinatie van dingen waardoor het niet lukt, en daar kan je beter stapje voor stapje aan werken ;)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:10

ik heb hetzelfde probleem als mijn paardje in de galop gaat aan de longe, dus lees even mee

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:11

Paard longeren met hoofdstel in. Longeerlijn door bit heen, over het hoofd en aan de andere kant vastmaken. Doe ik in de bak ook en werkt super. Aan het halster trekt ze zich los maar met hoofdstel niet

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:59

Dit heb precies hetzelfde probleem, alleen bij mij maakt het niet uit of ik aan het halster longeer of aan het hoofdstel. Ik heb het geprobeerd met als die los was door laten rennen en als ze het dan niet leuk meer vond toch nog even door. ik heb geprobeerd haar te straffen. ook om het te negeren maar niks helpt. Ze doet het ook alleen als je gaat galoperen en kan het dan zo 5x in 20 minuten doen. Wie weet hier verder een mogelijke oplossing voor?

Lotje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:09

ik zou proberen toch weer de longeerzweep erbij te pakken.
Mijn haf heeft/had hetzelfde trekje en dacht ook beter zonder zweep, maar nu ik wel weer de lange zweep gebuik (tenminste..vast houd ;) doet ze het niet zo snel. Omdat je dan toch een soort driehoek creeert waar ze tussen moet blijven.

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:13

zelfde probleem....
Bak afzetten heeft bij mij geen zin, hij rent gewoon door het touwtje heen...

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:17

Die van mij wil dit ook nog wel eens doen, opgelost met dubbele longeerlijn, mochten ze dan de andere kant opvliegen, heb je ze zo weer bij je terug omdat je van beide kanten controle kan uitoefenen.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:38

Dan gaan we het eens proberen met een dubbele longeerlijn;)

Bedankt voor de tip!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:53

Bakafzetten scheelt al een hoop. Mijn paard had er ook wel eens een handje van, simpel draadje geeft al een wereld van verschil.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:02

GPxxxhartje schreef:
Mijn verzorghaflinger trekt bij het longeren het longeertouw uit mijn handen en racet dan op eigen houtje de bak door.

Voorheen liep hij netjes en is er een tijd niets aan de hand geweest volgens de eigenaar. Sinds een tijdje heb ik dus bovenstaand probleem met haar. De eerste rondje loopt ze netjes. Ik probeer er variatie voor haar in te houden door veel tempo wisselingen te maken (stap / draf / galop). Maar elke keer naar een paar rondjes geeft ze er de brui aan en smeert ze hem.

Er is een vermoede dat ze ooit opgejaagd is tijdens het longeren. Ik longeer haar daarom nooit met longeerzweep. Wel heb ik een rijzweepje in mijn hand om de hulp duidelijker te kunnen geven. Ze wordt momenteel gelongeert aan het hoofdstel (met dubbelgebroken bit), zonder bijzetteugels. Een longeercirkel is geen optie, die is er namelijk niet. We kunnen een stukje van de bak afzetten, maar eigenlijk wil ik haar gewoon trainen bij me te blijven. Iemand suggesties?

Highfive i had the same, ik heb ook zo'n haflingertjuu. Ik laad haar nu weer wennen heb haar eerst los laten rennen in halve bak en nadat ze moe was haar laten wennen aan halster met los touw, vandaag kom het zelfs al met hoofdstel zonder te trekken, voor verdere info pb me maar

elenameike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:49

Ik longeer mijn verzorgpony altijd in de open wei, dan loopt ze eel netjes en ineens draait ze zich om en rent ze weg, dat had ik dus. Wat ik heb gedaan: Ik heb gewwon gestopt voordat het mis ging. Na een of 2 rondjes draven en stappen stopte ik en beloonde ik hem. Steeds een beetje langer door gaan, en ze doet het nu bijna niet meer. En misschien kun je een stuk van de bak afzetten, help ook altijd;)
:)

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:31

Mijn fjord doet het ook als ik hem in de bak longeer, maar alleen als ik de longeerzweep vastheb.
Dus longeer ik nu zonder zweep, en verder altijd zijn hoofdstel om omdat je dan toch wat meer te vertellen hebt.
Succes ermee ;)